گروه شهری: افزایش غیرمنطقی قیمت خودروهای تولید داخل در ایام بیشینه آلودگی هوا (ماه‌های دی و بهمن) شبهه تکرار ترفندهای معمول برای کاهش فشار رسانه‌ها بر خودروسازان داخلی را ایجاد کرده است.

درحالی‌که هفته پیش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از افزایش نگران‌کننده آلاینده‌های مولد سرطان خون در هوای تهران خبر داده و رئیس راهنمایی و رانندگی از شمار فزاینده مرگ و میر در تصادفات رانندگی به‌واسطه عدم تجهیز خودروهای تولید داخل به ترمز ABS ابراز نگرانی کرده بود، طی هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو بوده‌ایم.

کارشناسان مهم‌ترین عامل این افزایش را احتمال کاهش عرضه اعلام کرده‌اند؛ روشی که مسبوق به سابقه بوده و معمولا در اوایل زمستان رخ می‌دهد. به‌طور معمول با افزایش آلودگی هوای تهران در این ایام، فشار رسانه‌ای به خودروسازان داخلی افزایش یافته و زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو نیز از سوی نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود اما واحدهای رسانه‌ای خودروسازان که طیفی گسترده از روزنامه‌نگاران حوزه‌های اقتصادی و حتی مدیران مطبوعاتی سابق کشور را در اختیار دارند، برای عبور موفق از بحران همیشگی فصل آلودگی هوا، ترفند کاهش عرضه، اعلام اخبار اغراق‌آمیز درباره رقابت ایران با خودروسازان بین‌المللی و آمارسازی درباره میزان شاغلان این صنعت را در پیش می‌گیرند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است درحالی‌که طی 2 ماه اخیر قیمت خودرو سیر صعودی داشته اما در همین مدت خودروسازان از پرداخت بدهی‌های خود به برخی قطعه‌سازان خودداری کرده‌اند و شماری از این واحدهای تولیدی به همین خاطر دچار مشکل شده‌اند. بدهکاری به قطعه‌سازان با وجود افزایش قیمت خودرو، عاملی است که شبهه‌تعمد در کاهش عرضه خودرو را به ذهن متبادر می‌کند.همچنین تعمدی در کاهش عرضه نمی‌تواند به دلیل عرضه خودرو در پایان سال  و آستانه نوروز با قیمت بالاتر یا عرضه خودروهای سال 86 بعد از نوروز به عنوان خودوری مدل سال 87 ‌باشد.

متأسفانه تلاش‌های خبرنگار ما برای کسب اطلاعاتی در این زمینه از وزارت صنایع به جایی نرسید. هرگونه ارائه آمار در این زمینه صرفا توسط  خودروسازان صورت می‌گیرد و تاکنون هیچ نهاد پژوهشی مستقلی، گزارشی درباره ابعاد واقعی بازار خودرو در ایران منتشر نکرده است.براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران، سالانه بین 7 تا 9 هزار شهروند تهرانی به‌‌خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و 80 درصد  آلودگی هوای تهران نیز به این دلیل است که  شهروندان مجبورند از خودروهای غیراستاندارد و آلاینده تولید داخل استفاده کنند.

کد خبر 44128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز