پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

هادی پناهی-  اشنویه - خبرنگار : آذربایجان غربی بیش از ۱۷ شهرستان دارد که هر کدام از آن‌ها ظرفیت‌های خاصی را در دل خود جای داده‌اند.

جشنواره‌ای به رنگ‌ گیلاس

شهرستان اشنویه در جنوب استان آذربایجان غربی هم با جمعیت ۷۴ هزار نفری از شهرستان‌هایی است که عمده شغل مردم آن کشاورزی است. گیلاس یکی از مهم‌ترین محصولات کشت‌شده در این شهرستان به شمار می‌رود و به همین دلیل نیز مسئولان شهرستانی سعی دارند با برگزاری جشنواره گیلاس این محصول را به عنوان برند منطقه مطرح و پای گردشگران و سرمایه‌گذران را به اشنویه باز کنند.  

  • تلاش برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار

فرماندار سردشت می‌گوید: شهرستان اشنویه علاوه بر داشتن تولیدات با کیفیت کشاورزی از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری چه از حیث اماکن تاریخی و چه از حیث اماکن طبیعی برخوردار است اما باید این ظرفیت‌ها به مردم شناسانده شود.  «اسعد خضری» ادامه می‌دهد: یکی از روش‌ها برای شناساندن اشنویه به مردم، برگزاری جشنواره گیلاس و سیب است. نمونه این جشنواره‌ها را در شهرهای دیگر کشور مانند جشنواره بیدمشک و سیب در ارومیه و یا گلاب‌گیری در کاشان می‌بینیم.  

به تاکید این مسئول، جشنواره‌ای مانند گلاب‌گیری در کاشان قدمت طولانی‌تری دارد و ما نیز باید هر سال با برگزاری جشنواره گیلاس و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، افزایش خلاقیت و تبلیغات در این حوزه و همچنین کاهش کاستی‌های دوره‌های قبل به سمت هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره پیشبرویم.  

فرماندار سردشت، با اشاره به حضور فعالان اقتصادی در خلال جشنواره بیان می‌کند: این موضوع نیز از مزایای برگزاری جشنواره‌هاست. حضور سرمایه‌گذاران در اشنویه با توجه به محروم بودن این شهرستان می‌تواند کمک شایانی به توسعه این منطقه داشته باشد. بعد از چند دوره برگزاری جشنواره امروز محصول گیلاس اشنویه برای تاجران شناخته شده است و این یعنی ما به یکی از اهداف خود رسیده‌ایم.  

خضری درباره میزان استقبال از جشنواره گیلاس بیان می‌کند: با توجه به این‌که اولین جلسه هماهنگی برگزار شده است هنوز به طور دقیق نمی‌توان جزئیاتی مانند تعداد غرفه‌ها را بیان کرد. بعد از این جلسه قطعاً کشاورزان اعلام حضور می‌کنند و برنامه‌ریزی مناسبی نیز انجام می‌شود.  به گفته وی در خلال برگزاری جشنواره همه شهرستان و دستگاه‌ها برای پذیرایی و اسکان گردشگران در آماده‌باش خواهند بود. این مسئول پیش‌بینی کرد با تدارکات مناسب، رکورد حضور گردشگران در شهرستان شکسته شود.  
 

  • زمان برگزاری جشنواره به زودی اعلام می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه می‌گوید: اولین جلسه هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط در برگزاری چهارمین دوره جشنواره گیلاس در این شهرستان هفته گذشته در اولین روز خرداد برگزار شد.  «روناک تاسا» عنوان می‌کند: در این جلسه بر اهمیت موضوع گردشگری و استفاده حداکثری از ظرفیت جشنواره برای حضور گردشگران در اشنویه تاکید شد؛ همچنین عنوان شد که باید زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان نیز تقویت شوند که این امر نیازمند حضور سرمایه‌گذاران در آذربایجان غربی است.

تاسا با اشاره به این‌که این جشنواره در تیر برگزار می‌شود اما زمان دقیق آن هنوز نهایی نشده است، اظهار می‌کند: تعیین زمان نهایی که نیاز به هماهنگی‌های استانی و ملی دارد وپس از آن  از طریق رسانه‌ها اعلام عمومی خواهد شد.  این مسئول در پاسخ به این‌که آیا مهمان ویژه‌ای نیز در جشنواره گیلاس حضور خواهد داشت، بیان می‌کند: قطعا در تلاش هستیم مقامات عالی استان و چهره‌های سرشناس ملی و استانی در این جشنواره حضور داشته باشند. زمانی که از لزوم جذب گردشگران صحبت می‌کنیم بر اهمیت حضور چهره‌های سرشناس نیز واقف هستیم.  تاسا می‌افزاید: در جلسه اول، کمیته‌ها و اعضای برگزارکننده جشنواره تعیین شدند و وظایف آن‌ها نیز تا زمان تشکیل جلسه دوم تعیین خواهد شد.  

  • نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی برای گیلاس اشنویه

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه می‌گوید: محصول گیلاس دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه‌ای زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام است که در این میان خوشه‌ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را در اشنویه به خود اختصاص داده است.  به گفته «سیدانور حسینی» برداشت گیلاس قرمز از اواسط خرداد در حدود ۴۰۰ هکتار از باغ‌های اشنویه آغاز شده و تا اواخر تیر ادامه دارد. در سال بیش از ۱۲۰۰ تن محصول گیلاس از باغ‌های اشنویه برداشت ‌و این شهرستان به عنوان پایتخت گیلاس استان شناخته می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم مبارزه با دلالان بیان می‌کند: شاهدیم که محصول کشاورزان اشنویه‌ای در شهرهای دیگر کشور با قیمت بالا فروخته می‌شود. این در حالی است که در نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی دلالان با قیمت پایین گیلاس را از کشاورزان می‌خرند و سود اصلی که باید نصیب کشاورزان شود به دلالان می‌رسد.  حسینی با اشاره به خواص این میوه اظهار می‌کند: گیلاس موجب دفع سم از بدن می‌شود و در تقویت قلب، روده، معده و قوای فکری نقش مهمی دارد؛ ویتامین c این میوه هم چشمگیر است.

کد خبر 442102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha