مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

فاطمه امامی- قم- خبرنگار: ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر کل تعهد استان قم در این طرح بود که بیش از ۲ هزار واحد به شهرهای کوچک و بقیه به قم مربوط بود.

مسکن مهر در قم

حالا مسئولان می‌گویند از این تعداد ۸۰۰ واحد هنوز باقی مانده که حدود ۶۰۰ واحد مشکلات قضایی دارند. برخی از این واحدها به دلیل طولانی بودن روندهای قضایی زمین‌گیر شده‌اند و برخی دیگر به دلیل بی‌پولی اعضا. هر چه هست واحدهای باقی‌مانده مربوط به ضعیف‌ترین قشرهای جامعه است که البته باید مبالغ بسیار بیشتری برای صاحب خانه شدن بپردازند.

در ابتدای شروع طرح، یک خانواده با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توانست یکی از خانه‌های مسکن مهر را مالک شود، اما اکنون به گفته مسئولان، یک خانه حداقل ۱۲۰ میلیون تومان برای واجدان شرایط آب می‌خورد، آن هم برای افرادی که از ضعیف‌ترین قشرها هستند. به همین دلیل کار ساخت خانه‌شان تاکنون طول کشیده است.  جلسه شورای تأمین مسکن استان قم با حضور «مازیار حسینی» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد تا آخرین وضعیت استان قم در زمینه مسکن سنجیده شود و توان موجود در دستگاه‌ها برای تکمیل پروژه مسکن مهر تا شهریور که ضرب الاجل دولت است، به کار گرفته شود.

  • مشکلات مسکن مهر

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در این جلسه با اشاره به خدمات روبنایی در طرح‌های مسکن مهر گفت: قرار بود ۱۷ مدرسه، ۲ کلانتری، ۹ مسجد و ۳ مرکز بهداشتی ساخته شود که ساخت مدارس مورد نیاز انجام شد. یک مورد از کلانتری‌ها و دو مورد از مساجد و یک مورد از مراکز بهداشتی باقی مانده است. «حسن صبوری» نبود استاندارد آسانسورها، نصب و راه‌اندازی نشدن سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، نداشتن پایان کار، کندی رسیدگی در پرونده‌های قضایی مسکن مهر و... را از جمله مشکلات مسکن مهر شمرد. مدیر کل راه و شهرسازی ادامه داد: افراد زیادی در این مجموعه‌ها ساکن هستند و لازم است که متولیان وارد شوند و این استانداردها را تأمین کنند. وی اظهار کرد: این اداره کل برای تأمین مسائل ایمنی اخطارهای زیادی داده اما این اتفاق رخ نداده است.

صبوری در عین حال، معتقد است مسکن مهر در قم جانمایی مناسبی داشت و زیرساخت‌ها برای آن فراهم شده اما معضل فاضلاب همچنان پا برجاست. «داوود طلوعی» مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه وشهرسازی هم در این جلسه به برنامه‌ریزی برای اقدامات استان قم در طرح ملی اقدام برای مسکن اشاره کرد.  زمین‌های ۲۷ هکتاری پردیسان، ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری در همین منطقه و ۸۰ هکتاری شهرک قدس از جمله طرح‌های آینده در قالب این برنامه هستند که در قم اجرا خواهند شد.

  • بی‌توجهی به زیرساخت فاضلاب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب از دیگر حاضران جلسه بود که نسبت به بی‌توجهی به مسأله زیرساخت‌های فاضلاب در ایجاد مناطق جدید شهری گلایه داشت. «علی جان صادق‌پور» با اشاره به این‌که از روز اول در پردیسان طراحی برای تاسیسات فاضلاب صورت نگرفته اظهار کرد: خطی که فاضلاب شهر قم را به تصفیه خانه منتقل می‌کرد در محدوده‌ای از پردیسان اجرا شده و بعدها توسعه پیدا کرد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: بعدها که مسکن مهر اضافه شده مشکل بسیار بیشتر شده است. انتظار ما این است که متولیان مسکن بر اساس قوانین کار کنند و به صورت کارشناسی کارها را پیش ببرند. وی معتقد است اگر قرار است مناطق جدید شهری ساخته شوند، باید زیرساخت‌های آن از قبل دیده شود.

صادق‌پور اضافه کرد: در قانون ۱۳۸ ذکر شده که وزارت راه و شهرسازی موظف است که در مسکن مهر از محل اراضی و املاک نسبت به تأمین خدمات اقدام کند و محل تصفیه‌خانه به صورت رایگان در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد، اما در قم اداره کل راه و شهرسازی نسبت به اختصاص زمینی برای این منظور تعلل می‌کند. به گفته وی، حتی قرار بود اداره کل راه وشهرسازی نیمی از هزینه ساخت تصفیه خانه فاضلاب در پردیسان را به عهده بگیرد اما حتی در اختصاص زمین هم تعلل می‌کند.

  • کمبود مدارس

مدیر کل نوسازی مدارس هم در این جلسه گفت: با توجه به نحوه شکل‌گیری محلات هشتگانه مسکن مهر نیاز داریم در هر محله ۶ مدرسه داشته باشیم که در نهایت ۴۸ مدرسه را شامل می‌شود. این آمار بدون در نظر گرفتن مدارس استثنایی و هنرستان ذکر می‌شود. «محسن پورگلیان» افزود: تاکنون ۱۷ مدرسه تکمیل شده و ۵ مدرسه در دست ساخت است. اگر اینها هم تکمیل شود به ۵۰ درصد نیاز می‌رسیم که عدد کمی است. وی اظهار کرد: با توجه به این‌که قیمت‌های رهن و اجاره افزایش زیادی داشته، انتظار داریم تابستان امسال جمعیت زیادی به پردیسان نقل مکان کنند که این نیاز به مدارس را افزایش می‌دهد.

مدیر کل نوسازی مدارس استان قم با بیان این‌که از محل اعتبارات داخلی وزارتخانه باید ۲۳ مدرسه ایجاد می‌شد بیان کرد: ۶ مدرسه عملیاتی شده و در مورد ۷ مورد بعدی باید این اتفاق بیفتد. وی افزود: زمین‌هایی که در اختیار راه و شهرسازی است، برای آموزش فریز شده اما در اختیار قرار نگرفته است. هزینه آماده‌سازی طبق نظر مسئولان راه و شهرسازی باید به صورت نقدی باشد اما اعتبارات ما به صورت اوراق است.

  • مشکل پایان کار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم هم در این جلسه به مشکل پایان کار طرح‌های مسکن مهر اشاره کرد و این‌که ظرفیت‌های قانونی برای حل این مشکل وجود دارد. «امین مقومی» گفت: در طرح‌هایی که از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند، ظرفیت خوبی برای اعمال برخی ضوابط از جمله استفاده از مصالح ایرانی، استفاده از سازندگان دارای صلاحیت، مسائل مرتبط با صرفه‌جویی در انرژی و... داریم. می‌توانیم در شرایط بازپرداخت و سود بانکی تفاوتی میان در نظر گرفتن این مباحث قائل شویم.

همچنین به گفته معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم، در قم ۳۱ هزار مسکن توسط شرکت‌های تعاونی ایجاد شده که ۴۶۱ مسکن باقیمانده است. وی افزود: ۴ شرکت هستند که مشکلاتی دارند و هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خودشان عمل کنند. شرکت مرواریدسازان ۲۵۶ واحد تحویل داده نشده دارد و شرکت طه ۱۱۴ واحد. همچنین اتحادیه نانوایان هم ۳۶ واحد تحویل داده نشده دارد.

همچنین مازیار حسینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه به همکاری و اهتمام همه مسئولان استان برای اتمام واحدهای مسکن مهر تا شهریور که تکلیف دولت است، تأکید کرد. بر اساس مسائلی که در این جلسه مطرح شد، قرار شد دفتر ویژه‌ای برای صدور گواهی عدم خلاف و پایان کار ساختمان‌های طرح مسکن مهر در شهرداری منطقه ۸ ایجاد شود.

  • نیاز به ۷۰ هزار واحد مسکونی در افق ۱۴۰۵

معاون هماهنگی امور عمرانی شهرداری قم با بیان این‌که واحدهای باقی‌مانده در مسکن مهر قم متعلق به ضعیف‌ترین اقشار جامعه است اظهار کرد: بسیاری از این افراد مددجویان بهزیستی و کمیته امداد هستند.   «محسن بهشتی» گفت: شهر قم در افق ۱۴۰۵ نیاز به ۷۰ هزار واحد مسکونی دارد. تقاضاهای مردمی برای ادامه مدل‌هایی شبیه به مسکن مهر وجود دارد که در این راستا استان قم ۴ طرح را برای ساخت مسکن در سطح کلان تعریف کرده است.

کد خبر 441592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha