مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

لیلا فخیم- البرز - خبرنگار: افزایش سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی در استان یکی از موضوعاتی است که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا ترویج کتابخوانی می‌تواند بیش از هر چیزی به ارتقای فرهنگ و آگاهی جامعه بینجامد.

کتابخانه البرز

با این حال سرانه پایین مطالعه در البرز مشکلی است که به صورت ریشه‌ای باید به آن پرداخته شود. بنابراین وظیفه سنگینی برای ارتقای سطح کتابخوانی بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است که مسلما به‌تنهایی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد و نیاز به مشارکت سازمان‌ها، نهادها و مسئولان دارد.

لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز می‌گوید: بحث کتاب و کتابخوانی یکی از مسائل مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد. مقام معظم رهبری هم بارها دربیانات خود به اهمیت این موضوع اشاره کرده‌اند. «احمدعلی هراتی» می‌افزاید: باید شرایطی فراهم شود تا جایگاه کتاب در خانواده‌ها تحکیم شود و کتاب به عنوان یکی ازکالاهای ثابت در سبد کالای خانوار قرار بگیرد.

وی با اشاره به این‌که برای بهبود فضای کتاب و کتابخوانی نیاز به همکاری تمام نهادها و مسئولان است، ادامه می‌دهد: اگر دستگاه‌های اجرایی وارد عمل شده و در راستای توسعه کتاب وکتابخوانی با نهاد کتابخانه‌ها همکاری داشته باشند، این همکاری دو سویه مسلما نتایج بهتری را در پی دارد. وی با بیان این‌که یکی از عوامل توسعه‌یافتگی، سرانه کتابخوانی و تعداد کتابخانه‌های کشور است می‌افزاید: اکنون با همکاری شورا و شهرداری بناست تا برای ترویج کتابخوانی در پارک‌های بزرگ شهر قرائت‌خانه ساخته شود. هراتی با اشاره به وجود ۲۸ کتابخانه مشارکتی و ۳۹ کتابخانه نهادی در استان البرز اظهار می‌کند: البرز از نظر زیرساختی در حوزه کتابخانه‌ها مشکلات بسیاری دارد حتی در برخی رده‌ها در جایگاه ۲۶ یا ۲۸ کتابخوانی کشور قرار دارد و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی می‌گوید: با وجود جمعیت بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان هنوز کتابخانه مرکزی مناسبی در استان وجود ندارد و نهاد کتابخانه‌ها تمام تلاش خود را برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این کتابخانه انجام می‌دهد. وی می‌افزاید: ساخت کتابخانه مرکزی در کرج یکی از اولویت‌هایی است که بخش قابل توجهی از مسائل زمین آن با راه و شهرسازی حل شده ولی طی مسیرهای قانونی برای آن لازم است که به محض تحویل زمین و اختصاص بودجه از شهرداری شروع به ساخت می‌کنیم. مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به این‌که ۱۰۰ هزار نفر در استان عضو کتابخانه‌ها هستند، ادامه می‌دهد: استان ما در همه شاخص‌ها ضعف دارد، برای هر ۳۸ هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و شاخص کشوری برای هر ۲۷ هزار نفر یک کتابخانه است و بخش عمده‌ای از این مطلب به دلیل این است که استان البرز سال‌ها زیر سایه تهران اداره می‌شد.

وی می‌گوید: در چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی تا سال ۱۴۰۴ کشور ایران باید به رتبه اول منطقه در شاخص‌های مختلف برسد. به عنوان مثال در سرانه فضای آموزشی باید به ۸ متر برای ۱۰۰ نفر برسیم و یا ۳۵ درصد جمعیت استان باید تا آن زمان عضو کتابخانه‌های عمومی
 باشند. این مسئول با اشاره به لزوم افزایش فعالیت‌ها برای ترویج کتابخوانی در روستاها و مناطق دورافتاده استان می‌گوید: فعالیت‌هایی برای ترویج کتابخوانی در روستاها از جمله افتتاح چند کتابخانه سیار روستایی انجام شده که قرار است ۲ کتابخانه سیار دیگر در هفته تکریم کتاب در ساوجبلاغ افتتاح شود.

  • بسترسازی برای کتابخوانی نابینایان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز با اشاره به نیاز به فراهم کردن بسترهای مطالعه برای نابینایان البرز می‌گوید: کتابخانه مخصوص نابینایان در کرج با داشتن ۵ هزار عنوان کتاب صوتی و عضویت ۳۱۰ نابینا مشغول به فعالیت است.  هراتی می‌افزاید: با وجود فعالیت‌های انجام‌شده هنوز وضعیت فضاهای کتابخانه‌های نابینایان رضایت‌بخش نیست. مبلغی برای تقویت کتابخانه نابینایان امیر کبیر در نظر گرفته شده که هم کتاب‌های صوتی بیشتری از طرف نویسندگان تولید شود و هم کتاب‌های جدیدی برای کتابخانه تهیه شود. این مسئول با اشاره به لزوم ساخت کتابخانه نابینایان در شهرستان‌های البرز می‌گوید: اکنون در نظر داریم کتابخانه‌ای برای نابینایان در شهر جدید هشتگرد راه‌اندازی کنیم و یکی از نیروهای نابینا در آنجا مشغول به کار شود.

  • اقداماتی برای افزایش سرانه مطالعه

عضو شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج با اشاره به لزوم تقویت ریشه‌های فرهنگی در البرز می‌گوید: تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی یکی ازلازمه‌های تقویت فرهنگ در جامعه است. «اکبر سلیم‌نژاد» می‌افزاید: شهرداری وشورای شهر برای تشویق مردم به کتاب وکتابخوانی تأسیس قرائت‌خانه در پارک‌های بالای ۵ هزار متر شهر را مد نظر قرار داده است. وی ادامه می‌دهد: اکنون ۲ قرائت‌خانه در ۲ پارک در مناطق مختلف شهر کرج در حال ساخت است. وی با اشاره به این‌که گسترش فرهنگ کتابخوانی نیاز به همکاری و مشارکت مسئولان ارگان‌های مختلف با نهاد کتابخانه‌های عمومی دارد می‌گوید: از دیگر اقدامات شهرداری برای افزایش سرانه مطالعه در کلان‌شهر کرج تجهیز ناوگان اتوبوسرانی به کتاب کوچک شهروندی است.

سلیم‌نژاد می‌افزاید: در فاز اول این طرح حدود ۳۰۰ اتوبوس به کتاب مجهز شدند و شهروندانی که از اتوبوس‌های شرکت واحد استفاده می‌کنند با خواندن این کتاب‌ها اطلاعات خود را در موارد مختلفی از جمله زندگی و فرهنگ شهرنشینی افزایش می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: اجرای اینگونه طرح‌ها باید به صورت مداوم باشد و حتی اگر کتاب‌ها توسط شهروندان برده شدند آنقدر جایگزین شوند تا فرهنگ مطالعه کتاب شهروندی در اتوبوس‌ها جا بیفتد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج با اشاره به این‌که فرهنگ مطالعه باید از پایه نهادینه شود می‌گوید: آموزش و پرورش یکی از مناسب‌ترین بسترها برای رواج کتاب و کتابخوانی در بین کودکان از سن پایین است و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
 

کد خبر 441626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha