همشهری آنلاین: یونسکو در آستانه جام جهانی زنان که به مدت یک ماه از ۷ ژوئن تا ۷ ژوئیه (۱۷ خرداد تا ۱۷ تیر) در فرانسه برگزار می‌شود، بنا دارد گفت و گو در مورد فوتبال زنان در سراسر جهان را با شعار «زنان و فوتبال؛ بازی را تغییر دهید» اجرایی کند.

جام جهاني فوتبال زنان

به گزارش ایرنا، این برنامه گفت‌وگو در روز ۴ ژوئن (۱۴ خردادماه) در مرکز ستاد سازمان با حضور خانم «ادری آزولای» مدیرکل یونسکو و گروهی از بانوان فوتبالیست و شخصیت‌های مشهور بین‌المللی دنیای فوتبال برگزار می‌شود.

در این پویش، نادیا ندیم بازیکن تیم فوتبال بانوان دانمارک که پناهنده افغانی با حرکات ورزشی استثنایی است و «جودی براون» بازیکن تیم فوتبال بانوان جامائیکا و ستاره در حال رشد فوتبال بین‌المللی همراه با بازیکنان دیگر این تیم در مورد نقش کلیدی که ورزش می‌تواند در ارتقا تنوع و برابری جنسیتی بازی کند صحبت خواهند کرد.

همچنین «آن لوربنت» روزنامه نگار ورزشی، «حوریه الطاهری» نخستین مربی تیم فوتبال حرفه‌ای خلیج فارس و مربی ملی امارات متحده عربی، و «اویلین لارونی» اوگاندایی، مدیر ملی ابتکار صلح و توسعه و سرپرست برنامه صلح از طریق ورزش از دیگر شرکت کنندگان این گفت‌وگو خواهند بود.

فوتبال بانوان به طور فزاینده‌ای به رسمیت شناخته شده است که نشان دهنده وجود شور و شوق برای رفتن به جام جهانی است. بر همین مبنا، یونسکو، به عنوان سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد که مسئول ارتقای تدریس و تربیت بدنی و ورزش است، تلاش دارد ارزش‌های ورزشی و نقش آن در ایجاد جوامع فراگیر را ارتقا می‌دهد.

ارتقا فوتبال بانوان می‌تواند یک موتور قدرتمند برای ترویج رهایی زنان و دختران از قید و بندهای جنسیت زدگی باشد و جوامع را وسیع‌تر نماید. در همین راستا بود که در ژانویه ماه گذشته، مشارکت بین یونسکو و فیفا در داووس با عنوان "فوتبال برای مدارس" امضا شد.

این پویش هم در پی آن است تا تلاش‌های مربوط به عدالت جنسیتی در ورزش از جمله در فوتبال را در سراسر جهان تقویت کند. فرصتی است برای بسیج بازیکنان فوتبال، طرفداران و متخصصان در برابر تبعیض، جنسیت گرایی، ازار و اذیت، سقف شیشه‌ای و سایر موانع پیش روی زنان برای حضور در میادین ورزشی.

حال باید دید ما در کشورمان چه مسیرهایی را طی می‌کنیم و در اجرای هدف گذاری مقرر در قانون برنامه ششم توسعه برای تأمین عدالت جنسیتی در ورزش چه اقداماتی را در دستور کار داریم؟ آیا گزارش دقیقی در این زمینه به اطلاع جامعه خواهد رسید؟

کد خبر 442475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha