چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

وزیر نفت گفت: کلید راه‌اندازی بورس کالای نفت یکشنبه 28 بهمن زده خواهد شد.

پیش از این، اعلام شده بود بورس نفت ایران در دهه فجر افتتاح می شود اما بعداً زمان گشایش بورس نفت به 28 بهمن تغییر یافته است.

به گزارش فارس و مهر ،غلامحسین نوذری وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت بااشاره به تصویب طرح تشکیل بورس نفت گفت: یکشنبه آینده با وزیر امور اقتصادی و دارایی راه اندازی بورس نفت را کلید خواهیم زد و مبنای آن نیز ریال است.  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم از افتتاح و راه‌اندازی مرحله اول بورس نفت کیش به وسیله ویدیو کنفرانس در روز یکشنبه 28 بهمن خبرداد.

علی صالح آبادی هم در گفت وگو با فارس با اشاره به راه‌اندازی مرحله اول بورس نفت در روز یکشنبه 28 بهمن در کیش اظهار داشت: این بورس با حضور وزیران نفت و بازرگانی در تهران و بوسیله ویدیو کنفرانس افتتاح خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا چنین برنامه‌ای در نظر گرفته شده گفت: به دلیل مشغله متعدد وزرا و مسئولان و همچنین با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها چنین تصمیمی گرفته شده است.

عرضه نفت خام

دیگر خبرهای دریافتی حاکی است تا روز یکشنبه - 21 بهمن - 7شرکت پتروشیمی برای عرضه برخی محصولات خود در بورس کالاهای پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نام نویسی و درخواست پذیرش کرده‌اند.

مهدی کرباسیان - رئیس هیئت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت - در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: درخصوص تنوع این محصولات نیز قرار است شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت‌های تابع خود بخواهد اقلامی را وارد بورس کنند که کمترین تنش و مشکل را داشته باشند.

او با اعلام این که محصولات در بورس کالاهای پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با همه ارزهای مورد تأیید بانک مرکزی می‌توانند مبادله شوند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در نرم افزار تهیه شده، این موضوع در نظر گرفته شده است.

به گفته کرباسیان همچنین این امکان وجود دارد که درصورت مبادله محصولات با هر ارزی، پس از پایان زمان اداری در اتاق پایاپای مطابق نرخ بانک مرکزی، هم ارزی ریالی انجام شود.

وی با تأکید بر این‌که در بورس کالاهای پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، مرکز اصلی و اتاق پایاپای در کیش است، ولی همزمان دفتری در تهران نیز آغاز به کار خواهد کرد، گفت: براساس برنامه کنونی، این محصولات با مسئولیت بورس کالا در کیش مبادله خواهند شد، ولی این امکان ایجاد شده که به‌طور همزمان کارگزاران یا خریداران نیز بتوانند در تهران عمل کنند و در حال حاضر شهر دیگری مدنظر نیست.

او با بیان این که یکی از برنامه‌های مورد نظر در زمانی که تصمیم بر تشکیل بورس بین‌المللی نفت گرفته و اقدامات آن انجام شده، عرضه نفت خام بوده است، یادآور شد: در حال حاضر نیز می‌توان در یک مدت کوتاه برای مبادله فیزیکی نفت خام در بورس اقدام کرد، ولی پیش‌بینی این است که اگر بخواهند بورس کامل شود و معاملات کاغذی هم انجام شود، احتمالاً باید برنامه‌های نرم افزاری و بحث‌های جدی‌تر دنبال شود که یک تا 2سال طول خواهد کشید.

کد خبر 44176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز