همشهری آنلاین: جرمی هانت و یوسف بن‌علوی وزیران امور خارجه انگلیس و عمان روز پنجشنبه در لندن با یکدیگر ملاقات و درباره روابط دوجانبه و چندجانبه ازجمله ایران گفت‌ وگو کردند.

جرمی هانت - یوسف بن‌علوی

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار تصویری از امضای یادداشت تفاهم همکاری با همتای عمانی خود، در توییتر نوشت: پیوند انگلیس و عمان به قرن‌ها پیش‌بر می‌گردد. نخستین تفاهم همکاری ما در سال ۱۶۴۶ امضا شد و از این‌جهت، تفاهمی که امروز منعقد شد، یک‌ لحظه تاریخی به شمار می‌رود.

وی افزود: عمان شریک کلیدی انگلیس در موضوع صلح یمن و غیر هسته‌ای شدن ایران است.  

بن‌علوی که بتازگی به ایران سفرکرده بود، در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» عربی گفت که هر گونه نزاع میان آمریکا و ایران و رخ دادن یک لغزش حساب‌نشده در این تنش، برای کل منطقه خطرناک است.
وی ادامه داد: اختلاف‌ها میان دو طرف موضوع جدیدی نبوده اما سیاست جدید آمریکا فشار اقتصادی بر ایران است.

بن‌علوی تصریح کرد: معتقدم که دو طرف، میزان خطرناک بودن این نزاع‌ها را درک می‌کنند و جامعه بین‌المللی و طرف‌های منطقه‌ای می‌توانند آن‌ها را به سمت میز مذاکره در فضای قانع‌کننده برای دو طرف سوق دهند.

وزیر خارجه عمان درباره سفر اخیر خود به تهران گفت: این سفر همانند دیدارهای متداول میان دو کشور بوده اما در شرایط حساسی صورت گرفت و در ادامه سفر به لندن با توجه به روابط مسقط و تهران این دیدار را مفید دانستم.

آمریکا مدتی است که با هیاهوی فراوان و تغییر آرایش نظامی، ناوهای هواپیمابر خود را برای تحت‌ فشار گذاشتن ایران، عازم منطقه کرده اما چون با ایستادگی ایران مقابل سیاست فشار حداکثری روبرو شده، به دنبال راهی است تا از طریق یک کشور میانجی، به این قائله پایان دهد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در چندین نوبت تأکید کرده در پی جنگ با ایران نیست و دوشنبه گذشته نیز در گفت ‌وگو با فاکس نیوز اعلام کرد؛ قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد.

گزارش‌ها حاکی است؛ مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز که هفته گذشته برای کسب حمایت اروپا علیه ایران به بروکسل سفر و جداگانه با وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه دیدار کرده بود، در این مأموریت ناکام ماند.  

شنیده‌ها حاکی است؛ وزرای سه کشور اروپایی حتی حاضر به گرفتن تصویر مشترک با پمپئو نشده تا این ذهنیت را ایجاد نکنند که اروپا و آمریکا علیه ایران ائتلاف تشکیل داده‌اند.

وزیر خارجه انگلیس امروز اعلام کرد که قصد دارد درباره پیامدهای منفی تنش آمریکا و ایران بر روند صلح یمن، در سفر آتی رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن رایزنی کند.  

کد خبر 441436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha