سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی-  سنندج- خبرنگار: در ماه‌های اخیر با بالا گرفتن مشکلات اقتصادی، افزایش تورم و موج گرانی در کشور و به تبع آن در کردستان، شاهد افزایش قیمت و کمبود برخی کالاها و مایحتاج عمومی و روزانه در شهرهای مختلف استان هستیم.

بازار سنندج

این رویه در بسیاری از شهرها مانند سنندج بیشتر به چشم می‌خورد. به طوری که بسیاری از فروشندگان از عدم واردات یا تولید این محصولات در بازارهای استان خبر می‎دهند. شهروندان نیز از گرانی و کمبود کالاها و مایحتاج عمومی مانند قند و شکر، گوشت، خرما و حبوبات ابراز نارضایتی دارند. ادامه این روند موجب رکود بازار در استان شده و قدرت خرید را از مردم گرفته است.

  • کمبود مایحتاج عمومی 

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: مسئولیت تأمین کالاها و اقلام مایحتاج روزانه مورد نیاز مردم به جهاد کشاورزی سپرده شده است و این سازمان عهده‎دار تأمین غذای مردم است، این مسئولیت و فشار کاری قبلاً بر عهده صنعت، معدن و تجارت بود، اما به دلیل نزدیک‌تر بودن و تخصصی‎ شدن موضوع تأمین نیاز بازار داخلی به واسطه ورود سازمان جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی‌ها منسجم‌تر و بهتر شده است.

«سیدمادح حسامی» می‎افزاید: موضوع کمبود مایحتاج عمومی در استان نمود پیدا کرده است و جهاد کشاورزی باید برای رفع این کمبود و تأمین به‎موقع و نیاز بازار برنامه‎ریزی و با پیش‎بینی نوسانات بازارهای استان را از مایحتاج روزانه و عمومی شارژ کند. وی ادامه می‎دهد: نوسان در نرخ برخی از پرمصرف‌ترین منابع پروتئینی مردم، گوشت سفید و کمبود قند و شکر و حبوبات را شاید بتوان از جمله ‌ضعف‌ها برشمرد. بسیاری از شهروندان معتقدند قیمت برخی از این مواد غذایی به طور روزانه و مرتب در نوسان است و هرگز نمی‌توان روی یک نرخ ثابت حساب کرد، البته مسئولان مربوطه در جهاد کشاورزی استان برای این مساله توجیهاتی دارند، اما به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، توضیحات آنها هیچ‌گاه از سوی مردم پذیرفته نبوده است.

حسامی اظهار می‎کند: از دیگر سو، باید به برخی ایرادات در توزیع نیز اشاره کرد، در پاره‌ای اوقات شاهد کاهش عرضه دیگر منابع مهم پروتئینی هستیم که این امر نیز در مقطعی آشفته‌بازار و گلایه‌های مردم را به همراه داشته است.  وی می‌افزاید: باید به نکته دیگری هم اشاره کرد، موضوعی که گاه نه به دلیل کمبود اقلام مورد نیاز که به علت سودجویی برخی بازاریان و واسطه‌ها حادث می‌شود و البته باید تأکید کرد حل‌وفصل این نقص از کار را نباید بر عهده متولیان جهاد کشاورزی گذاشت. به اعتقاد این کارشناس اقتصادی استان، هنوز و با وجود تفویض اختیارات و مسئولیت‌ها، نقش سازمان صنعت و معدن و تجارت در حوزه بازرسی از بازارها بسیار گسترده و مهم است و مدیران این حوزه، باید با افزایش نظارت‌ها در بازار به‌ویژه در زمان‌هایی از سال مانند ایام منتهی به اعیاد، هم از احتکار و هم گران‌فروشی و کم‌فروشی توسط برخی از فعالان بازار جلوگیری کنند.

  • ارائه نشدن خدمات پس از فروش

یکی از شهروندان سنندجی نیز می‌گوید: نمی‌توان چندان به صحبت‌های برخی فروشندگان در خصوص نرخ و کیفیت محصولاتشان اعتماد کرد و تنها راهی که برای مردم وجود دارد، این است که از فروشگاه‎های معتبر و فروشندگان آشنا جنس خرید کنند.  «شهلا ساعدی» تصریح می‌کند: بارها پیش آمده که محصولی را خریده‌ایم و در چند قدم آن‎طرف‎تر با قیمت کمتری عرضه ‎می‌شده است. گاهی هم تمام بازار را برای مایحتاجی گشته‌ایم که دو، سه روز بعد می‎بینید بازار از همان جنس پر شده است. این مسائل مصرف‌کننده را واقعاً سردرگم و گیج کرده است.  وی می‌افزاید: موضوع نظارت بر بازار باید با جدیت و قاطعیت انجام گیرد. مردم مگر چقدر وقت دارند که برای خرید روزانه و نیازهایشان، هم گران بخرند و هم کلی بازار را جست‌وجو کنند.  

  • فعالیت ۵۴ هزار واحد صنفی و خدماتی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار می‌کند: در حال حاضر در استان بالغ‌بر ۵٤ هزار واحد صنفی و خدماتی و ۷۸٠ واحد تولیدی به مردم خدمات ارائه می‌دهند که حدود ٦۵٠ واحد فعال و نیمه‌فعال و ۱۳٠ واحد غیرفعال وجود دارد. «محمد دره‌وزمی» می‌گوید: برنامه ما در سال جاری حمایت از واحدهای تولیدی موجود با ارتقای سطح کیفیت تولیدات و به‌روزرسانی این واحدهاست و این حمایت‌ها در راستای شعار سال رونق تولید بیشتر انجام خواهد گرفت تا بتوانند بازار خوبی پیدا کنند، چراکه اگر کالا از لحاظ کیفیت و نیز قیمت مناسب تمام شده، قابل قبول نباشد، بازار خود را از دست خواهد داد.

وی تنها راه حضور در بازارهای مختلف و تبدیل شدن به یک برند معتبر را رعایت حقوق مصرف‌کنندگان توسط واحدهای تولیدی می‌داند و می‌افزاید: مبارزه با قاچاق فقط در سطح ارز مطرح نیست، بلکه با خرید و حمایت از محصولات داخلی مانند محصولات کشاورزی (دامی، میوه، خرما و...) می‌توانیم گام مهمی در راستای مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کشاورز و تولیدکننده داخلی و تضمین امنیت شغلی و ایجاد اشتغال بیشتر برداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه اظهار می‌کند: طی یک ماه اخیر در مجموع ۲ هزار و ۱۶۱ مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی در بازار صورت گرفته است که این تعداد بازرسی نسبت به وضعیت بازار و مطالبات مردم کم بوده و نیاز به نیروی انسانی و بازرسی بیشتری هستیم. در ضمن مردم نیز باید پای کار باشند و گران‎فروشی، کمبود مایحتاج و... را گزارش دهند. دره‌وزمی با اشاره به کشف ۵۲ مورد تخلف در این بازرسی‌ها، از تشکیل ۴۰ فقره پرونده برای واحدهای متخلف خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: عمده این تخلفات گران‌فروشی،  کم‌فروشی و درج نشدن قیمت بوده که در این پرونده‌ها در مجموع ۸۶ میلیون و ۴۸۱ هزار ریال جریمه برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

  • همه اقلام ضروری مورد نیاز استان در انبارها وجود دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان می‎گوید: بخش کشاورزی ما در شرایط تحریم‎های ظالمانه همواره با ریسک‌های بسیار گسترده و کمبود سرمایه در گردش با قلت منابع سرمایه‌ای روبه‌رو بوده ‌است. مالکیت خصوصی در بخش کشاورزی ما به دو عارضه مبتلا است که یکی شامل خرده مالکی و دیگری پراکندگی اراضی است. ثبات در سیاست‌های واردات و صادرات به‌ویژه بین جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان برای تأمین، توزیع و تنظیم بازار بسیار ضرورت دارد و در همین زمینه سعی داریم اتحادیه‌های تعاونی‎ها را برای تثبیت و تنظیم بازار مشارکت بیشتری دهیم.
«خالد جعفری» می‎افزاید: همه اقلام ضروری و مورد نیاز استان کردستان در حال حاضر به اندازه کافی در انبارها و محل‌های نگهداری مواد غذایی استان وجود دارد.

وی اظهار می‎کند: به منظور رفع دغدغه مردم کردستان مبنی بر تهیه اقلام مورد نیاز با قیمت مناسب، سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به عرضه میوه، گوشت قرمز و سفید (ماهی و مرغ)، برنج و شکر در بین تمامی عاملان و نمایشگاه‌ها اقدام کرده و خوشبختانه هیچ‌گونه کمبودی در حال حاضر وجود ندارد. این مسئول می‎افزاید: با توجه به اجرای طرح تنظیم بازار از سوی جهاد کشاورزی استان کردستان، علاوه بر مراکز تعیین شده، در نمایشگاه‌های بهاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز اقلام ضروری و مورد نیاز مردم عرضه می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تأکید بر لزوم نظارت دقیق بر برنامه نحوه توزیع و عرضه در مراکز فروش ادامه می‎دهد: سایر اقلام مورد نیاز مردم شامل برنج، اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید و شکر نیز به اندازه کافی خرید و ذخیره‌سازی شده است که در صورت نیاز برای ایجاد تعادل در بازار عرضه می‌شود.

کد خبر 441232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha