مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
۰ نفر

رمضان نوری  - ایلام –خبرنگار: ۱۱ درصد از ذخایر گاز طبیعی کشور در استان ایلام قرار دارد.

ذخایر-گاز-طبیعی-کشور-در-استان-ایلام

علاوه بر این، در پالایشگاه گاز ایلام روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز ترش پالایش و به چرخه پخش تزریق می‌شود، اما هنوز برخی مناطق روستایی این استان گاز ندارند. ایلام از جمله مناطق پرظرفیت کشور در بخش نفت و گاز است. این استان با داشتن ۱۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز که ۱۱ درصد ذخایر گازی کشور است استعدادها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیری دارد. همین ظرفیت‌ عظیم گازی باعث شده است که پالایشگاه گاز ایلام به عنوان یکی از طرح‌های مهم و بزرگ استان در ۱۰ سال گذشته ساخته شود.

پالایشگاه گاز ایلام به منظور تامین گاز مصرفی استان ایلام و استان‌های غربی کشور و همچنین خوراک پتروشیمی ایلام و تقویت فشار گاز غرب کشور در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام و ۱۲ کیلومتری غرب بخش چوار در حال احداث است و تاکنون فاز اول آن اجرا شده
 است. طی سال‌های گذشته کارهای بسیار خوبی در حوزه گازرسانی در ایلام انجام شده است به طوری که هم‌اکنون از ۲۶ شهر این استان، ۲۳ شهر از گاز طبیعی برخوردارند و این یعنی میزان برخورداری مناطق شهری ایلام از شبکه گاز ۹۹ درصد جمعیت شهری آن است. اما مناطق روستایی استان هنوز با مشکل محرومیت از گاز مواجهند و مسئولان می‌گویند در تلاش هستند که گازرسانی به روستاها نیز به صد درصد برسد.

  • میزان پوشش روستاها

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: ۸۷ روستای استان تا پایان امسال به شبکه گاز متصل می‌شوند و با اجرای طرح‌ها و تکمیل شبکه گازرسانی ۴۲۵۰ روستا از گاز برخوردار خواهند شد. «عباس شمس‌اللهی» می‌افزاید: با تکمیل طرح‌های گازرسانی در حال اجرا، میزان پوشش شبکه گازرسانی در مناطق روستایی ایلام به ۹۵ درصد جمعیت روستایی در قالب ۴۶۵ روستا افزایش می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون از ۶۵۵ روستای استان ایلام، ۳۸۷ روستا از گاز برخوردارند. شمس‌اللهی تعداد روستاییان بهره‌مند از گاز را ۳۴ هزار و ۱۰۰ خانوار اعلام می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر عملیات گازرسانی با ۲۳۵ کیلومتر شبکه توزیع و خط تغذیه در مناطق روستایی استان در دست اقدام است که تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل و به شبکه گاز سراسری متصل خواهد شد.

  • میزان پوشش مناطق شهری

شمس‌اللهی در خصوص وضعیت شبکه گازرسانی شهری هم اظهار می‌کند: هم‌اکنون میمه و پهله زرین‌آباد به شبکه گاز متصل نیستند و پیمانکاران در ۵ فاز مشغول کار برای گازرسانی به این ۲ شهر هستند. وی با بیان این‌که در این طرح به طول ۸۰ کیلومتر خط تغذیه در حال اجراست، می‌گوید: کار اجرای شبکه داخلی این شهرها پایان یافته است و طرح هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال این ۲ شهر هم از گاز برخوردار می‌شوند. مدیرعامل شرکت گاز ایلام می‌افزاید: هم‌اکنون ۹۹ درصد جمعیت شهری استان از گاز برخوردارند. با تاکید استاندار، بنا داریم در بخش روستایی نیز بتوانیم گازرسانی را از ۸۵ درصد کنونی به ۹۵ درصد ارتقا ببخشیم.

این مسئول با اشاره به این‌که تا پایان سال آینده گازرسانی به کل استان به اتمام خواهد رسید، بیان می‌کند: حذف نفت و هیزم و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست و استفاده از انرژی پاک جزو اهداف گازرسانی به روستاهای ایلام است. ساخت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام 
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: سالانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در این پالایشگاه تولید می‌شود که برای مصرف خانگی و صنعتی در استان ایلام و استان‌های غرب کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«شهریار داری‌پور» اضافه می‌کند: طرح احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام از سوی شرکت ملی گاز ایران به شرکت مهندسی و توسعه گاز ابلاغ شده و قرار است در آینده نزدیک اجرا شود. وی می‌گوید: با احداث و راه‌اندازی این فاز، خوراک دریافتی از ۸/۶ میلیون متر مکعب به ۲/۱۰ میلیون متر مکعب و تولید محصولات پنج‌گانه به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

  • فرآوری ترش‌ترین گاز کشور در ایلام

داری‌پور با اشاره به این‌که در این شرکت ۵ محصول گاز شهری، اتان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد تولید می‌شود، اظهار می‌کند: از این تعداد ۳ محصول اتان، گاز مایع خام و میعانات گازی خوراک پتروشیمی ایلام است که تا راه‌اندازی کامل این شرکت به سایر مبادی ارسال می‌شود. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون متر مکعب گاز تصفیه‌شده از طریق پالایشگاه گاز ایلام به خط سراسری تزریق شده است. مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام می‌گوید: این پالایشگاه یکی از پالایشگاه‌های مدرن کشور همراه با محصولات متنوع است و تصفیه و فرآوری ترش‌ترین گاز کشور در آن انجام می‌شود.

کد خبر 441861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha