همشهری آنلاین: وکلا و سندیکاهای روزنامه‌نگاران فرانسه با انتشار نامه‌ای سرگشاده با عنوان «به برخوردها پایان دهید» خطاب به دادستان پاریس خواستار توقف تحقیقات قضائی در مورد افشاگری بهره‌گیری از سلاح‌های ساخت این کشور توسط عربستان سعودی و امارات در جنگ یمن شدند.

اعتراض روزنامه‌نگاران فرانسوی به احضارهای امنیتی در مورد جنگ یمن
در بخشی از این نامه آمده است: «ما نویسندگان این نامه از شما می‌خواهیم تا به رویه بازخواست روزنامه‌نگاران با ادعای نقض توافق‌های امنیتی در مورد استفاده از سلاح‌های فرانسوی در جنگ یمن پایان دهید.»

به همین منظور تاکنون هفت روزنامه‌نگار از سایت دیس‌کلوز، رادیو فرانسه و برنامه «نگاهی به رخدادهای روزانه» که از شبکه ت‌ام‌س پخش می‌شود، توسط اداره کل امنیت داخلی فرانسه احضار شده‌اند.

این احضارها تاکنون از سوی بیست سازمان غیردولتی و سندیکاهای صنف روزنامه‌نگاران محکوم شده است.

در نامه سرگشاده سندیکاهای روزنامه‌نگاران تاکید شده که نحوه بازخواست فعالان این صنف توسط نیروهای امنیتی ناقض حق آزادی بیان است که در ماده ۱۰ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مبنی بر آزادی دریافت و انتشار اطلاعات بدون دخالت دولت، بر آن تاکید شده است.

پیشتر نیکول بلوبت، وزیر دادگستری دولت فرانسه اعلام کرده بود که این احضارها و تحقیقات با هدف شکل‌گیری مفاهمه ملی برای دفاع از منافع ملی صورت گرفته و قصد آن ها ایجاد ارعاب یا تهدید نبوده است.

کد خبر 442257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha