چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

مجید رئوفی: گروه موسیقی لیان در قطر بود. این اولین باری نیست که این گروه محبوب بوشهری که هم در داخل و هم خارج کشور، به شهرت و محبوبیت بالایی دست یافته، به کشورهای منطقه خاورمیانه سفر می‌کند

و برای علاقه مندان موسیقی، کنسرت های جذابش را اجرا می کند.
آنها دو ماه پیش در تالار وحدت برنامه ای داشتند که به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت. موسیقی جذاب و زنده و انر‍ژیک آنها در کنار تکنیک های جالب جنوبی ها برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان، این برنامه را به یک خاطره در ذهن حاضران در سالن تبدیل کرد.

تمام صندلی ها پر بودند و بسیاری به صورت ایستاده این برنامه را تماشا می کردند.
کنسرت آنها، یک جشن دست جمعی  خارق العاده بود که شاید مشابه اش، هیچ گاه تجربه نشده بود. به هر ترتیب، خبر رسید که آنها برای شرکت در فستیوال خرید دبی به امارات سفر خواهند کرد و برای علاقه مندانشان رد این شهر نیز برنامه هایی خواهند داشت. به همین دلیل سراغ محسن شریفیان، نوازنده، آهنگساز و مدیر گروه رفتیم تا درباره این اجراها با او صحبت کنیم.

  • چگونه برای برگزاری کنسرت در قطر دعوت شدید؟

این اولین باری نیست که به قطر می رویم. این بار بنا به دعوت رایزنی فرهنگی ایران در دوحه به این کشور سفر کردیم و قرار است برنامه های جانبی هم در پایتخت قطر داشته باشیم. به چند دانشگاه هم می رویم و ورک شاپ هایی در آنجا برای دانشجویان برگزار خواهیم کرد.

  • و پس از آن هم به دبی سفر خواهید کرد؟

بله. قرار بود که پیش از محرم به دبی برویم که به دلیل اجراهایمان در تهران عملا وقت را از دست دادیم و نتوانستیم به دبی برویم. این بار اما همزمان با مهرجان دبی به این شهر خواهیم رفت.

  • ظاهرا پیش از این هم به دبی سفر کرده بودید؟


بله. چندمین بار است که در این مقطع سال به دبی می رویم. همان طور که کشورها و کمپانی های مختلف، محصولاتشان را عرضه می کنند، موسیقی نقاط مختلف جهان نیز، اجرا می شود. معمولا گروه های موسیقی فالک کشورهای افریقایی و عربی و هند، در این فستویال برنامه دارند.امسال از ایران یک گروه لری به سرپرستی هوشنگ سامانی به دبی رفت که ما به مسوولان برنامه معرفی شان کردیم. قرار بود 4گروه در این فستیوال شرکت کنند که هماهنگی های لازم نشد و این فرصت برای گروه های دیگر از دست رفت.

  • کشورهای عربی، به گروه شما علاقه نشان می دهند. دلیل استقبال آنها از گروه لیان چیست؟

نوع موسیقی که گروه ما ارائه می کند، مشخصاتی دارد که با اقوام عرب زبان، ارتباط بسیار خوبی برقرار می کند. واقعیت این است که ما در تمام کشورهای عربی که برنامه داشته ایم، با استقبال بسیار خوبی رو به رو شدیم. در عمان، بحرین، کویت، قطر، امارات و ... اولین اجرای خارج از کشورمان در سال 1997 در امارات بود.

  • راستی ، کی گروه لیان را تشکیل دادید؟

این گروه از سال 1372 به سرپرستی خودم تشکیل شده.

  • آیا در کشورهای غیرعربی هم کنسرت داشته اید؟

بله. همین سال گذشته بود که به آلمان سفر کردیم و در جام جهانی، برنامه هایی برگزار کردیم. ما تنها گروه محلی ایران بودیم که در جام جهانی حاضر شدیم. به سنگاپور، ترکیه، ترکمنستان و کشورهای فراوان دیگری رفتیم.

  • من خودم کنسرت شما در تالار وحدت را دیدم و واقعا لذت بدم. راز این جذابیت چیست که هر آدمی با هر سلیقه ای را راضی از سالن راهی می کند؟

ببینید موسیقی بوشهر، موسیقی چندقومیتی است. در این موسیقی ریشه های خند، عربی و افریقایی و لاتین را می بینید. همچنین موسیقی بوشهر از موسیقی نواحی ایران مثل موسیقی کردی، لری و قشقایی هم تغذیه کرده است. به همین دلیل است که با اکثر فرهنگ ها ارتباط برقرار می کند.

  • به نظرتان ریتم موسیقی شما، دلیل عمده این جذابیت نیست؟

صددرصد ریتم بسیار موثر است. ریتم عنصر اصلی موسیقی ماست و پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب ایجاد می کند.

در همین تالار وحدت، از اقوام مختلف به کنسرت شما آمده بودند و همه هم از حضور در این برنامه اظهار رضایت می کردند.
بله خدا را شکر. من پیش از اجراهای تالار وحدت، استرس بسیار زیادی داشتم.وقت برای تبیلغات بسیار کم بود. هیچ دعوت ویژه ای هم انجام نشده بود. اما خوشبختانه، مردم استقبال بسیار خوبی از این برنامه به عمل آوردند.

  • فکر می کنید در دبی هم همین استقبال از اجرایتان صورت بگیرد.

بسیار امیدواریم. گفتم که ما پیش از این هم اجراهای بسیار موفقی در دبی داشتیم. این بار هم قرار است در استیج اصلی به روی صحنه برویم. مخاطبان ما در امارات به شناخت نسبی نسبت به موسیقی ما دست یافته اند. تلویزیون اصلی دبی چندین بار کلیپی از اجراهای ما در این شهر را پخش کرده و امیدواریم باز هم مردم به دیدن برنامه ما بیایند.


همشهری امارات

کد خبر 44199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز