مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
۰ نفر

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار : یزدی‌ها قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری در آغاز زندگی مشترک، به خانه‌دار شدن اهمیت می‌دهند.

قیمت مسکن در یزد

از این رو اهمیت بازار مسکن در استان یزد به مراتب بیشتر از بسیاری از استان‌هایی است که ساکنانش به اجاره‌نشینی تن می‌دهند. اما در این روزها که خانواده‌های جدید حتی توان پرداخت بهای رهن و اجاره ساختمان را ندارند، این فرهنگ در حال رنگ باختن است و بسیاری از جوانان در انتظار اعمال سیاست‌های دولت برای خانه‌دار شدن خانواده‌های جوان هستند. این روزها قیمت مسکن در بازار آزاد سر به فلک کشیده است.

  • ناامیدی زوج‌های جوان از خانه‌دار شدن

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به ناتوانی فرزندانش برای تامین مسکن و دشواری‌های اجاره‌نشینی برای آنها می‌گوید: دولت حمایت موثری از جوانان برای تامین مسکن نمی‌کند و بسیاری از جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، چراکه یزدی‌ها به خانه‌دار بودن به عنوان یکی از شروط ازدواج یا حداقل سال‌های ابتدایی زندگی اهمیت می‌دهند.

«ابوالقاسم نبوی» می‌افزاید:  جوانان امروز به دلیل اوضاع دشوار اقتصادی توانی برای خرید زمین‌های گران و ساخت‌وساز با مصالح گران ندارند و تورم روز به روز در حال افزایش است. از این رو دولت باید برای تامین نیاز مسکن جدید که روز به روز در حال انباشته شدن است، تدبیری بیندیشد. یکی دیگر از شهروندان یزدی به اجرای طرح مسکن مهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: طرح مسکن مهر اگرچه با انتقادات زیادی روبه‌رو است، بسیاری از جوانان یزدی را خانه‌دار کرد.

«رضا قدوسی» ادامه می‌دهد: دولت در این سال‌ها تنها برخی از مسکن‌های مهر نیمه‌تمام را تمام کرده است، اما برنامه‌ای برای تامین نیاز جدید مسکن ندارد و تقاضاهای جدید برای تامین مسکن در انتظار این برنامه برای خانه‌دار شدن هستند. وی می‌افزاید: در همین شرایط تورم سرسام‌آور باعث افزایش قیمت بی‌رویه مسکن از یک سو و کاهش توان خرید جوانان از سوی دیگر شده که امید به خانه‌دار شدن را در بین جوانان به مراتب کاهش داده است.

  • افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن

دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد می‌گوید: بازار مسکن در رکود کامل به سر می‌برد، اما شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته مسکن در همه نقاط شهر هستیم که از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد است. «حسن ذوالفقاری» می‌افزاید: در این سال‌ها ساخت‌وسازهای جدیدی انجام نمی‌شود و تنها خانه‌های نیمه‌کاره به‌کندی در حال تکمیل هستند و بازار معاملات نیز افت شدیدی داشته است، به طوری که امسال شاهد افت ۴۶ درصدی خرید و فروش مسکن در استان هستیم.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در استان را افزایش قیمت مصالح ساختمانی عنوان می‌کند و می‌گوید: قیمت آجر از هر تن ۶۵ هزار تومان به ۱۲۵ هزار تومان، هر تن آجر دستی از ۶۰ هزار تومان به ۱۲۵ هزار تومان، هر تن آجر فشاری از ۷۰ تومان به ۱۲۰ هزار تومان و هر تن بتون از ۱۱ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

ذوالفقاری درباره افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی می‌گوید: قیمت میلگرد از ۱۸۰۰ به ۵۲۰۰ تومان و قیمت هر تن سیمان از ۶۴۰۰ به ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته و هر کیسه گچ ۴۰ کیلویی به قیمت ۴ هزار تومان نیز به کیسه‌های ۳۰ کیلویی به قیمت ۶ هزار تومان افزایش یافته است.
وی اضافه می‌کند: همچنین دستمزد کارگر بتون‌ریز از ۴۰ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان، دستمزد کارگر ساختمانی از ۶۰ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان، و قیمت استاد بنا از ۱۲۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

  • برنامه‌هایی برای تامین مسکن

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد درباره نقش دولت در تامین تقاضای مسکن می‌گوید: سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر مسکن با توجه به تغییرات مکرر متفاوت شده است. تا قبل از این مسکن اجتماعی و ساخت مسکن در قالب طرح بازآفرینی شهری مد نظر بود که دستورالعمل خاصی در مورد آن ابلاغ نشد.

«محسن صادقیان» می‌افزاید: البته بخش‌نامه‌هایی در مورد تامین مسکن در طرح بازآفرینی شهری مطرح شد که دوباره به دلیل اختلاف نظرها در وزارتخانه عملیاتی نشد. وی ادامه می‌دهد: وزیر جدید نیز بر اساس برنامه‌های جدید از سهمیه ۴۰۰ هزار مسکن، ۴ هزار سهمیه برای استان یزد تعیین کرد که قرار بود در قالب بخش‌نامه و دستورالعمل ساخت مسکن در استان آغاز شود که هنوز اجرا نشده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اظهار می‌کند: بازار پنج‌ساله مسکن و نیازهای جدید مسکن از جمله ثبت‌نام‌شده‌ها در طرح مسکن یکم را باید ارزیابی کنیم و در ادامه تقاضا در بازار مسکن را بشناسیم و سپس برنامه‌ای برای تامین مسکن اعمال شود.

  • اهمیت مسکن در کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد درباره ارزیابی بازار مسکن می‌گوید: تهیه گزارش تحلیلی از بازار مسکن استان نشان می‌دهد که صنعت ساختمان جزو ۵ صنعتی است که کمترین وابستگی را به تحریم‌ها دارد و توسعه آن می‌تواند باعث ارزش افزوده و اشتغال شود. «مهدی سالاری» ادامه می‌دهد: همچنین آمار رسمی ‌نشان می‌دهد که نقش ساختمان در کاهش معضلات اجتماعی بسیار پررنگ است، به طوری که بالای ۵۰ درصد از افرادی که از آنها سوال شده بود که چرا ازدواج نمی‌کنید نداشتن خانه را یکی از عوامل موثر در کاهش تقاضا برای ازدواج اعلام کرده بودند که به دنبال این وضعیت، معضلات اجتماعی رو به افزایش است.

وی می‌گوید: اگر دولت در حوزه مسکن تمرکز کند، با تزریق اعتبارات می‌تواند در اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم که بالاترین آمار را صنعت ساختمان به خود اختصاص داده است، و در کاهش معضلات اجتماعی موثر عمل کند. سالاری اضافه می‌کند: اگر اعتباری که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود برای ساخت خانه و تامین نیاز متقاضیان مسکن هزینه شود، بسیاری از معضلات کاهش خواهد یافت. به گفته رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد، الان ۷ هزار تقاضا برای وام مسکن یکم در یزد ثبت شده است که بر اساس این طرح، زوج‌ها می‌توانند تا مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. وی تاکید می‌کند: دولت قرار بود برای تامین مسکن طرح مسکن اجتماعی را اجرا کند، اما هنوز از اجرای آن خبری نیست و حتی مشخص نیست که برنامه دولت برای تامین مسکن چیست.

کد خبر 441883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha