سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

شیما صادقی - سنندج- خبرنگار: بیشتر هنرمندان کردستان «حمیدرضا احمدی کردستانی» را به عنوان کارگردان تئاتر می‌شناسند.

نمایش پهلوان نادر در سنندج

هنرمندی که به طور مستمر فعالیت دارد و در جشنواره‌های کشوری موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است. احمدی کردستانی (متولد سال ۵۹ در سنندج) عضو هیات‌رئیسه انجمن هنرهای نمایشی کردستان، در سال ۷۲ پا به عرصه تئاتر گذاشت و به‌تازگی نمایش پهلوان نادر به کارگردانی او در سنندج روی صحنه رفته است.

شایان ذکر است احمدی کردستانی در نمایش‌های «کلات نور»، «زن نان‌فروش»، «عروس باران»، «رویاهای شهر من چرت می‌زنند»، «سپرده به خاک» و «فاجعه در کردستان» به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده و به‌علاوه نمایش‌های «پارک نبش خیابان»، «ژاندارک در آتش»، «عصر خاکستری»، «راز شب‌های بارانی»، «خاطرات تمام نمی‌شوند»، «روایت بیمار اتاق شماره ۱۳»، «خط سرخ»، «روزهای خاکستری»، «لک‌لک‌ها»، «ساج سوزان»، «تال»، «آلزایمر»، «با ده نگ نازار و گاوه‌رو له ژیر سه رم بیت»، «سرناد» و «برخورد نزدیک از نوع آخر» به کارگردانی او اجرا شده است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این هنرمند می‌خوانید.

  • پهلوان نادر با کارگردانی شما این روزها در سنندج روی صحنه رفته است. در مورد این نمایش برایمان بگویید.

پروسه تولید و تمرین نمایش «پهلوان نادر» به نویسندگی صابر نیکبخت ۹ ماه پیش شروع شد و پس از حضور موفق در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کُردی سقز به عنوان نمایش برتر جشنواره برای اجرای عمومی در استان انتخاب شد و در شهرستان‌های مریوان، بیجار و سنندج روی صحنه رفت.

  • دلیل انتخاب پهلوان نادر برای اجرا چه بود؟

تئاتر حال حاضر ما همواره باید نگاهی به پیشینه و گذشته خود داشته باشد و از تاریخ غافل نشود، همان‌طور که پهلوان نادر به جغرافیای سنندج، وضعیت اجتماعی، لهجه‌های منطقه، رفتار پهلوانان و افراد نامدار در هر زمان حکومت قاجار اشاره دارد.  

  • اجرای پهلوان نادر با استقبال خوبی مواجه نشد. دلیل این امر چه بود؟

هدف اصلی از تولید یک اثر هنری، به‌ویژه تئاتر، استقبال مخاطبان است، اما برای تحقق این امر باید شرایط مناسبی برای مردم و هنرمندان فراهم شود. متأسفانه اجرای پهلوان نادر به دلیل مکان نامناسب سالن اجرا، اطلاع‌رسانی و تبلیغ نامناسب و همچنین تداخل با ماه مبارک رمضان و زمان افطار با استقبال خوبی مواجه نشد. اگر سالن اختصاصی تئاتر در مرکز شهر واقع باشد، استقبال بهتر خواهد بود؛ زیرا سالنی که به اجرای ما اختصاص داده شده چند منظوره و در اختیار بخشخصوصی است. چون در ماه مبارک رمضان برنامه‌های کمتری برای اجرا وجود دارد، این سالن در اختیار گروه قرار گرفت. به‌علاوه تمام هزینه‌های تبلیغات نمایش به عهده گروه بود و به دلیل عدم حمایت مالی، تبلیغات به‌صورت گستره انجام نشد و عموم مردم در جریان اجرای تئاتر پهلوان نادر نبودند.

  • تاکنون در چه جشنواره‌هایی حضور داشته‌اید؟

به عنوان کارگردان در جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره‌های تئاتر استانی، تئاتر دانشجویی، تئاتر منطقه‌ای، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر کوردی سقز، جشنواره سراسری تئاتر ماه، تئاتر صلح ارومیه و... حضور داشته‌ام به‌علاوه در جشنواره‌های مختلفی نظیر کارگردانی اول جشنواره دانشجویی، کارگردانی اول جشنواره تئاتر استانی، کارگردانی برگزیده جشنواره منطقه‌ای، کارگردانی اول جشنواره تئاتر صلح و کارگردانی برتر جشنواره تئاتر کردی سقز حائز رتبه برتر نیز شده‌ام.  

  • به نظر شما تئاتر چه نقشی در اعتلای جامعه دارد؟  

تئاتر به عنوان مادر هنرها می‌تواند در جامعه و ارتقای فرهنگ عمومی کمک کند. در هر جامعه‌ای وجود سالن‌ها و اجراهای تئاتر نشان‌دهنده پیشرفت آن جامعه و لحظه به لحظه همگام با تماشاگر است و می‌تواند بیشترین تأثیر را بر مخاطب داشته باشد، بنابراین متولیان هنر استان باید همه تلاش خود را برای ارتباط بیشتر مردم با هنر، به‌ویژه تئاتر به کار گیرند.

  • تئاتر استان را در چه وضعیتی می‌بینید؟

تئاتر کردستان همیشه در کشور حرفی برای گفتن داشته و در حال حاضر نیز استان کردستان یکی از فعال‌ترین استان‌های کشور در زمینه فعالیت‌های نمایشی است.  البته یکی از آسیب‌ها توجه به جشنواره‌های متعدد در استان است که متأسفانه علاوه بر مسئولان، هنرمندان نیز به دلیل تخصیص ناکافی بودجه‌ به جای توجه به اجراهای عمومی بیشتر به جشنواره‌ها اهمیت می‌دهند و این موضوع به معضلی بزرگ دراین‌باره تبدیل شده است. بنا به عقیده شخصی اهمیت و حمایت از تولید و اجراهای عمومی باید در اولویت باشد و این مهم تلاش مضاعف متولیان تئاتر را می‌طلبد.  

  • توجه و نگاه دولت، مردم و مسئولان به این هنر چگونه است؟

مردم به دلیل ناآشنایی و اطلاع‌رسانی نامناسب، قدری با تئاتر فاصله دارند، اما با تلاش و همت مسئولان می‌توانیم مردم استان را با تئاتر آشتی دهیم. هنر تئاتر باید همیشه از حمایت دولت برخوردار باشد، چون در کردستان تئاتر هیچ‌گونه بازدهی مالی برای هنرمندان ندارد و تنها عشق به صحنه و تئاتر در هنرمندان این هنر ارزشمند را زنده نگه داشته است.  

  • وضعیت سخت‌افزاری تئاتر استان چگونه است؟

مهم‌ترین معضل هنر تئاتر در استان کمبود منابع سخت‌افزاری و نبود سالن‌های اختصاصی اجراست. متأسفانه همه سالن‌ها چند منظوره و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است. البته از سال گذشته با تلاش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اقدامات مناسبی جهت ساخت پلاتوهای اختصاصی تئاتر در تمامی شهرستان‌های استان انجام و عملیات اجرایی ساخت تعدادی از آنها آغاز شده است. امیدواریم امسال شاهد افتتاح تعدادی از این سالن‌های اختصاصی در استان باشیم. البته معضل اصلی در مرکز استان کماکان باقی است و هنوز به‌رغم تأمین بودجه ساخت پلاتو تئاتر سنندج، جانمایی مناسب انجام نشده و زمینی به این مهم اختصاص نیافته است.

  • درباره نمایش پهلوان نادر

«پهلوان نادر» روایتی از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سنندج در ۱۵۰ سال قبل را بیان می‌کند. سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار و با نگاهی به مناسبات اجتماعی آن زمان، نحوه زندگی مردم، شرایط، رفتار حاکمیت، مواجهه توده مردم با حاکمیت، والی منطقه و همچنین نظام ناصرالدین‌شاهی را بیان می‌کند. در این نمایش سفر تاریخی ناصرالدین‌شاه به سنندج و کشتی معروف پهلوان نادر کردستانی (پهلوان نامی و مردمی سنندج) با شعبان سیاه (پهلوان سیه‌چرده دربار) در کوه آبیدر سنندج روایت شده است. در این کشتی بر خلاف تمامی کشتی‌های شعبان سیاه که همیشه برنده است، این بار پهلوان نادر او را شکست خواهد داد تا جایی که ناصرالدین‌شاه قاجار خودش اعلام می‌کند: بس کن و امانش بده. از این رو آن منطقه به «امانیه» شهرت یافت.

کد خبر 441996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha