پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه ام آی تی یک دستکش حسگر ساختند که با استفاده از هوش مصنوعی قادر است نحوه تشخیص اشیا را با استفاده از حس لامسه درک کند.

تشخیص اشیا از طریق لمس با دستکش هوشمند

این دستکش هوشمند که Scalable TActile Glove (STAG) نام دارد، از ۵۵۰ حسگر فشار کوچک بهره می‌گیرد تا الگوهایی را ایجاد کند که موجب بهبود عملکرد بازوهای رباتیک و اندام‌های مصنوعی می‌شود. بهبود حس لامسه در اندام‌های مصنوعی موجب افزایش کیفیت زندگی افراد معلول می‌شود.

یکی از روش‌های انجام این کار گردآوری تمام اطلاعات ممکن در رابطه با نحوه تشخیص اشیا توسط حس لامسه انسان است. سپس با استفاده از این اطلاعات و آموزش ماشین می‌توان اندام‌های مصنوعی را برای تشخیص اشیا و وزن آن‌ها تربیت کرد.

محققان ام آی تی برای گردآوری این اطلاعات از دستکش STAG استفاده می‌کنند. این دستکش به یک کامپیوتر متصل است و اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری فشار و وزن به یک فایل ویدئویی تبدیل می‌شود که در واقع یک نقشه لمسی است و در اختیار یک شبکه عصبی موسوم به Convolutional Neural Network (CNN) قرار می‌گیرد. این شبکه تصاویر را طبقه بندی می‌کند تا الگوهای فشار را شناسایی کرده و آنها را با اشیای خاص تطبیق دهد.

محققان تا کنون ۱۳۵ هزار فایل ویدئویی مربوط به ۲۶ شیء ء متداول را در اختیار این شبکه عصبی قرار داده‌اند. این شبکه تصاویر اتفاقی از بخش‌های مختلف هر شیء ء را با یکدیگر تطبیق داده و توانسته تصویر کاملی از آن را در فرآیندی شبیه به حس لامسه انسان به دست آورد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

کد خبر 442230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha