مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

رمضان نوری - دره‌شهر - خبرنگار: تخریب کامل پل «گاومیشان» شهرستان دره‌شهر بر اثر سیل ۱۲ فروردین،  فعالیت‌های اقتصادی بسیاری از اهالی منطقه را تحت ‌تاثیر قرار داده و تردد اهالی را نیز غیرممکن کرده است.

نمایی از پل گاومیشان

این پل که ۵۰ سال قدمت داشت و از آن به عنوان دروازه اقتصادی شهرستان یاد می‌شد، در زمینه حمل ‌و ‌نقل نقش بسزایی در اقتصاد مردم شهرستان ایفا می‌کرد. روند بازسازی پل تخریب‌شده گاومیشان طولانی شده است و مردم کماکان چشم‌انتظار هستند. با گذشت بیش از ۵۰ روز از عملیات اجرایی نصب پل موقت، روند ساخت پل جایگزین به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از مسدود شدن این پل بسیار متضرر شده‌اند.

  • تبعات تخریب پل گاومیشان

مدیر یکی از کارخانه‌های فعال در شهرستان دره‌شهر به خبرنگار همشهری می‌گوید: کارخانه من مدتی است که به دلیل افزایش سرسام آور کرایه حمل تعطیل شده است و نمی‌توانیم کالایی تولید و ارسال کنیم به همین دلیل کارگران ما بیکار شده‌اند. «محمد یاری» می‌افزاید: تخریب پل گاومیشان مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان، کارگران و مردم منطقه ایجاد کرده است. ما تولیدکننده‌ها دیگر انگیزه‌ای برای تولید نداریم چون تخریب این پل باعث شده است که به بازارهای همجوار دسترسی نداشته باشیم.

  • مسیرهای جایگزین برای تردد مناسب نیستند

یک راننده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: مسیرهای جایگزین پل تخریب‌شده گاومیشان مسیرهای مناسبی برای تردد نیستند چون یا بسیار طولانی هستند، مثل مسیر تلخاب – کوهدشت، یا سخت‌گذرند و تردد در آنها ممکن نیست. «محمد عبدی» می‌گوید: در مسیرهای جایگزین نه اتوبوس و ماشین‌های سنگین امکان تردد دارند و نه ماشین‌های سبک می‌توانند از این جاده عبور کنند. خب تا کی باید این مشکل وجود داشته باشد؟ چرا پل جایگزین زودتر تکمیل نمی‌شود؟ وی می‌افزاید: طولانی شدن مسیر از طریق مسیرهای جایگزین نیز موجب افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در شهرستان شده است. تسریع بازگشایی مسیر پنجره امیدی به روی مردم شهرستان برای نجات از بن‌بست ارتباطی باز می‌کند.

  • چشم‌انتظار ساخت پل

یکی دیگر از ساکنان دره‌شهر به همشهری می‌گوید: قریب ۵۰ روز از حادثه سیل شهرستان دره‌شهر و تخریب پل گاومیشان می‌گذرد و تنها راه اصلی ارتباطی چندین شهرستان، بخش و روستا با مرکز کشور و استان‌های همجوار همچنان به دلیل تخریب این پل قطع است. «علیرضا رضایی» ادامه می‌دهد: این پل تاثیر مستقیم بر اقتصاد، معیشت، سلامت و روان مردم دره‌شهر دارد و در همین مدت کوتاه آثار منفی این قطعی ارتباط را اکثر مردم با تن و جان خود لمس کرده‌اند.

وی می‌افزاید: این پل استراتژیک که نقش مهمی در توسعه و اقتصاد منطقه داشت، با بسیاری از پل‌ها، راه‌ها و محورهای مواصلاتی دیگر متفاوت بود و همه به اهمیت آن واقف هستند. رضایی بیان کرد: عملا ارتباط جمعیت کثیری از مردم قطع یا با ریسک و خطر مواجه شده است. این امر برای مردم که احساس ناخوشایندی از اصل موضوع - یعنی تخریب پل - و سپس عدم نصب جایگزین آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارند، از لحاظ روانی بار فراوانی داشته و باعث کلافگی آنها شده است.

  • مسئولان پاسخگو باشند

عضو شورای اسلامی روستای ارمو و بخش مرکزی شهرستان دره‌شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: دست‌اندرکاران اجرایی در هر رده‌ای، علاوه بر انجام وظایفشان، مکلف به پاسخگویی به مردم هستند. با وجود این‌که چند ماه از خرابی پل گاومیشان، تنها راه ارتباطی حوزه جنوب با سایر استان‌های کشور، می‌گذرد هنوز مشخص نیست تا کی تکمیل جایگزین موقت آن طول می‌کشد.

«یاسر آسا» عنوان می‌کند: در ساخت این‌طور پل‌های موقت خیلی کمتر از زمانی که تا الان برای جایگزین پل گاومیشان صرف شده، لازم است. همان‌طور که مسئولان استانی و شهرستانی می‌دانند، به طول انجامیدن نصب این پل، علاوه بر مشکلات حذف راه ارتباطی، باعث شده است که مردم مایحتاج زندگی خود را با قیمت چندبرابر خریداری کنند. آسا تاکید می‌کند: از مسئولان خواهشمندیم که با نظارت و سرعت عمل بیشتری ساخت این پل را پیگیری کنند و در صورت امکان اطلاع‌رسانی کنند که تا چه زمانی مردم منطقه باید منتظر بمانند.

  • علت طولانی شدن پروژه نصب پل موقت

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای ایلام در خصوص طولانی شدن ساخت پل گاومیشان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: ما قول ساخت پل را در مدت ۲۰ روز ندادیم. ابتدا گفتیم که یک پل موقت ساخته شود اما کامیون نمی‌توانست از آن عبور کند زیرا عرض آن ۹۰ متر بود. بعد تصمیم گرفتیم که پل را با تلفیق ۲ دهانه ۴۵ متری و ۹۰ متری بسازیم.

«نورالله دلخواه» می‌گوید: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است ‌که دسترسی به بستر رودخانه امکان‌پذیر نیست. هم‌اکنون نیز تمهیداتی اندیشیده و در پیش گرفته شده است که پل برای عبور کامیون با بار مجاز ۱۰ یا ۱۵ تن مناسب باشد و همین باعث شده است که کار ساخت آن طول بکشد. وی ادامه می‌دهد: برای ساخت پل، به دلیل این‌که عرض رودخانه بسیار کم است، محدودیت داریم. دهانه پل حداقل باید ۴۵ متر باشد که کامیون به راحتی از روی پل عبور کنند. وی می‌گوید: هم‌اکنون کار مونتاژ پل و ساخت پایه‌های آن در حال انجام است که بتوانیم در اسرع وقت پل را به بهره‌برداری برسانیم.

کد خبر 442023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha