مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر سال ۱۸۰ میلیارد قوطی نوشابه آلومینیومی در جهان تولید می‌شود که روشی ایمن برای نگهداری نوشابه است، هر چند که این قوطی‌ها محتویات را از چشم شما پنهان نگه می‌دارد.

تولیدکنندگان قوطی‌های آلومینیومی نوشابه درون آنها را با پلاستیک می‌پوشانند تا از واکنش دادن نوشابه با فلز قوطی جلوگیری کنند. در غیر این صورت اسیدها و سایر مواد شیمیایی نوشابه با آلومیینوم وارد واکنش می‌شوند و هم قوطی سوراخ می‌شود و هم طعم نوشابه عوض می شود.

تولیدکنندگان از انواع متفاوتی از پوشاننده‌های پلاستیکی اپوکسی برای این مقصود استفاده می‌کنند و نکته جالب این است که با حل کردن آلومینیوم بیرونی قوطی نوشابه می‌توان آن را شفاف کرد و درون قوطی را دید.

این ویدئوی پربیننده که یک شرکت آمریکایی آموزش علم آن را تولید کرده است، راهی ساده را برای این کار نشان می‌دهد. البته توجه داشته باشید که برای حفظ ایمنی از انجام این کار در خانه خودداری کنید. علت این است انجام این کار نیاز به انجام مواد شیمیایی خطرناکی دارد و گازهایی در حین آن آزاد می‌شود که با سرعت از محل تهویه شوند و بنابراین نیاز به یک هود قوی وجود دارد.

کل چیزهایی که نیاز دارید یک قوطی نوشابه، کاغذ سنباده، یک تنگ یا بشر شیشه‌ای بزرگ، یک محلول پاک‌کننده قلیایی (حاوی محلول هیدروکسید پتاسیم یا سدیم)، یک میله چوبی و یک کاسه بزرگ شیشه‌ای است یه علاوه وسائل حفاظتی مانند دستکش، عینک و نقاب حفاظتی.

اول قوطی نوشابه را سنباده بزنید تا رنگ بیرونی قوطی برطرف شود و قوطی براق و درخشان شود. بعد حلقه قوطی را بالا بکشید و با استفاده از میله چوبی ان را درون تنگ حاوی محلول پاک‌کننده قلیایی آویزان کنید.  

بعد از دو ساعت یا بیشتر آلومیینوم در محلول قلیایی حل می‌شود و بعد از شستن آن در کاسه شیشه‌ای حاوی آب یک استوانه پلاستیکی شفاف حاوی نوشابه خواهید داشت.

کد خبر 441399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha