سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

مسعود میر-روزنامه نگار: شبکه نمایش خانگی این روزها شبیه شده به کلبه‌ای چوبی که تمام ستون‌هایش را موریانه خورده‌ است.

سينما چهره

هنوز پرونده پول‌های مشکوک برای قصه‌گویی شهرزاد در دادگاه باز است و اعتبار و اطمینان به شبکه نمایش‌خانگی و فعالان آن در پیشگاه مخاطبان رو به افول  است که خبر شکست یکی دو پروژه بسیار مهم شبکه نمایش‌خانگی در جذب مخاطب از راه رسید. حالا هم حواشی جدایی بازیگران این سریال‌ها حکم تیرخلاص به سریال‌هایی را دارند که با شکست‌شان، شبکه نمایش‌خانگی را هم به ویرانی نزدیکتر خواهندکرد.

  • کشف علنی حذف «کاشف»

چندی پیش در گزارشی نوشتیم که کاراکتر آناهیتا کاشف در سریال نهنگ آبی با بازی لیلا حاتمی از سریال حذف شده و سازندگان فعلا در تلاشند با داستان فرعی غیبت او، به‌گونه‌ای فیلمنامه را رفو کنند و جدا شدن این بازیگر از سریال را در مسیر وقایع داستان، طبیعی جلوه دهند. حالا اما نامه لیلا حاتمی درباره جدایی‌اش از سریال دوباره حرف و حدیث‌ها را به اوج رسانده است. لیلا حاتمی در بخشی از متن منتشر شده درباره جدایی‌اش از نهنگ آبی نوشته:

«حضور من در این سریال با این قول و قرار صورت گرفت که این نقش در بازنویسی فیلمنامه رشد و عمق پیدا کند. وعده دادند نویسنده‌ای در راه است اما هرگز نویسنده‌ در راه، به این پروژه نرسید و نویسنده‌ اصلی سریال و تهیه‌کننده نیز نیازی در جدی گرفتن درخواست‌های من حس نکردند، یا مشغله‌های مربوط به فیلم دیگرشان، این امکان را به آنها نمی‌داد.»
اما یک منبع نزدیک به سازندگان سریال درباره این جدایی روایتی دیگر به همشهری ارائه می‌دهد.

به‌گفته او، لیلا حاتمی ابتدا قرار بوده بازیگر نقش اصلی زن در فیلم آخر فریدون جیرانی به نام آشفتگی باشد اما خودش بنا به دلایلی از پذیرفتن این نقش خودداری می‌کند و قول همکاری در کارهای بعدی جیرانی را به او می‌دهد. به همین دلیل هم این بازیگر کمی بعد حضور در پروژه نهنگ آبی را (البته با دستمزد بالای ماهانه) می‌پذیرد. در ۳‌ماه اول کار و در واقع در قرارداد اولیه هم خبری از مشکل و دلخوری از نقش و میزان اثرگذاری آن وجود نداشت اما در قرارداد دوم، خانم حاتمی بندی به قرارداد اضافه می‌کند که دستش را برای خروج از سریال و حضور در کارهای احتمالی دیگر باز می‌گذارد و به همین دلیل هم ایشان بدون مشکل قانونی سریال را نیمه‌کاره رها کرد.

  • رقص روی شیشه با پای زخمی

 سریالی که قرار بود با انبوهی بازیگر و مانور روی نام خواننده‌هایی که قرار بود تیتراژ سریالی را بخوانند که یکی از درخشان‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی لقب بگیرد حالا بعد از حدود ۳‌ماه از انتشار نخستین قسمتش یک پروژه شکست خورده ‌است. مهدی گلستانه به‌عنوان کارگردان بازیگران نامی بسیاری را به پروژه‌اش دعوت کرد و تهیه‌کننده سریال هم برای پرداخت‌های مالی قول مساعد داد تا رقص روی شیشه بتواند یکی از شگفتی‌های شبکه نمایش خانگی باشد اما همه آن تصورات باطل شد.

فارغ از جنجال صدای یاس در نسخه رونمایی سریال که در دی‌وی‌دی‌های توزیعی حذف شد و در همان ابتدا مخاطبان را شوکه ‌کرد حالا این سریال دچار مشکلاتی مشابه نهنگ آبی شده‌ است. ماجرا از این قرار است که ظاهرا بهرام رادان برای ادامه همکاری با سریال رغبتی ندارد و هرچند تهیه‌کننده در نیمه اردیبهشت جدایی رادان از سریال را تکذیب کرد اما روند داستان، گویای مسائل دیگری است. بینندگان قسمت دهم سریال رقص روی شیشه شاهد بودند که رعنا با بازی مهتاب کرامتی همسرش یغما با بازی بهرام رادان را به زندان انداخت و در قسمت یازدهم هم دیگر اثری از رادان در سریال نیست.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ترفند به زندان افتادن کاراکتر یغما در رقص روی شیشه شبیه موضوع گم‌شدن کاراکتر آناهیتا در نهنگ آبی است و به‌زودی این جدایی که گروهی هم دلیلش را مسائل مالی و بدقولی‌های تهیه‌کننده می‌دانند علنی خواهد شد.

  • اینجا چه خبر است؟

برخی تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران شبکه نمایش‌خانگی را به‌عنوان مقصد جدید درآمدزایی کلان و احیانا پولشویی هدف‌گذاری کرده‌اند. دستمزدهای بالا و البته واکنش منفی و غیرقابل پیش‌بینی مخاطبان به سریال‌های جدید شبکه نمایش‌خانگی که بی‌تأثیر از حواشی منتشر شده درباره پشت پرده مالی سریال شهرزاد و البته ضعف‌های ساختاری خود سریال‌ها نیست موجب شده که شبکه نمایش خانگی حالا حکم ویرانه‌ای را داشته باشد که برای سرپا ماندن نیاز به یک بازسازی جدی دارد؛ بازسازی در ستون‌های مالی و البته ساختارهای تولید از فیلمنامه تا اجرا. حالا بماند که خبر می‌رسد رئیس سازمان سینمایی احتمالا به‌زودی به مدیر جدیدی برای دفتر شبکه نمایش خانگی حکم خواهد داد.

کد خبر 442031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha