همشهری آنلاین: شرکت اسپیس‌ایکس بامداد جمعه ۳ خرداد به وقت محلی با در پنجمین پرتاب موشک فالکون ۹ در سال میلادی جاری ۶۰ ماهواره ارتباط اینترنتی را به مدار زمین فرستاد.

به گزارش space.com پس از پرتاب موفق موشک فالکون ۹ بخش مرحله اول این پرتابگر به آرامی به روی سکویی شناور در دریا بازگشت و این چهلمین بار است که اسپیس‌ایکس بازیابی پرتابگرش را انجام می‌دهد.

این بخش بوستر موشک برای سومین بار بود که بوسیله اسپیس‌ایکس پرتاب می‌شد و برای دومین بار است که مرحله اول فالکون ۹ برای بیش از دو بار به کار رفته است.

فالکون ۹ در ساعت ۰۲:۳۰ بامداد به وقت گرینییچ از مرکز پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

درون دماغه این موشک ۶۰ ماهواره ارتباط ایتترنتی قرار داده شده بودند که نخستین محموله از مجموعه چندهزارتایی ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس است که قرار است به ایجاد پوشش ارتباط اینترنتی ارزان‌قیمت برای سراسر جهان کمک کنند. این ماهواره‌ها کاملا به هم فشرده تقریبا هر سانتی‌متری از محفظه بار فالکون ۹ را پر کرده بودند.

هر ماهواره استارلینک ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارد و این سنگین‌ترین محموله‌ای بوده است که موشک فالکون ۹ به مدار برده است.

اسپیس‌ایکس قرار است در نهایت حدود ۱۲۰۰۰ تا از این ماهواره‌ها را در مدار تحتانی کره زمین قرار دهد تا پوشش اینترنتی برای سراسر جهان را ایجاد کنند. این ماهواره‌ها در دو مجموعه در مدار قرار خواهند گرفت: مجموعه اول شامل ۴۴۰۹ ماهواره و مجموعه دوم شامل ۷۵۱۸ ماهواره. این مجموعه دوم بزرگتر در ارتفاعی اندکی پایین‌تر قرار خواهند گرفتد، اما به گفته شرکت اسپیس‌ایکس هر دویشان پوشش اینترنت ارزان‌قیمت برای هر نقطه‌ای در جهان قراهم خواهند کرد.

در فیلم جزئیات پرتاب فالکون ۹، بازگشت بخش بوستر به سکوی دریایی و قرار گرفتن ماهواره‌ها در مدار را می‌بینید.

کد خبر 441507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha