همشهری آنلاین: جت جنگنه شن‌یانگ جی-۳۱ یا اف‌سی-۳۱ (شُنقار یا باز سیاه‌چشم) یک هواپیمایی دوموتوره با اندازه متوسط نسل پنجم در حال ساخت بوسیله شرکت چینی شن‌یانگ است.

تا به حال دو نمونه از جنگنده جی-۳۱ (J-۳۱) ساخته شده است که پروازهای آزمایشی انجام داده‌اند. تحلیل‌گران نظامی می‌گویند چین این جنگنده را برای رویارویی با هواپیماهای رادارگریز نسل پنجم اف-۳۵ آمریکا ساخته است.

همچنین به نظر می‌رسد چین می‌خواهد این جنگنده جدید نسل پنجم را به کشورهای خارجی بفروشد و وارد بازار صاداراتی این نوع هواپیماها شود. از پاکستان به عنوان یکی از خریداران احتمال این هواپیما نام برده شده است.

نخستین پرواز آزمایشی نمونه اولیه این هواپیما در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲ انجام شد. بدنه این هواپیما در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ در نمایشگاه هوایی ژوهانی در چین به نمایش عمومی درآمد. در نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۱۵ جزئیات بیشتری از توانایی‌های این هواپیما منتشر شد. شرکت سازنده اعلام کرد به دنبال شریکی برای ساخت این هواپیما می‌ گردد و در حال بازاریابی آن برای نیروی هوایی ارتش چین است.

در نوامبر ۲۰۱۸ اعلام شد که برنامه ساخت این هواپیما اعتبارات دولتی چین را دریافت کرده است.

اندازه بدنه جی- ۳۱ کوچکتر از هواپیمای چنگدو جی-۲۰ (هواپیمای دیگر نسل پنجم رادارگریز چین) است و داشتن دو چرخ دماغه این احتمال را مطرح کرده است که این هواپیما برای خدمت روی ناوهای هواپیمابر به کار رود.

در فیلم پرواز آزمایشی یک نمونه اولیه جت جنگنده جی-۳۱ را در چین می‌بینید.

کد خبر 441848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha