همشهری آنلاین: صدها تن از طرفداران «سید مقتدا صدر» رهبر جنبش صدر با تجمع در کربلا و بغداد با بروز جنگ منطقه‌ای از سوی آمریکا و کشیده شدن آن به عراق مخالفت کردند.

تظاهرات هواداران صدر در عراق

‌طرفداران صدر از چند روز پیش فراخوان تظاهرات امروز را با هشتگ «#نه_به_جنگ» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر کردند و سپس در خیابان ها حضور یافتند تا با بروز درگیری احتمالی در منطقه مخالفت کنند.

به گزارش ایرنا، این تظاهرات در مرکز کربلا و نیز میدان تحریر چند ساعت پس از آن برگزار شد که خطیب جمعه نجف اشرف تاکید کرد؛ عراق دیگر محلی برای بازگشت اشغال گران آمریکا و یا تعدی به ایران از طریق خاک این کشور نخواهد شد.

«سید صدر الدین القبانچی» خطیب جمعه نجف اشرف گفت: خبرهایی مبنی بر اعزام دوباره نیروهای آمریکایی به عراق منتشر شده است و ما تاکید می کنیم که عراق، دیگر جایی برای بازگشت اشغالگران آمریکایی نیست.

وی با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه ایران در منطقه، این مواضع ضد ایرانی را به علت حمایت ایران از ملت مظلوم فلسطین دانست و گفت: عراق از حقوق ایران در داشتن انرژی هسته ای حمایت می کند و محلی برای تعدی به ایران نخواهد بود.

القبانچی همچنین با استقبال از سفر روز شنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به بغداد، از تلاش های دولت عراق برای کاهش تنش در منطقه حمایت کرد.

وی گفت: ما همچنین از وساطت عراق میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش ها استقبال می کنیم و بغداد می تواند در این زمینه نقش ایفا کند و مانع درگیری در منطقه شود.

خطیب جمعه نجف اشرف، فشارهای آمریکا را غیرقانونی و دخالتی آشکار در امور داخلی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، تنها با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی دانست و آن را محکوم کرد.

این موضع مرجعیت و روحایت عراق در حالی اعلام می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که یک هزار و پانصد نیروی نظامی به خاورمیانه می فرستد که هدف از اعزام آنها عمدتاً حفاظتی است.

رویترز به نقل از دو منبعی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت که این نیروها به تقویت اقدامات دفاعی آمریکا در منطقه کمک می کنند.

سی. ان. ان نیز ساعاتی پیش به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که ترامپ با اعزام تجهیزات و نیروهای نظامی بیشتر به خاورمیانه موافقت کرده است.

این تجهیزات شامل باتری های سامانه موشکی پاتریوت، هواپیمای شناسایی و نیروهای ضروری برای ایجاد بازدارندگی در مقابل آن چیزی است که پنتاگون «تهدید فزاینده ایران» می نامد.

  • تلاش جدی برای جلوگیری از بروز درگیری جدید در منطقه

صدها تن از طرفداران صدر در پایان تظاهرات جمعه شب خود در بغداد و کربلا که با شعار "نهبهجنگ" برگزار شد، با صدور بیانیه ای هدف از تجمع خود را تاکید بر ضرورت تلاش برای جلوگیری از هر گونه درگیری احتمالی در منطقه و عراق عنوان کردند.

بیانیه افزوده است: اصل برای ما این است که منطقه از فتنه جنگ و فجایع آن دور بماند، منطقه ای که تاکنون موارد بسیاری از این دست شاهد بوده و هزاران بی گناه قربانی آن شدند و آنچه طی صدها سال ساخته شده بود در چند لحظه ویران شد و میلیاردها دلار سرمایه های ملی از بین رفت.

بر همین اساس، از بروز هر گونه درگیری و جنگ جدید در منطقه نگران هستیم و از آنجا که برخی راه اندازی جنگ را تشویق می کنند تا به اهداف تنگ نظرانه و حساب و کتاب اشتباه خود برسند، دولت، سازمان و ائتلاف های سیاسی و احزاب عراق وظیفه دارند که جلوی درگیر شدن عراق در آن را بگیرند.

تجمع کنندگان در بیانیه خود تاکید کرده اند: هم جنگ و آغازگران و تشویق کنندگان به آن را و هم سیاست فشار اقتصادی به ملت ها و انتقام جویی و به زانو دراوردن آنها برای تحقق اغراض سیاسی را رد می کنیم و خواستار آن هستیم که بجای هزینه های هنگفت در تسلیحات و جنگ، به رفع مشکلات مختلف مردم منطقه توجه شود.

بیانیه افزود: باید این فرصت را از بدخواهان منطقه و عراق بگیریم، طرف هایی چون رژیم صهیونیستی و کاسبان جنگ و همچنین کسانی که طرح های مغایر با خواست ملت عراق دارند و می خواهند این منطقه ویران و نابود شود.

صدر از چند روز پیش فراخوان تظاهرات امروز را با هشتگ "نهبهجنگ" به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر کرد و طرفداران او امشب در خیابان ها حضور یافتند تا با بروز درگیری احتمالی در منطقه مخالفت کنند.

کد خبر 441624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha