همشهری آنلاین: رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: شیوع گردن درد در مردم ایران به دلیل استفاده زیاد از موبایل، تبلت و رایانه به ۷۰ درصد رسیده است.

گردن درد

به گزارش ایرنا، محمد علی محسنی بندپی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن فیزیوتراپی ایران برگزار شد، افزود: بیماریها عضلانی و اسکلتی بویژه گردن درد و کمردرد حتی در کودکان کشور نیز شیوع فراوانی یافته است.

وی اظهار داشت: امروزه کودکان تکالیف درسی خود را با رایانه و تبلت انجام می‌دهند یا وقت بیشتری را برای بازی با موبایل و وسایل ارتباطی می‌گذرانند که باعث افزایش شیوع گردن درد از ۲۵ به ۷۰ درصد در گروه‌های سنی مختلف شده است.

محسنی بندپی با بیان اینکه دردهای زانو نیز در میان مردم افزایش یافته است، ادامه داد: ایستادن طولانی مدت برای ساختار عضلانی و اسکلتی بدن نوعی سم است و آرتروز مفاصل به سنین پایین تر نیز نفوذ کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس آمارهای موجود، سکته‌های قلبی در کشور به زیر ۳۰ سال رسیده که ناشی از پدیده‌های جدید است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: امروزه دیگر از شیوع بیماری‌های واگیر مانند سرخک، سرخجه و غیره خبری نیست و پدیده پیش روی نظام سلامت بیماری‌های غیرواگیر است که برای مقابله با آن باید روش‌ها و مدل‌های سیستم بهداشت و درمان کشور عوض شود.

  • زنگ خطر بیماری‌های اسکلتی برای کودکان به صدا درآمد

محسنی بندپی افزود: بیماری‌های اسکلتی در کشور کودکانه شده است و این زنگ خطر جدی برای نسل آینده بشمار می‌رود و در این میان نقش توان بخشی و فیزیوتراپی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سکته‌های مغزی و اختلالات اسکلتی بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: لازم است فیزیوتراپیست‌ها در دبستان و مهدهای کودک حضور یافته و برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی کودکان به آنها آموزش های لازم را بدهند.

  • سهم کم خدمات فیزیوتراپی از پوشش بیمه ای

محسنی بندپی به پوشش بیمه ای خدمات فیزیوتراپی اشاره کرد و اظهار داشت: خدمات فیزیوتراپی با توجه به عملکرد مهم و اساسی در درمان بیماری ها، از سهم کمتری در پوشش بیمه ای برخوردارند و خدمات پایه چهار دهه گذشته زیر چتر این نهاد حمایتی است.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که پارکینسون دارد یا شخصی که دچار سکته مغزی شده یا کودکی که مبتلا به فلج مغزی است با ۱۰ روز انجام خدمات فیزیوتراپی درمان نمی شود و نیاز به مدت طولانی دارد.

محسنی پند پی تصریح کرد: باید آگاهی سیاستگزاران نظام سلامت در مورد رشته ها و خدمات فیزیوتراپی افزایش یابد و ما نیاز به افزایش کمی و کیفی این خدمات داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما خواهان تغییر نظام آموزشی رشته فیزیوتراپی به دکترای حرفه ای و تخصصی این رشته هستیم و از وزارت بهداشت می خواهیم با موافقت با این تغییر آموزشی، از فرار نخبگان این رشته جلوگیری شود.

  •  دخالت افراد غیرمجاز در درمان فیزیوتراپی

به گفته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، دخالت افراد غیرمجاز در امور د درمان فیزیوتراپی از آفت‌های جامعه است و بیمارانی داریم که خدمات فیزیوتراپی در منزل دریافت می‌کنند و افراد ارایه دهنده خدمت آموزش و علم کافی در این زمینه ندارند که باید نظارت ها در این زمینه تشدید شود.

  • ۸۰ درصد بیماران سکته مغزی نیازمند دریافت خدمات فیزیوتراپی

ایرج عبداللهی استاد دانشگاه علوم توانبخشی و بهزیستی نیز در این نشست گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند که ۸۰ درصد این بیماران نیازمند دریافت خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند و ۲۰ درصد آنها نیز در ۶ هفته اول فوت می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه میانگین ورزش هفتگی در کشور کمتر از ۶۰ دقیقه است در حالی که استاندارد جهانی حدود سه ساعت است و این موضوع باعث افزایش اختلالات اسکلتی و عضلانی می‌شود.

عبداللهی اظهار داشت: بحث توانبخشی و فیزیوتراپی در کشور جدی گرفته نمی‌شود به طوری که برای ۸۰ میلیون جمعیت فقط یک بیمارستان توانبخشی داریم در حالی که این رقم در کشورهای عربی مانند عمان و قطر حدود پنج بیمارستان است.

بهرام پارسانژاد فیزیوتراپیست و دبیر اجرایی سومین همایش بین المللی فیزیوتراپی نیز از دیگر سخنرانان این نشست خبری بود و به سختی کار فیزیوتراپیست‌ها اشاره کرد و گفت: فیزیوتراپیست‌ها در معرض خطر اشعه و مشکلات اسکلتی و عضلانی قرار دارند و باید برای آنها مانند سایر گروه‌های پزشکی سختی کار لحاظ شود.

وی افزود: فیزیوتراپی تنها رشته ای است که به درمان بیماری‌های اسکلتی و عضلانی می‌پردازد و نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن افراد بسیار مهم بوده و باید به آنها توجه کرد.

پارسانژاد با بیان اینکه سومین همایش بین المللی فیزیوتراپی ۲۲ تا ۲۴ خرداد در برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: این همایش ۲ هزار شرکت کننده داشته و ۱۱۰ شرکت تجهیزات پزشکی، فیزیوتراپی در حاشیه این همایش با برگزاری نمایشگاه محصولات خود را عرضه می‌کنند.

وی تاکید کرد: این همایش دارای ۱۰۰ مقاله به صورت پوستر و ۶۰ مقاله به صورت سخنرانی است و از کشورهای آلمان، پاکستان، سوریه، لبنان و هند نیز اساتید برجسته حضور دارند.

کد خبر 441968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha