یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۶
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: گستره فعالیت‌های شهرداری‌ها با توجه به شرح وظایف و شرایط کنونی آنها به گونه‌ای است که برای انجام هر یک از وظایف اصلی و فرعی نیازمند درآمد پایدار و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است.

فعالیت‌های شهرداری در سنندج

به عنوان مثال، حفاظت از شهرها در مقابل حریق یا سیل، مستلزم صرف هزینه‌های مالی کلانی است یا پاک‌سازی شهرها، ایجاد معابر جدید، بزرگراه‌ها، پل‌ها، پارک‌ها، آسفالت معابر، پرداخت غرامت برای املاک در مسیر و سایر فعالیت‌های شهرداری‌ها، بدون در اختیار داشتن منابع درآمدی مستمر و اعتبارات کافی امکان‌پذیر نخواهد بود. لذا شهرداری‌ها برای شناخت جایگاه خود یا شرایط محلی و امکانات موجود و به منظور اداره شهر به هر طریقی سعی در کسب درآمد دارند.

در حال حاضر برخی از شهرداری‌های شهرهای استان کردستان به دلیل درآمدهای ناپایدار و مقطعی مانند عوارض ارزش افزوده، ساخت‌وساز غیرمجاز و قدیمی بودن قوانین شهرداری با چالش‌های بسیاری در این زمینه مواجهند و مشکلات مالی شهرداری‌ها برای تأمین بسیاری از هزینه‌های جاری و عمرانی به قوت خود باقی است. از طرفی بیشتر شهروندان نیز از افزایش عوارض و پرداخت‌های مختلف به شهرداری‌ها ناراضی هستند.

  • نیروی انسانی، سرمایه‌های درون‌سازمانی

شهردار سنندج با بیان این‌که شهردار متعلق به قشر و جناح خاصی نیست و بلکه شهردار کل مردم و شهروندان سنندج است، می‌گوید: اکنون سنندج با مسائل و مشکلات زیادی از جمله ساخت‌وسازهای بی‌رویه در حاشیه و بطن شهر، ترافیک، کمبود پارکینگ، دست‌فروشی و حاشیه‌نشینی مواجه است و این مشکلات تنها توسط شهرداری رفع نمی‌شود و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌هاست.

  • مقابله با ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیراصولی 

«حشمت‌الله صیدی» با بیان این‌که باید با تمام توان با ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیراصولی مقابله کرد، اظهار می‌کند: بارش‎های چند ماه اخیر نشان داد که تا چه اندازه معابر ما در مقابل حوادث طبیعی آسیب‌پذیرند و باید به‌شدت در ساخت معابر و کف‌پوش و همچنین هدایت آب‎های سطحی دقت داشته باشیم. شهردار سنندج با بیان این‌که شهرداری در چند سال اخیر با رکود مواجه شده و درآمد حاصل از ساخت‌وسازها و ارزش افزوده کاهش یافته است، تصریح می‌کند: مشکلات شهرداری یکی، دو تا نیست و من به عنوان شهردار نمی‌خواهم بدبینانه صحبت کنم، اما مطمئنم با تعامل سازنده مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با بیان این‌که سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن سازمان است، خاطرنشان می‌کند: برطرف کردن مشکلات درون‌سازمانی، تکریم مردم نه در حد شعارهای عوام‌فریبانه، توانمند کردن نیروهای شهرداری و رعایت قانون و مصوبات شورا از رویکردهای جدید شهرداری است. صیدی از بدهی بالای شهرداری خبر داد و اظهار می‌کند: در حال حاضر شهرداری سنندج حدود ۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد و باید بین مردم و شهرداری صلح برقرار شود تا به اهداف خویش برسیم و اعتماد شهروندان سنندجی را به دست بیاوریم و مردم نیز نسبت به پرداخت به‌موقع عوارض اقدام کنند.

  • به‌روز نبودن قوانین شهرداری 

دادستان استان کردستان با تأکید بر به‌روز نبودن قوانین شهرداری می‌گوید: پلیس شهرداری، پلیس توانمندی نیست و در شهرداری سنندج قانون به‌روز نیست. این وظیفه شهردار و شورای شهر است که سلسله‌مراتب را به‌ صورت قانونی دنبال کنند و امور شهر را با سیاست‌گذاری دقیق و منسجم مدیریت و نارسایی‌ها را اعلام کنند تا سلسله‌مراتب به ‌صورت قانون درآید.  «اکبر جوهری» با بیان این‌که پلیس شهرداری باید یک نیروی مقتدر، توانمند و قانونمدار باشد، تصریح می‌کند: در هر مجموعه‌ای افرادی ناکارآمد وجود دارند، ولی در شهرداری‌ها به دلیل حساسیت بسیار بالای این نهاد، حتی وجود یک نیروی ناکارآمد هم زیاد است، چراکه می‌تواند بسیار مخرب باشد و صدمات جبران‌ناپذیری بر جامعه وارد کند.  

وی یکی از مشکلات عمده شهری را ساخت‌وساز بی‌رویه در حاشیه و داخل شهر می‌خواند و می‎افزاید: اکنون جریان ساخت‌وسازهای بی‌رویه در شهر و حاشیه شهر سنندج و چند شهر دیگر استان وجود دارد و همین امر منجر به ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود، چراکه با گسترش و افزایش روزافزون حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت نیز افزایش خواهد یافت و باعث گسترش بزهکاری خواهد شد. بنابراین شهردار سنندج و تمامی دستگاه‌های نظارتی شهرداری و همچنین اعضای شورای شهر پنجم باید در راستای رفع این مشکلات با همه توان و بر اساس قانون گام بردارند و قطعاً دستگاه قضایی نیز با همه توان همراه و همیار آنها خواهد بود.  

دادستان کردستان در ادامه می‌افزاید: سنندج به عنوان مرکز استان کردستان باید بهتر از سنندج فعلی باشد، چراکه تجلی کار تمام دستگاه‌ها در چهره شهر نمایان می‌شود و باید مرکز استان الگوی سایر شهرستان‌ها باشد، در این زمینه با وجود حمایت دستگاه‌های اجرایی و عنایتشان نسبت به شهرداری، دستگاه قضایی به عنوان یک یار بی‌بدیل در تمام مراحل همراه و همگام با شهرداری خواهد بود و از این نهاد حمایت خواهد کرد.

  • سلیقه‌محوری شهرداران

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان سلیقه‌محوری شهرداران را دلیل نبود سیستمی کارآمد درمدیریت شهری و شهرداری می‌داند. «جمشید اسدی» می‌گوید: تنها راه جلوگیری از سلیقه‌ای رفتار کردن و خودمحوری شهرداران، تدوین برنامه‌ای جامع و کامل است.  وی از دیگر دلایل عدم موفقیت شهرداران را پایین بودن عمر مفید آنها در مدیریت شهرداری‌ها می‌خواند و بیان می‎کند: شهردار برای اجرایی کردن برنامه‌های خود و مدیریتی جامع و مقتدر باید حداقل ۴ سال سکاندار مدریت شهری باشد، زیرا عمر کوتاه این پست مدیریتی برای شهر آفت محسوب می‌شود. مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری کردستان در راستای پیشرفت مدیریت شهری و کنترل مناسب آن اظهار می‌کند: باید شوراهای شهر برنامه پنج‌ساله عملیاتی را با کمک نخبگان تدوین و بر اساس این برنامه شهردار و شهرداری را فعال کند.

کد خبر 442481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha