سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

حسینعلی حاجی دلیگانی- نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی : اصل سی‌ام قانون اساسی می‌گوید دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و هر کس مایل بود خودش مبلغی برای کمک به مدرسه بپردازد.

حسینعلی حاجی دلیگانی- نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار

در این زمینه هر سال مردم در بین چند تناقض گیر می‌کنند. قانون اساسی بیان کرده که هزینه‌ آموزش برای مردم رایگان است، اما از طرفی وقتی خانواده‌ها برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند، مدارس ادعا می‌کنند که باید مبلغی برای ثبت‌نام بپردازند. مردم امروز گرفتارند و نمی‌توانند این وجوه را بپردازند. بنابراین باید وزیر آموزش و پرورش رسما اعلام کند به هیچ وجه از خانواده‌ها الزاما پول گرفته نشود، مگر این‌که کسی خودش مایل به پرداخت پول و کمک به مدرسه باشد، چون خانواده مستضعف که پول ندارد، شرمنده فرزندش می‌شود که کار درستی نیست.

با توجه به این‌که سرانه مدارس پایین است، در صورتی که برخی از والدین دانش‌آموزان که از شرایط مالی خوبی برخوردار هستند به مدارس کمک کنند، قطعا اقدام مثبتی خواهد بود، اما دریافت شهریه اجباری از والدین دانش‌آموزان از سوی مدیران مدارس دولتی خلاف قانون است. همچنین گزارش‌هایی در مورد دریافت شهریه‌های غیرمتعارف در برخی از مدارس غیردولتی وجود دارد، در حالی که شهریه مدارس غیرانتفاعی بر اساس درجه‌بندی آنها و خدمات آموزشی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند مشخص می‌شود. بنابراین دریافت هر گونه وجهی بیش از رتبه‌بندی در نظر گرفته شده، خلاف قانون است. با وجود مشکلات کنونی، خصوصی‌سازی تعلیم و تربیت در آموزش‌ و پرورش خطای بزرگی است که این وزاتخانه نباید مرتکب آن شود.

کد خبر 441874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha