همشهری آنلاین: حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق براساس یک بیانیه منتسب به وی که به طور گسترده‌ای در سطح رسانه‌های عراقی بازتاب داشته خروج خود را از کادر رهبری حزب الدعوه اسلامی عراق اعلام کرد.

حیدر العبادی

به گزارش ایرنا از بغداد، حیدر العبادی در این بیانیه گفته است که استعفای خود و خروجش را از همه مسوولیت هایی که در حزب الدعوه اسلامی عراق دارد اعلام می کند و از این پس فقط یک سرباز و یک دعوت کننده در مسیر حرکت حزب الدعوه اسلامی خواهد بود.

وی در توضیحاتی که به نظر می رسد در بیان علت خروج خود از کادر رهبری حزب الدعوه ارائه کرده است، بر ضرورت تجدید نظر در بدنه حزب الدعوه و خصوصاً رهبری این حزب تاکید کرده و گفته است که حزب الدعوه اسلامی عراق نیازمند تزریق خون تازه خصوصاً در سطح رهبری آن است.

نخست وزیر سابق عراق همچنین حزب الدعوه و تمامی احزاب عراقی را به تلاش برای ساختن عراقی قوی و با افتخار و پیشرفته فراخوانده است.

وی در عین حال که خروج خود را از کادر رهبری حزب الدعوه اعلام کرده اما خاطرنشان ساخته است که حزب الدعوه در طول حیات سیاسی اش، هرگز حزب فرقه گرا یا حزب حاکم و یا حزب وابسته نبوده است.

خروج العبادی از حزب الدعوه در حالی اتفاق افتاده که قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان نشست کنگره حزب الدعوه با حضور همه رهبران آن از جمله نوری المالکی دبیرکل فعلی حزب و حیدر العبادی برگزار شود.

بسیاری از رسانه ها و شخصیت های نزدیک به العبادی گفته بودند که نشست آتی حزب الدعوه با هدف آشتی و ائتلاف بین المالکی و حیدر العبادی خواهد بود که شخص حیدر العبادی این ادعاها را تکذیب کرد.

حیدر العبادی در جریان انتخابات پارلمان ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ با اعلام یک فهرست انتخاباتی مجزای از حزب الدعوه اسلامی عراق باعث تشدید اختلافات در داخل این حزب شد تا جایی که برخی از بزرگان حزب الدعوه او را به شکاف در داخل حزب الدعوه و خروج پست نخست وزیری از دست این حزب متهم کردند.

العبادی در طول یکسال گذشته همواره در قبال بسیاری از تحولات داخلی و منطقه ای، مواضع متفاوتی نسبت به حزب الدعوه اسلامی داشته که این امر بیش از پیش انتقادات را در داخل این حزب نسبت به وی بیشتر کرده بود.

حزب الدعوه اسلامی از معدود احزاب عراقی است که در طول حیات سیاسی اش همواره شاهد شکاف های متعدد بوده اما همواره انسجام خود را به عنوان یک حزب اثر گذار در تحولات عراق حفظ کرده و جدایی العبادی از این حزب به ویژه بعد از انتخابات پارلمانی ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ پیش بینی شده بود.

کد خبر 442347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha