جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

عاطفه علیان  - اصفهان- خبرنگار: روی تابلوهای شهری نوشته شده «کارگران مشغول کارند»، اما این روزها شهری در زیر شهر اصفهان در دست احداث است و کارگرانش در زیر زمین با تمام توان مشغول کارند.

طرح ساخت تونل خط 2 قطار شهری

اگرچه رویای داشتن مترو اصفهان همزمان با ساخت ذوب آهن بوده است تا خط ریلی از فرودگاه به ذوب آهن برسد، در عمل سه خط اصلی مترو برای اصفهان در نظر گرفته شد. احداث خط یک قطار شهری که شمال را به جنوب می‌رساند، ۱۶ سال زمان برد تا به بهره‌برداری برسد. عملیات اجرایی خط ۲ قطار شهری اصفهان از ابتدای سال گذشته آغاز شده است و طبق برنامه پیش‌بینی‌شده تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

خط ۲ قطار شهری قرار است از شهرک امام حسین (ع) در شمال شرقی کمی بالاتر از زینبیه آغاز شود و پس از عبور از شرق اصفهان به چهارراه فلسطین و نهایتا در میدان امام حسین (ع) خط یک را قطع کند و سپس به سمت غرب اصفهان حرکت کند و در انتها به میدان شهدای خمینی‌شهر ختم شود. حالا اولویت نخست طرح‌های عمرانی شهرداری اصفهان خط ۲ قطار شهری شده و برای آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال پیش‌بینی شده است که با تکانه‌های ارزی، تونل زدن در زیر زمین برای رسیدن سروقت به منزل دشواری‌های خودش را دارد.

  • عدالت در توسعه شهری

شهردار اصفهان از ساخت خط ۲ مترو به عنوان محرک توسعه و عامل ایجاد عدالت اجتماعی در نقاط مختلف شهر یاد می‌کند و می‌گوید: مترو اصفهان در اولویت طرح‌های عمرانی قرار گرفته است تا با افزایش‌ زیست‌پذیری در شهر و افزایش ایمنی تردد و کاهش آلاینده‌ها، میراث مهمی برای آیندگان به جا گذاشته شود. «قدرت‌الله نوروزی» تصریح می‌کند: امیدواریم همان‌طور که توانستیم با سه شیفت کاری مابقی خط یک را تمام کنیم، در خط ۲ هم بتوانیم همان مسیر را طی کنیم و علی‌رغم دشواری‌ها در زمان مقرر خط ۲ را به بهره‌برداری برسانیم.

  • فعالیت روزانه ۶۰۰ نفر در پروژه‌های خط ۲  

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به فعالیت‌های خط ۲ قطار شهری می‌گوید: در حال حاضر، فعالیت عمرانی ۵ ایستگاه دارک (شهرک امام حسین(ع))، زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله در دست اجرا است. عملیات اجرایی ایستگاه شاهد نیز در آینده نزدیک آغاز می‌شود. «محمدرضا بنکدار هاشمی» با بیان این‌که خط ۲ مترو اصفهان خطی شرقی - غربی به طول ۷/۲۴ کیلومتر و دارای ۲۳ ایستگاه است که از ایستگاه شهرک امام حسین(ع) آغاز و به ایستگاه میدان شهدای خمینی‌شهر ختم می‌شود ادامه می‌دهد: احداث ایستگاه‌ها پیش از آغاز عملیات حفاری تونل انجام می‌شود و این مزیتی است که خط ۲ قطار شهری اصفهان نسبت به خط یک دارد.

وی می‌افزاید: قطر تونل مترو ۶ تا ۷ متر است و عرض محل ایستگاه باید ۳۰ متر باشد. این در حالی است که در مسیر خط ۲ قطار شهری گذرهای کم‌عرض مانند خیابان‌های طالقانی، آمادگاه، هاتف و مجلسی وجود دارد. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به حفاری تونل مکانیزه خط ۲ قطار شهری اصفهان در اسفند ماه سال گذشته اعلام می‌کند: روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در طرح ساخت سگمنت و حفاری مکانیزه تونل خط ۲ قطار شهری در دو شیفت کاری مشغول فعالیت هستند و تلاش ما فراهم کردن زمینه افزایش حفاری‌ است. بنکدار هاشمی اضافه می‌کند: همچنین عملیات عمرانی ایستگاه‌های زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله با سرعت و جدیت بیشتری در سال جدید ادامه پیدا می‌کند و در حال حاضر، روزانه بیش از ۶۰۰ نفر در این پروژه‌ها مشغول فعالیت هستند.

  • آسایش مردم؛ اولویت خط ۲ قطار شهری

مدیر اجرایی خط ۲ قطارشهری اصفهان نیز با بیان این‌که در حال حاضر، فعالیت عمرانی حفاری تونل غربی خط ۲ قطار شهری اصفهان از ایستگاه دارک- محل ورودی تی. بی. ‌ام (ماشین حفار تونل) - واقع در شهرک امام حسین(ع) اصفهان در حال انجام است اظهار می‌کند: استفاده از دستگاه حفاری تونل و ساخت تونل‌های مکانیزه در زمان حرکت و ساخت تونل زیر زمین مشکل قطع ‌کردن درختان و جابه‌جایی تأسیسات را کاهش می‌دهد، زیرا در خط ۲ برای ساخت بخش عمده ایستگاه‌ها نیز در زیر شهر حرکت می‌کنیم. «سید محسن واعظی‌فر» می‌افزاید: علاوه بر این، ایستگاه‌های خط ۲ قطار شهری عمق بیشتری دارند و احداث ایستگاه‌ها را نیز از زیر زمین اجرا می‌کنیم تا ترافیک کمتری ایجاد شود. لذا با وجود این مزیت‌ها، این روش هزینه و زمان بیشتری می‌برد.

وی علت این افزایش هزینه را این گونه توضیح می‌دهد: در ایجاد خط ۲ قطار شهری مبنا بر این گذاشته شده است که در ابتدا ایستگاه‌ها ساخته شود و سپس تی. بی. ام یا دستگاه حفار به ایستگاه برسد. بر این مبنا در طول ایستگاه با میانگین ۱۲۰ متر، تی. بی. ام قادر به حفاری و سگمنت‌گذاری نیست تا به فضای باز برسد. واعظی‌فر با اشاره به استفاده از روش ساخت مترو تهران در احداث خط ۲ قطار شهری اظهار می‌کند: روش ساخت خط ۲ قطار شهری قبلا در پایتخت به کار گرفته شده است و علی‌رغم این‌که هزینه بالاتری دارند به علت آن‌که شهروندان کمتر به زحمت می‌افتند به‌صرفه‌تر است.

مدیر اجرایی خط ۲ قطار شهری اصفهان با اعلام این‌که طول خط ۲ چهار کیلومتر بیشتر از خط یک است می‌گوید: اجرای خط ۲ قطار شهری از نظر ساخت سازه و تونل با نرخ فهارس‌بهای   سال گذشته ۲۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که با تکانه‌های ارزی بالاتر رفته است. وی اضافه می‌کند: تجهیزات برقی و مکانیکی اعم از واگن و ریل از منابع فاینانس تامین اعتبار خواهد شد که قراردادهای آن اخذ شده و معادل ۵۴۰ میلیون یورو است. واعظی‌فر با بیان انتشار اوراق مشارکت قطار شهری می‌گوید: در سال گذشته، ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به خط ۲ قطار شهری تخصیص داده شد که عمده آن خرج شد و امسال هم ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای فاز ۲ قطار شهری اصفهان در نظر گرفته شده است.

  • ورود کاترهد  به شهر اصفهان

برای ساخت تونل خط ۲ قطار شهری اصفهان از دستگاه تی. بی. ‌ام استفاده می‌شود. این دستگاه وزنی معادل ۳۰۰ تن دارد و زیر زمین حرکت می‌کند. کاترهد یا قطعه برشی آن ۶۰ تن وزن دارد و کار مته را می‌کند و در زیر زمین به جلو حرکت می‌کند و کاترهد آن شروع به چرخش می‌کند. این کاترهد یا تیغه برشی ماشین حفار تونل خط ۲ قطار شهری اصفهان با بودجه بالغ بر ۸۱۶ هزار یورو قبل از اعمال تحریم‌ها خریداری شد و از طریق حمل بار ترافیکی وارد شهر اصفهان شد. با نصب روی ماشین حفار تونل شرقی خط ۲ آماده حفاری تونل شد.

کد خبر 442362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha