دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

ثریا روزبهانی-خبرنگار: ساکنان منطقه ۲۲ در ازای تحویل پسماند خشک می‌توانند خانه‌هایشان را در مقابل آتش‌سوزی و زلزله بیمه ‌کنند.

بیمه پسماند

اهالی با شرکت در طرح «بیمه در ازای پسماند» بدون آنکه بخواهند هزینه زیادی را به خانواده تحمیل کنند و از درآمدشان مبلغی را برای بیمه کردن خانه و اموالشان بپردازند، فقط در ازای تحویل پسماندهای خشکشان، از خدمات و پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی برای منازل یا اسباب و اثاثیه‌شان بهره‌مند می‌شود. این طرح بیش از یکسال است که توسط شهرداری منطقه ۲۲ اجرا می‌شود و تاکنون توانسته حدود ۵۰میلیارد تومان از اموال اهالی را تحت پوشش بیمه قرار بدهد. برای آشنایی با طرح «بیمه در ازای تحویل پسماند» به سراغ «احسان خیراتیان صفایی» معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ رفتیم تا در این‌باره اطلاعات بیشتری در اختیارمان بگذارد.

طرح بیمه پسماند یکی از جدیدترین طرح‌های مشارکتی و تشویقی کشور است که برای نخستین بار در منطقه ۲۲ اجرا می‌شود. «احسان خیراتیان صفایی» معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ درباره این طرح می‌گوید: «تفاهمنامه‌ای بین شهروندان به‌صورت تک‌واحدی یا مجتمعی با اداره مدیریت پسماند منعقد می‌شود. در این تفاهمنامه شهروندان به ازای تحویل پسماند خشک، منازلشان را بیمه می‌کنند. در واقع آنها هزینه بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌شان را با تحویل پسماند خشک به اداره پسماند پرداخت می‌کنند. »

به گفته صفایی، منزل مسکونی هر شهروند براساس سرمایه، ارزش ملک و وسایل داخلی‌اش بیمه می‌شود. به همین خاطر میزان مبلغ این بیمه برای هر واحد یا مجتمع مسکونی متفاوت و متغیر است، اما در نهایت ارزش بیمه هرچقدر هم باشد، شهروندان با تحویل پسماند می‌توانند آن را پرداخت کنند. او می‌گوید: «در این طرح، هر شهروند در ازای تحویل پسماند خشک خود به ارزش ریالی مصوب سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از خدمات و پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی برای منازل، اسباب و اثاثیه منزل خود بهره‌مند شود.

همچنین هر شهروند می‌تواند در حساب دفتری خود با افزایش میزان پسماند تحویلی به خدمات و پوشش‌های دیگر بیمه‌ای مانند بیمه زلزله، بیمه‌نامه‌های خودرو و حتی بیمه‌نامه‌های سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشد. هرکدام از اقلام پسماند قیمت معینی دارد. مثلاً قیمت پلاستیک با پت یا مقوا متفاوت است. به همین خاطر واحدها برحسب نوع قراردادی، نوع بیمه‌ و میزان پسماند، بیمه می‌شوند و به هر میزانی که پسماند تحویل بدهند، از مبلغ بدهی بیمه‌شان کسر می‌شود و اداره پسماند این مبلغ را به شرکت بیمه طرف قرارداد پرداخت می‌کند. » براساس اطلاعات اداره پسماند شهرداری منطقه ۲۲ تاکنون نزدیک به ۲۵۰ شهروند در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.  

  • ۵۰ میلیارد تومان از سرمایه اهالی تحت پوشش بیمه

تعداد مجتمع‌های مسکونی در منطقه ۲۲ قابل توجه است و اجرای این طرح برای ساکنان این مجتمع‌ها و همچنین اداره پسماند بازده بسیاری دارد. از این‌رو معاونت خدمات شهری و اداره پسماند شهرداری در تلاش است تا به ساکنان و سرایداران این مجتمع‌ها نحوه تفکیک پسماند را آموزش بدهد تا آنها هم بتوانند در این طرح شرکت کنند. تاکنون طبق برآورد اداره پسماند منطقه بیش از ۳۰۰ درصد از سرایداران مجتمع‌های مسکونی منطقه ۲۲ در این طرح حضور داشته و با نحوه تفکیک پسماند توسط آموزشگران این اداره آشنا شدند. ارکیده، روژان و یاس از جمله برج‌هایی هستند که از این طرح استفاده می‌کنند.

همچنین در کنار بیمه آتش‌سوزی و زلزله، ساکنان این مجتمع‌های مسکونی می‌توانند از بیمه‌نامه‌های مسئولیت و بیمه‌های آسانسور که سالانه هزینه‌های بسیار زیادی بابت آنها باید پرداخت ‌کنند، بهره‌مند شوند. » صفایی درباره مدت زمان بیمه در ازای پسماند می‌گوید: «زمان بیمه ساختمان یکساله یا ۶ ماه است که این مدت با توجه حجم بار کم یا زیاد می‌شود و بستگی به میزان تحویل پسماند دارد. تاکنون در ازای تحویل پسماند حدود ۵۰ میلیارد تومان از سرمایه اهالی تحت پوشش انواع بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، سیل، زلزله، صاعقه منازل مسکونی، اداری و تجاری قرار گرفته و بیمه خودرو و بیمه زنان بی‌سرپرست و بانوان خانه‌دار هم انجام شده است. »

  • از بیمه آتش‌سوزی تا شخص ثالث 

طرح «بیمه ساختمان در ازای تحویل پسماند» از آذر سال ۹۶ آغاز شده است و همچنان هم ادامه دارد، اما معاونت خدمات شهری به دنبال گسترده و چند جانبه کردن این طرح است. در این‌باره می‌گوید: «برای آگاهی و اطلاع‌رسانی اهالی و ساکنان منطقه از اجرای طرح بیمه در ازای پسماند، آموزشگرها اداره بازیافت به در منازل مراجعه می‌کنند و به ساکنان توضیحات لازم را ارائه می‌دهند. همچنین در ایــــن زمینـــه کلاس‌های آموزشی مختلفی در مراکز فرهنگی و مکان‌های عمومی برپا می‌شود. تبلیغات محیطی، برپایی غرفه و ارائه بسته‌های‌های آموزشی هم از دیگر اقدامات برای آشنایی شهروندان با این طرح است.

در صدد هستیم تا بتوانیم پتانسیل جدید و خدمات بیمه‌ای بهتری در اختیار شهروندان قرار بدهیم. برای مثال می‌خواهیم شهروندان علاوه بر بیمه آتش‌سوزی، از بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو و ... هم برخوردار شوند. حتی پیشنهاد استفاده از بسته‌های تشویقی هم برای ساکنان خوش‌حساب یا برگزیده مطرح شده است. با اجرای این طرح و ارائه بسته تشویقی بین مجتمع‌های مسکونی رقابت ایجاد می‌شود. این رقابت هم به نفع ساکنان و هم به سود شهرداری است. » اهالی علاقه‌مند برای شرکت در این طرح می‌توانند به اداره مدیریت پسماند بزرگراه کرج، پمپ بنزین ورد آورد شمالی، خیابان آرش کمانگیر مراجعه یا با تماس با سامانه ۱۳۷ ثبت‌نام کنند.

کد خبر 441854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha