همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تائید تامین حدود ۸۰ هزار تن کاغذ برای کتاب و مطبوعات در سال ۹۸ با ارز ۴۲۰۰ تایید خبر داد و گفت: این موضوع ابتدای هفته جاری از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است.

سيد صالحي

سیدعباس صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات موضوع کاغذ طی هفته‌های گذشته، گفت: کاغذ یکی از اقلامی است که در ماه های اخیر دچار مشکلاتی شد. اول اینکه مصرف کاغذ روزنامه در سال ٩٦ به کشور وارد شده، ٥٥ هزار تن واردات داشته‌ایم. در سال ٩٧ تاکنون ٣٩ هزار تن بوده است. واردات کاغذ فاصله قابل توجهی نسبت به سال ٩٦ داشته که این فاصله بازار کاغذ را گرفتار التهاباتی کرد که این موضوع برای رسانه مهم و جدی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد تا مساله گمرک حل شده باشد چرا که بحث فقط به گمرک مربوط نمی‌شود، بلکه اعتبار این ابلاغ باید اتفاق بیفتد و تامین ارز آن با ۴۲۰۰ انجام شود.

صالحی ادامه داد: این تاخیر دو سه ماه گذشته که تامین کاغذ با ارز ۴۲۰۰ است یا نیمایی، این محموله‌ها را متوقف کرده بود، البته برخی مدتی متوقف است و برخی یکی دو هفته اخیر متوقف شده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا حداکثر اوایل هفته آینده ۶ تا ۷ هزار تن محموله کاغذ که در مسیر گمرک است نیز ترخیص شود.

صالحی در عین حال تصریح کرد: موضوع کاغذ همواره در هیات دولت مطرح بود و در جلسات مختلفی راجع به آن بحث شده است. در آنجا مکرر گفته‌ایم که کاغذ را کمتر دیگر اقلام دیده نشود. عضو کابینه دولت دوازدهم در عین حال تاکید کرد: هنوز بخشی از کاغذها از محلی که باید مراحل ترخیص نهایی از لحاظ ارزی انجام شود و به گمرک بیاید، انجام نشده از این رو با رییس بانک مرکزی در این مورد گفت‌وگو کردم تا سریعتر این مراحل انجام شود.

  • راه اندازی مجتمع حل اختلاف حوزه فرهنگ، هنر و رسانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع موافقت قوه قضائیه درباره راه اندازی شورای حل اختلاف مجتمع حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه اشاره و ابراز امیدواری کرد تا یکی دو ماه آینده شاهد آغاز به کار آن باشیم. صالحی افزود: یکی ازمشکلاتی که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه داشتند در مورد دعاوی که علیه آنها در محاکم عالی مطرح می‌شد چه شخصیت‌های حقیقی و چه حقوقی؛ گاهی رویه‌ها یا برای محاکم یا آنها مکشوف نبود و شکل روشنی نداشت.

وی اظهار داشت: تصمیم گیری در زمینه مکان، قُضات و مجموعه‌هایی که قرار است در این زمینه فعال باشند انجام شده و ما نیز، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که می‌توانند به عنوان کارشناس در این مجتمع حضور داشته باشند را معرفی کردیم و مراحل کار تقریبا رو به پایان است.

وزیر فرهنگ اضافه کرد: به نظر می‌رسد این مسیر می‌تواند کمک کند به اینکه دعاوی حقیقی و حقوقی که علیه اصحاب فرهنگ و هنر شکل می‌گیرد در یک فضای توام با تفاهم بهتر جریان یابد.

کد خبر 441334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha