مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

امیر عفاف - شیراز- خبرنگار:  چند دقیقه‌ای از آغاز روز جمعه ۱۰‌خرداد می‌گذشت که خبر و عکس‌های آتش‌سوزی سینما بهمن شیراز روی گوشی‌های موبایل دست به دست شد.

آتش نشان ها در تلاش برای اطفای حریق

سینمای متروکه‌ای که در انتهای پاساژی قدیمی واقع در خیابان زند قرار داشت و چندی پیش خبر تخلیه صندلی‌های آن با انتقادهایی روبه‌رو شد. آپارات چند سینمای قدیمی شیراز در سال‌های اخیر خاموش شده بود که مهم‌ترین آنها پرسیا، حافظ و بهمن بودند. پرسیا به دلیل آوار سقف، حالا فقط طاق آسمان را نشان می‌دهد و سینما حافظ به پارکینگ شلخته‌ای در مرکز شهر تبدیل شده است. اما بهمن اولین قربانی بود که زودتر از سایر سینماها تابلوی معروف «تا اطلاع ثانوی تعطیل است» را بر پیشانی خود دید. این سینمای مخروبه که با ملک سینمای فروریخته پرسیا تعویض شده است با نام سینما «مترو» و با سرمایه «رحیم ایروانی» صاحب کارخانه کفش ملی که شیرازی بود در سال‌های دور نمایش فیلم را شروع کرد.

  • زندگی دوباره بهمن 

برای سینما بهمن، قبل از واگذاری به بخش خصوصی آینده دیگری در نظر گرفته شده بود، اما حوزه هنری با مالک پرسیا وارد معامله شد. حدود ۴‌سال پیش «رسول شهابیان» رئیس امور سینمایی حوزه هنری فارس در خصوص تعطیل شدن سینما بهمن به همشهری گفت: به دلیل قرار گرفتن در انتهای یک پاساژ، این سینما از سوی خانواده‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گرفت تا این‌که مدیران وقت حوزه هنری تصمیم به تعطیل کردن آن گرفتند. وی با اشاره به این‌که آینده سینما بهمن با سیاست حوزه هنری تعیین خواهد شد، افزود: احتمال این‌که درآمد حاصل از فروش آن به ساخت یک پردیس سینمایی اختصاص داده شود بسیار است. اما بعدتر «مهدی پارسایی» معاون فرهنگی وقت حوزه هنری فارس اعلام کرد که سینما بهمن به «کریم تیموری» مالک سینما پرسیا واگذار می‌شود.

  • تیموری و سال‌های سینما

تیموری ۳۵ سال مالک تنها سینمای ممتاز فارس بود، تا این‌که در سال ۹۲ سقف سالن نمایش فرو ریخت و به دلیل فراهم نشدن هزینه تعمیرات، چراغ «پرسیا» برای همیشه خاموش شد. پرسیا در سال ۸۶ بازسازی شده بود، اما آبان ماه ۹۲ مالک این سینما طی نامه‌ای به مدیر کل وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خواستار تعطیلی سینما پرسیا به دلیل خطرات احتمالی ناشی از آوار شد. وی کهولت سن مصالح ساختاری و احتمال ریزش سقف را دلیل تصمیم خود مبنی بر تعطیل کردن این مکان عمومی عنوان کرده بود اما مسئولان این موضوع را چندان جدی نگرفتند تا این‌که با پیگیری‌های مستمر ظرف چند روز دستور تعطیلی موقت سینما صادر شد. مدت زمان زیادی از این اتفاق نگذشته بود که سقف به صورت کامل فروریخت.

  • شعله‌های آتش در سینما بهمن

فرزند مالک سینما بهمن که سال‌ها مدیریت سینما پرسیا را نیز عهده‌دار بوده است، دقایقی بعد از آتش‌سوزی به همشهری می‌گوید: عصر روز پنجشنبه گروه پیمانکار با مجوزهای مربوطه درحال تخریب سینما بودند که قسمتی از سالن دچار حریق می‌شود. «فرزاد تیموری» اضافه می‌کند: طبق گفته «اسدالله بهاری» آپاراتچی سینما پرسیا و نگهبان فعلی سینما بهمن که در محل حادثه حاضر بوده، وسعت شعله‌های آتش به اندازه‌ای نبوده که نیاز به خدمات اطفاء حریق از سوی آتش‌نشانی باشد و با آب آتش را خاموش کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: بهاری که شب‌های ماه رمضان در سینما می‌مانده، قبل از خواب متوجه دود و بوی آتش می‌شود و بعد از گذشت چند دقیقه توسط ماموران آتش‌نشان با تجهیزات ویژه از محل حادثه نجات داده می‌شود.

  • آتش‌نشانان وارد می‌شوند

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی شیراز و اعلام وقوع آتش‌سوزی سنگین ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی بلافاصله خودروهای اطفایی را از ۱۰ ایستگاه به محل حادثه اعزام می‌کند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با بیان این‌که نیروهای امدادی به همراه خودروهای اطفایی، تانکر آب‌رسان، خودروهای حامل دستگاه تنفسی و نوررسان به محل حادثه اعزام شدند، می‌گوید: متاسفانه هجوم شهروندان به محل حادثه جهت تماشای صحنه حادثه کار نیروهای امدادی را سخت‌تر کرد.

«محمدهادی قانع» با اشاره به این‌که نیروهای آتش‌نشان موفق شدند یک نفر را از میان آتش به شکل معجزه‌آسایی نجات دهند، اضافه می‌کند: در این عملیات بیش از ۱۲ خودرو اطفایی حضور داشتند و آتش‌نشانان داوطلب دوشادوش نیروهای آتش‌نشان موظف در این عملیات حضور موثر و مفید داشتند. وی ادامه می‌دهد: نیروهای امدادی از سرایت آتش به منازل همجوار سینما جلوگیری کردند و خوشبختانه در این حادثه به هیچ کدام از شهروندان آسیبی وارد نشد.

کد خبر 442372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha