یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

طاهره زینالی- ارومیه – خبرنگار: آذربایجان غربی از منظر سرانه آموزشی وضعیت مطلوبی ندارد. نیاز به بازسازی مدارس فرسوده و همچنین ساخت ۶ هزار کلاس می‌تواند در آینده، بسیاری از مشکلات این استان را در این حوزه بهبود بخشد.

مدارس خشتی

هرچند در سال‌های گذشته با توجه ویژه استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مناسبی برای توسعه و نوسازی مدارس در آذربایجان غربی در نظر گرفته شده است، همچنان کمبودهایی مشاهده می‌شود. «آیدین رحمانی» مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری از برگزاری جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی در آذربایجان غربی در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و از مهر سال جاری خبر می‌دهد؛ خبری که محقق شدن آن می‌تواند شرایط مطلوب فضای آموزشی در استان را رقم بزند.

  • تلاش برای بهبود  شاخص‌ها

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی می‌گوید: آذربایجان غربی باداشتن  ۵ هزار و ۵۰۶ مدرسه و ۲۴ هزار و ۱۶۳ کلاس درس، دارای ۰۵/۴ متر مربع سرانه فضای آموزشی است که این رقم با میانگین کشوری و استاندارد فاصله زیادی دارد. رحمانی می‌افزاید: سرانه فضای آموزشی در کشور ۱۸/۵ و حالت استاندارد ۴/۸ متر مربع برای هر دانش‌آموز است. برای رسیدن به هنجار کشوری بیش از یک متر و برای رسیدن به استاندارد فضای آموزشی فعلی باید نزدیک به ۶ هزار کلاس درس در آذربایجان غربی احداث شود. این مسئول از تلاش دولت برای رشد آهنگ تغییر سرانه فضای آموزشی خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: در ۲ سال گذشته، استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نگاه ویژه‌ای به شاخص آموزش داشتند و با وجود محدودیت و کاهش اعتبارات سایر فصول، بودجه فصل آموزش افزایش داشته است، به طوری که در سال ۹۷ از محل اعتبارات تملک دارایی ۱۴۶ میلیارد تومان ابلاغ شد که ۷۰ درصد آن تخصیص یافته است و بقیه نیز تا پایان تیر جذب خواهد شد.

رحمانی عنوان می‌کند: آذربایجان غربی از نظر سهم فصل آموزش از اعتبارات استانی در مقایسه با سایر استان‌های کشور در رتبه اول قرار دارد و این ناشی از نگاه ویژه به آموزش است. وی می‌افزاید: سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به فصل آموزش در استان اختصاص یافت و همچنین از محل اعتبارات تخریب و بازسازی ۱۷ میلیارد تومان به صورت نقد به استان اختصاص یافت. مجموع اعتبارات ملی و استانی فصل آموزش ۲۵۰ میلیارد تومان بود که شتاب چشمگیری به پروژه‌ها بخشیده است.

  • جشن برچیدن مدارس کاهگلی

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اظهار می‌کند: در حال حاضر، عملیات اجرایی اعم از مقاوم‌سازی، احداث، تخریب و بازسازی در ۴۰۰ پروژه با ۱۸۹۱ کلاس درس، ۱۱ سالن ورزشی و ۳ استخر در حال انجام است. بر این اساس، مطابق با برنامه وزارت آموزش و پرورش و همگام با سراسر کشور، اول مهر ۹۸ جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی برگزار می‌شود. وی با بیان این‌که از ۲۴ هزار کلاس درس در آذربایجان غربی ۵ هزار و ۶۵۶ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی و ۶ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی است، عنوان می‌کند: بازسازی و یا مقاوم‌سازی مدارس هیچ تاثیری در افزایش سرانه فضای آموزشی استان ندارد. بنابراین امیدواریم امسال در کنار پروژه‌های بازسازی و مقاوم‌سازی، احداث مدارس و به‌ویژه تکمیل فضاهای آموزشی نیمه‌تمام را به سرانجام برسانیم و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.

این مسئول بیان می‌کند: ۲۴۶ مدرسه کانکسی با ۴۷۷ کلاس درس در استان وجود دارد که در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای برچیدن مدارس کانکسی مصوب شد و با تزریق این اعتبار در سال ۱۴۰۰ جشن برچیدن مدارس کانکسی هم در استان برگزار خواهد شد. رحمانی با اشاره به این‌که استانداردسازی سامانه گرمایشی ۲۷۲ کلاس درس در حال اجراست اظهار می‌کند: در ۶ هزار و ۲۸۲ کلاس درس استان از بخاری‌های نفتی استاندارد استفاده می‌شود، اما از اولویت برنامه‌هاست که کلاس‌های درس عاری از سامانه‌های نفتی و گازوئیلی باشد و بتوانیم سامانه‌های گرمایشی برقی و هات پانل‌ها را جایگزین کنیم.

  • جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در ایستگاه ۲۱

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی از برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خبر می‌دهد و می‌گوید: این جشنواره ۲۸ خرداد امسال با حضور مقامات ملی و استانی در سالن امام علی (ع) نیروی انتظامی استان برگزار می‌شود. وی تاکید می‌کند: در بیستمین جشنواره، خیرین ۹۴ میلیارد تومان تعهد کرده بودند و بر این اساس ۳۹ مدرسه و ۱۳۲ کلاس درس در حال احداث است. ۱۷۸ مدرسه در قالب ۸۷۸ کلاس درس از محل تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در نوزدهمین و بیستمین جشنواره احداث شده که از این تعداد ۲۹ پروژه کاملا خیرساز و ۱۴۹ پروژه به صورت مشارکتی احداث شده است. رحمانی ادامه می‌دهد: در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، استان آذربایجان غربی به دلیل تعهدات خیران جزو ۵ استان برتر کشور بود که نشان‌دهنده همت خیران برای کمک به دولت در ایجاد فضاهای آموزشی است.

  • ضرورت نوسازی فضای آموزشی آذربایجان غربی

آمارهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز آذربایجان غربی نشان‌دهنده فاصله معنادار سرانه فضای آموزشی این استان با میانگین کشوری است. بنابراین انتظارها از دولت برای ارتقای شاخص‌های این بخش را بیشتر کرده است. هرچند افزایش اعتبارات ملی و استانی بخش آموزش در سال ۹۷ نشان‌دهنده عزمی راسخ برای توسعه سرانه فضای آموزشی است و با وجود محدودیت و یا کاهش بودجه سایر فصول، ۲۵۰ میلیارد تومان به فصل آموزش در استان تخصیص یافته است، باید قبول کرد که ارتقای شاخص آموزش در آذربایجان غربی نیازمند نگاه ویژه است تا با اختصاص اعتبارات خاص و تأکید بر ساخت مدارس جدید در کنار نوسازی فضای آموزشی موجود، آذربایجان غربی را از قعر جدول (رتبه ۲۹) به صدر جدول سوق دهد.

بنابراین بعد از سلامت، اگر نوبتی هم باشد، زمان همت برای ارتقای شاخص آموزش در آذربایجان غربی است و چه خوب که در آستانه سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان، همدل و هماهنگ این مهم مطالبه‌ شود.

کد خبر 441538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha