مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
۰ نفر

مجید جباری- خبرنگار:یکصد و چهل و چهارمین نشست علنــی شـورای شهر تهران که ۳دستور جلسه داشت، با بررسی ۶پلاک ثبتی آغاز شد و سپس طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای مراکز گردشگری و همچنین تأیید حسابرسان منتخب شورا و شهرداری برای حسابرسی مالی سال ۹۷و ۹۸از سوی اعضای شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

شهرداري و گردشگري

در جریان تعیین تکلیف پلاک های ثبتی، باغچه ای در منطقه ۱۲ ، یک ملک در بزرگراه کردستان واقع در منطقه ۶ ،ملک دیگری معروف به باغ فدک واقع در کوهک و یک پلاک ثبتی در شهرک فرهنگیان واقع در منطقه ۲۱ با نظر اکثریت اعضای شورای شهر باغ تشخیص داده شدند. همچنین کاربری یک قطعه زمین مزروعی با رأی شورا باغ اعلام شد و در پایان نیز اعضا ،پلاک ثبتی دیگر ی را برخلاف نظر کمیسیون معماری و شهرسازی باغ تشخیص دادند.

ساماندهی تابلوهای راهنمای مراکز گردشگری دیگر دستور جلسه‌ای بود که دیروز در شورا مطرح شد. محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در جریان بررسی این طرح گفت: «شهر تهران در سال‌های گذشته نتوانسته جایگاه گردشگری خوب و مناسبی در میان شهرهای کشور پیدا کند؛ از این‌رو ما باید به سمتی حرکت کنیم که تهران به یکی از مبادی اصلی گردشگری کشور تبدیل شود.

گردشگران زیادی وجود دارند که وارد تهران می‌شوند، اما شهر یزد، مشهد، کرمان را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند و تهران سهم کمی از مقصد گردشگری به‌خود اختصاص داده است. تهران ویژگی‌ها و پتانسیل‌های جدی و مشخصی دارد که با نصب تابلوهای مناسب می‌توان فضا را طوری ساماندهی کرد که شهر تهران به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی انتخاب شود.»

احمد مسجدجامعی نیز با بیان اینکه در این طرح باید دو موضوع را از هم تفکیک کرد گفت: ‌«در اصلاح تابلوها یک بحث مربوط به محتوای نوشته‌های تابلوهاست و بحث دیگر مربوط به شکل، رنگ، خط، نشانه‌ها و مانند آنهاست. مسئولیت محتوای تابلوها و نوشته آنها برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و شهرداری در این زمینه وظیفه و تکلیفی ندارد.

همچنین تابلوهایی که برای صنوف مختلف ازجمله وکلا، پزشکان و مهندسان وجود دارد شیوه نامه یکسانی دارند و برای میراث فرهنگی هیچ شیوه نامه‌ای نداریم.ضمن اینکه اطلاعات تابلوها بعضا غلط است؛مثلا در بازدیدی که از ری داشتیم اطلاعات تابلو با آنچه موجود بود همخوانی نداشت.» پس از سخنان حق‌شناس و مسجد جامعی، این طرح به رأی گذاشته شد که در نهایت با ۱۹رأی از ۱۹عضو حاضر، کلیات آن به تصویب رسید.

براساس این مصوبه، شهرداری تهران موظف خواهد شد با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان نسبت به شناسایی، ساماندهی و اصلاح تابلوهای معرفی مراکز تاریخی و گردشگری در معابر شهر تهران و ورودی‌ها، اقدامات لازم را انجام دهد. این طرح باید متناسب با راهبردها و سیاست‌هایی ازجمله تمرکز بر اطلاع‌رسانی در نحوه دسترسی به مقاصد به جای معابر و همخوانی با سیستم‌های رهیاب خودرویی تهیه و ابلاغ شود.

  • انتشار حسابرسی مناطق در سایت شفافیت

تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۹۷و ۹۸شورای شهر، شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، آخرین دستور جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت بود. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این طرح گفت: «با انتخاب حسابرسان منتخب شورا در آینده‌ای نزدیک اطلاعات حسابرسی مناطق در سایت شفافیت منتشر خواهد شد و حسابرسان موظف هستند هر ۳‌ماه یک‌بار گزارش حسابرسی خود را به شورا ارائه کنند. » پس از آن حسابرسان مورد نظر که حائز شرایط لازم بودند، با رأی اعضای شورای شهر انتخاب شدند.

  •    بدهکاری دستگاه‌ها به گمرک از مشکلات ترخیص قطعات واگن‌هاست

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز، درباره مشکلات مربوط به ترخیص بخشی از قطعات واگن‌های مترو از گمرک توضیحاتی را ارائه داد. او با اشاره به ممانعت ترخیص قطعات واگن‌های مترو توسط گمرک گفت: همیشه دستگاه‌ها با گمرک دچار مشکل هستند و یکی از دلایلش این است که باید اسناد مربوط به ترخیص کامل باشد، در غیر این صورت گمرک نمی‌تواند اجازه ترخیص دهد. همچنین به‌دلیل مشکلات مالی نمی‌توانیم اسناد را کامل کنیم.

در گذشته به‌صورت غیرقانونی با کپی اسناد اجازه ترخیص می‌دادند که مشکلات حقوقی ایجاد می‌کرد. موضوع دیگر در این زمینه بدهکاری دستگاه‌هاست؛ گمرک سود بازرگانی خود را طلب می‌کند و اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهد، در عین حال دستگاه‌ها می‌خواهند حق گمرک را با تأخیر و یا به شکل قسطی پرداخت کنند و گمرک نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد. تمامی این موارد، راه‌حل دارد و می‌توان آن را حل کرد و درایت مدیران در این بخش‌ها خود را نشان می‌دهد. او درباره اینکه آیا اعضای شورای شهر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس استعفا داده‌اند، گفت: هیچ‌یک از اعضا استعفا نداده‌اند و به‌طور پایدار می‌خواهند تا سال ۱۴۰۰در خدمت مردم باشند.

کد خبر 442204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha