همشهری آنلاین: وزارت تجارت چین اعلام کرد این کشور آماده تامین درخواست منطقی کشورهای دیگر برای عناصر کمیاب خاکی است، اما این را غیرقابل قبول می‌داند که آن کشورها محصولات خود را با این مواد تولید کنند و سپس چین را از بازار حذف سازند.

پکن: نمی‌شود چین هم عناصر کمیاب بفروشد و هم از بازار بیرون انداخته شود

وزارت تجارت چین روز پنج‌شنبه ۳۰ مه اعلام کرد این کشور آماده تامین درخواست منطقی کشورهای دیگر برای عناصر کمیاب خاکی است، اما این را غیرقابل قبول می‌داند که آن کشورها محصولات خود را با این مواد تولید کنند و سپس چین را از بازار حذف سازند.

ژئو فنگ، سخنگوی وزارت تجارت چین، این اظهارات را در جریان کنفرانس مطبوعاتی هفتگی این وزارتخانه بیان کرد هرچند به صراحت نامی از کشوری نبرد.

این اظهارات تازه در میانه جنگ تجاری چین و آمریکا ایراد می‌شود.

چین یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان عناصر کمیاب خاکی در جهان بویژه به آمریکا به شمار می‌رود. بازدید هفته گذشته شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، از یکی از شرکت‌های فعال در زمینه استخراج و فرآوری این عناصر امکان استفاده از این برتری را به عنوان یک اهرم قدرت در جنگ تجاری میان دو کشور پدید آورده بود.

رویترز

ماشین آلات چینی در حال استخراج و انتقال خاک حاوی مواد معدنی کمیاب رویترز

عناصر معدنی کمیاب، گروهی شامل ۱۷ عنصر شیمیایی است که در بسیاری از صنایع، از فناوری‌های نوین گرفته تا تجهیزات نظامی استفاده می‌شود.

طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی، هشتاد درصد از واردات مواد معدنی کمیاب آمریکا از کشور چین بوده است.

اگرچه تا کنون تعرفه‌های صادرات این مواد چندان تغییر نکرده است اما این احتمال وجود دارد که با تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا، ارزش داد و ستد بین‌المللی این مواد بطور چشمگیری افزایش یابد.

پکن پیش از این نیز از مواد معدنی کمیاب خود به عنوان اهرم فشار استفاده کرده است. از جمله در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از وقوع درگیری میان یک کشتی چینی با دو کشتی گارد ساحلی ژاپن در دریای چین شرقی، چین صادرات این محصولات را به ژاپن متوقف کرد.

کد خبر 442255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha