مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

فاطمه امامی - قم - خبرنگار: سال گذشته در خیابان‌های شهر قم ۹۹ نفر جان خود را از دست دادند.

تصادفات-شهر-قم

این رقم ۱۵ درصد بیش از کشته‌های ترافیکی درون شهری در سال ۹۶ است و رتبه شانزدهم کل کشور را دارد. از طرفی در آمار تلفات تصادفات برون شهری هم استان قم سال گذشته جزو ۴ استانی بود که تعداد فوتی‌هایشان افزایش یافته بود. در ۲ ماه ابتدایی امسال فقط ۳ نفر در بلوار آیت‌الله بروجردی جان خود را از دست داده‌اند. مسأله این آمار و راه‌های کاهش آن موضوعی بود که در جلسه شورای ترافیک مطرح شد.

  • آمار تصادفات

رئیس پلیس راهور قم در این جلسه آماری درباره وضع تصادفات در شهر قم ارائه کرد. به گفته سرهنگ «حسن میرقیصری»، در سال گذشته ۹۹ نفر در تصادفات شهر قم فوت کرده‌اند در حالی که آمار سال ۹۶ به ۸۶ نفر می‌رسید. از میان ۹۹ کشته تصادفات سال گذشته،  ۴۶ نفر مربوط به تصادفات موتورسیکلت و ۱۹ نفر هم از اتباع خارجی بوده‌اند. همچنین از این تعداد ۲۳ نفر سر صحنه فوت شده و ۷۶ نفر در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

بیشترین تلفات تصادفات سال ۹۷ در شهر قم مربوط به بلوار غدیر،  خیابان امام خمینی(ره) و بلوار آیت‌الله بروجردی با ۶ نفر فوتی بوده و بلوار حاج خداکرم و خلیج فارس با ۵ نفر و بلوار عمار یاسر با ۴ فوتی در رتبه‌های بعد قرار دارند. به گفته رئیس پلیس راهور قم و طبق دستورالعمل‌های کشوری، باید هر سه ماه یک بار جلسه‌ای برای کاهش تصادفات با محوریت استاندار تشکیل شود که هنوز در قم این اتفاق رخ نداده است. وی همچنین به تلفات بسیار بلوار آیت‌الله بروجردی با وجود زمان کم بهره‌برداری اشاره کرد و افزود: این بلوار شیب عرضی و طولی دارد و واژگونی خودرو در آن زیاد اتفاق می‌افتد. به گفته سرهنگ میرقیصری، نصب تابلوهای هشداردهنده و دوربین‌های نظارتی برای شرایط پرخطر بلوار آیت‌الله بروجردی لازم است.

وی همچنین به تلفات ۴۱ نفری عابر پیاده در شهر قم اشاره کرد و اظهار کرد: قرار بود سال گذشته ۱۰ پل عابر پیاده در شهر ایجاد شود، اما این اتفاق نیفتاد و انتظار داریم شهرداری امسال این موضوع را در دستورکار قرار دهد. رئیس پلیس راهور قم به تعداد زیاد تلفات تصادفات در خیابان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: پیشنهاد دادیم که این خیابان خط ویژه فقط رفت باشد تا اختلاط رفت و برگشت صورت نگیرد و با رانندگانی که ممنوعیت خط ویژه را نادیده بگیرند برخورد شود. وی همچنین خواستار اصلاح خط‌کشی خیابان باجک،  تعریض خیابان امام حسن عسکری(ع) و احداث خیابان حجت در نزدیکی مسجد جمکران شد. پیشنهاد دیگر سرهنگ میرقیصری تشکیل کارگروه فرهنگی برای فرهنگ‌سازی ترافیک برای پیگیری اقداماتی مانند کمپین‌های فضای مجازی شد، چراکه به عقیده او عامل ۷۰ درصد تصادفات رعایت نکردن قوانین است.

  • نصب دوربین‌های نظارتی در بلوار آیت‌الله بروجردی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم هم در این جلسه با اشاره به این‌که سرعت پیش‌بینی شده برای حرکت خودرو در بلوار آیت‌الله بروجردی ۹۰ کیلومتر است گفت: قطعا اگر کسی با سرعت بالاتر برود کنترل خودرو برایش مشکل خواهد بود. «عباس ذاکریان» از نصب دوربین‌های نظارتی در هفته آینده در این بلوار خبر داد که سرعت را هم به صورت لحظه‌ای و هم به صورت میانگین کنترل کنند.

وی درباره مشکل ایمنی خیابان امام خمینی(ره) و فوت ۶ نفر در آن اضافه کرد: ایمن‌سازی کل این محور از میدان امام خمینی(ره) تا میدان سعیدی در دستور کار قرار گرفته و به مشاور ابلاغ شده است. معاون شهردار قم در توضیح دلیل نصب نشدن پل‌های عابر پیاده اظهار کرد: سال گذشته چهار بار مناقصه برگزار شد، اما هیچ شرکتی به دلیل نوسانات نرخ ارز در مناقصه شرکت نکرد. وی همچنین از تصمیم شهرداری برای نصب آسانسور در ۲۱ پل عابر پیاده خبر داد. ذاکریان با اشاره به این‌که طرح خیابان ظهور و حجت تصویب شده ادامه داد: با اتصال خیابان حجت به کمربندی دیگر نیازی به بازگشایی خیابان ظهور نداریم.

  • استفاده از خودروی شخصی در شهر دوبرابر شد

وی با اشاره به این‌که طبق مطالعات طرح جامع حمل ونقل شهر قم میزان استفاده از خودروی شخصی نسبت به ۱۰ سال گذشته دو برابر و آمار استفاده از حمل‌ونقل عمومی نزدیک به نصف شده گفت: یکی از راه‌هایی که بتوانیم سرعت تردد برای حمل‌ونقل خصوصی را کاهش دهیم همین سامانه‌های ثبت تخلف است. وی افزود: ما برای انجام وظایف خود نیازی به کمک دولت نداریم. فقط حق قانونی شهرداری از محل جرایم رانندگی باید تخصیص پیدا کند. سال گذشته بیش از ۸ میلیارد تومان در شهر قم وصولی جرایم داشتیم و فقط ۷۰۰ میلیون به شهرداری اعطا شده در حالی که باید ۵ میلیارد تومان به شهرداری داده می‌شد. اگر این ارقام اختصاص پیدا نکند نمی‌توانیم این پول را تأمین کنیم.

  • لزوم ایمن‌سازی بلوار آیت‌الله بروجردی

مدیر کل دفتر فنی استانداری قم هم در این جلسه با اشاره به این‌که حدود ۹ کیلومتر از باند بازگشت بلوار آیت‌الله بروجردی به علت شیبی که دارد ایمن نیست و در سرعت بالا ماشین واژگون می‌شود گفت: فقط چند نفر در مدت ۲ ماه در این محدوده دچار حادثه شدند. «مرتضی رحمان‌نیای» افزود: باید این رقم به صفر برسد. معنی ندارد که ۹ کیلومتر راه ایمنی ندارد. هر چند که علت بسیاری از واژگونی‌ها سرعت بالای خودرو است اما مسیر هم باید اصلاح شود. این سخنان مورد اعتراض «عبدالله جلالی»،  رئیس شورای شهر قم قرار گرفت. وی با تاکید بر نگران‌کننده بودن وضعیت بلوار آیت‌الله بروجردی گفت: اما این موضوع که آمار تلفات ۴۶ نفری موتورسیکلت را رها کرده و فقط این بلوار را که توسط شهرداری ایجاد شده موجب مشکل می‌دانیم صحیح نیست.

وی همچنین از حضور نداشتن راهور در این محور برای کنترل سرعت گلایه کرد و خواستار حضور پررنگ‌تر نیروهای پلیس شد. سرهنگ «حمید عرب لاریمی»،  جانشین پلیس راهور هم در این جلسه به لزوم اصلاح خیابان امام خمینی(ره) و یک طرفه شدن مسیرها اشاره کرد و گفت: در شهر قم ۲۹ درصد از تصادفات به ۱۵ تا ۲۵ سال و ۳۳ درصد به ۶۰ سال به بالا برمی‌گردد که بیشتر آنها هم عابر پیاده هستند. وی همچنین به بی‌توجهی برخی پیمانکاران شهرداری برای ایمن‌سازی کارگاه‌هایشان اشاره کرد که موجب آسیب موتورسیکلت‌سواران می‌شود. عرب لاریمی به ۱۵ درصد افزایش تلفات تصادفات در شهر و ۲۱ درصد در جاده اشاره کرد و گفت: سال گذشته جزو ۴ استان کشور بودیم که در تلفات جاده‌ای افزایش داشتیم.

  • طرح کاهش تصادفات در استان

همچنین در این جلسه مشاور مجمع سلامت استان،  طرح کاهش تصادفات در استان قم را ارائه کرد. اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان،  بالا بردن احساس خطر جامعه،  توانمندسازی گروه‌های آسیب‌پذیر،  توسعه حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل پاک،  توسعه شهرسازی انسان‌محور و تقویت فرایندهای امدادی از جمله پیشنهادهای مشاور برای بهبود وضعیت تصادفات در استان قم بود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم هم در این جلسه با اشاره به استفاده نکردن موتورسیکلت‌سواران در قم از کلاه ایمنی اظهار کرد: حتی طرح اهدای کلاه ایمنی رایگان که در گذشته اجرا شد نتیجه‌بخش نبود. «محسن بهشتی» با اشاره به این‌که فرهنگ‌سازی پاسخگویی بیشتری دارد اضافه کرد: باید آمار تجمیعی به اطلاع مردم برسد تا این خطر را حس کنند.

کد خبر 441673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha