چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

نسیم زمانی- اصفهان- خبرنگار: حدود هزار هکتار اراضی استان اصفهان در سال گذشته زیر کشت برنج قرار داشت که به گفته «محسن کریمیان» مدیر کل جهاد کشاورزی اصفهان.

مدیر کل جهاد کشاورزی اصفهان

با توجه به جوسازی علیه کاشت برنج در این استان با دستور استاندار تصمیم گرفته شد این میزان کاشت برنج نیز به صفر برسد. اما این‌که برای امسال چه تصمیمی گرفته شده است موضوعی است که این مسئول در مورد آن با همشهری گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

  • برای کشت برنج در اصفهان چه تصمیمی گرفته شده است؟

سال گذشته با تصویب هیات وزیران کاشت برنج فقط در استان‌های گیلان و مازندران و بر اساس الگوی کاشت وزارت جهاد کشاورزی مجاز اعلام شد و در دیگر استان‌های کشور به دلیل وضعیت خشکسالی ممنوع اعلام شد. در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ جلسات متعددی در وزارت نیرو در خصوص کاشت برنج برگزار شد و دیدگاه کشاورزان و استان‌هایی همچون فارس، خوزستان و اصفهان که در آنها کاشت برنج انجام می‌شد، مطرح شد و در نهایت، دستورالعملی برای این مساله تهیه و تدوین شد که بنا به دلایلی قرار بر آن شد این میزان کاشت برنج نیز به صفر برسد.

  • در مورد این دلایل توضیح دهید.

با توجه به جوسازی علیه کاشت برنج در استان با دستور استاندار، تصمیم گرفته شد کاشت برنج به طور کلی ممنوع شود. این گونه که ۱۱ فروردین ماه ۹۸ جلسه‌ای برگزار و تصمیم گرفته شد میزان کاشت برنج در استان به صفر برسد و بر همین اساس، انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌ها در تحقق این امر مهم همراهی لازم را داشته باشند تا دیگر مساله‌ای در خصوص محکوم کردن استان اصفهان در مورد مصرف آب در کشاورزی مطرح نشود و بتوانیم مسائل کلان زاینده‌رود را رفع کنیم.  

  • اقدامی برای تعیین کشت جایگزین شده است؟

طی سال‌های گذشته، در سازمان تحقیقات و معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان اقداماتی در خصوص کاشت جایگزین برنج انجام داده‌اند. شورای هماهنگی حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار داد و تصمیم گرفت کشاورزان شهرستان‌های شرق و غرب استان اصفهان کاشت جایگزین غله را در دستور کار خود قرار دهند و آب نیز بر اساس ممنوعیت کاشت برنج و کاشت پاییزه در زاینده‌رود رهاسازی شده است.

کد خبر 442128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha