مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

سولماز مجتهدی- البرز - خبرنگار: در حال حاضر  حدود ۷۰۰ واحد بزرگ و کوچک گلخانه‌ای  در ۳۰۰ هکتار از استان البرز فعالیت می‌کنند که محصولات سبزی و صیفی، توت‌فرنگی، گل و گیاهان زینتی و دارویی در آنها تولید می‌شود و ۱۰۰ هکتار از این گلخانه‌ها به پرورش توت‌فرنگی، ۶۰ هکتار به پرورش سبزی، صیفی و گیاهان دارویی و مابقی به کشت گل و گیاه اختصاص دارد.

کیوان پهلوانی

ایجاد شهرک کشاورزی برای اولین بار در کرج و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و توسعه آن در دیگر شهرستان‌ها از برنامه‌هایی است که به گفته مسئولان این بخش امسال روی آن تاکید و پیگیری زیادی می‌شود. یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: بخش کشاورزی با داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیر و متنوع، رکن اساسی رونق تولید محسوب می‌شود و ضرورت دارد در این حوزه برنامه‌ ریزی‌ها درست و هدفمند انجام شود. همچنین به دلیل نیاز همیشگی انسان به غذا، تولید در بخش کشاورزی یکی از مواردی است که در هر شرایطی باید در اولویت قرار گیرد.

«کیوان پهلوانی» با اشاره به بحران آب و همچنین نوسان بازار ارز که در بخش کشاورزی نیز تاثیر بالایی داشته می‌گوید: این حرفه با مخاطرات جدی روبه‌رو است و اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود و راهکارهای مناسب دیده نشود با مشکلات بزرگ‌تری برای تامین خوراک مواجه خواهیم شد. پهلوانی با بیان این‌که کشت گلخانه‌ای یکی از روش‌های مدرن کشاورزی به شمار می‌رود می‌افزاید: با انتقال تولید از روی زمین‌های کشاورزی به این فضا می‌توان تا حدود زیادی این بخش را غنی کرد.

وی می‌گوید: ایجاد شهرک کشاورزی و کشت گلخانه‌ای به دلیل این‌که می‌توان عوامل طبیعی را در آن کنترل کرد مزایای زیادی دارد که کاهش مصرف آب، بهبود و تقویت کیفیت خاک که در سال‌های اخیر به دلیل کم‌آبی دستخوش تغییرات کیفی شده و همچنین جلوگیری از آسیب‌های طوفان و بارش شدید و نابهنگام برای محصولات و... اشاره کرد.

این کارشناس کشاورزی اظهار می‌کند: با کنترل عوامل موثر بر رشد می‌توان محصولات باکیفیت‌تری تولید کرد و میزان تولید و برداشت سالیانه و در نتیجه سوددهی را به حداکثر رساند. پهلوانی تاکید می‌کند: راه‌اندازی این شهرک‌ها زمانی نتیجه خوبی خواهد داشت که در مرحله اول با تامین زیرساخت‌های لازم و در مرحله بعد با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و کشاورزان در این بخش انجام شود که برای تحقق این امر باید مسئولان با کاهش موانع اداری و همچنین شرایط پرداخت تسهیلات و... مسیر را هموار کنند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از تولید ناخالص کشور از محل محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن است، مسئولان باید حجم بیشتری از سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد جذابیت برای کارآفرینان را در حوزه کشاورزی و صنایع مرتبط با آن قرار دهند تا این بخش در کنار سودآوری زمینه اشتغال مضاعف را هم فراهم آورد.

کد خبر 441621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha