همشهری آنلاین: معاون محیط زیست استان تهران اعلام کرد: با توجه به این که امسال بارندگی خوبی در فصل بهار داشتیم، از پوشش گیاهی علوفه‌ای مناسبی در طبیعت برخورداریم که احتمال آتش‌سوزی در مناطق را افزایش می‌دهد.

کتال محسنی

به گزارش مهر، کتال محسنی، معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به فرارسیدن فصل آتش‌سوزی منابع طبیعی درباره این که آیا خطر آتش‌سوزی منابع طبیعی و مناطق تحت حفاظت محیط زیست در استان تهران نیز وجود دارد یا نه گفت: با توجه به این که امسال بارندگی خوبی در فصل بهار داشتیم، از پوشش گیاهی به ویژه علوفه‌ای مناسبی در طبیعت علی‌الخصوص در مناطق تحت مدیریتمان برخورداریم. طبیعی است که این پوشش گیاهی با گرم شدن هوا سریع خشک می‌شوند و در واقع بستر را آماده می‌کنند برای احتمال تشدید آتش‌سوزی در مناطق. به ویژه با دخالت مستقیم و غیر مستقیم انسان‌ها.

محسنی توضیح داد: گردشگران و افرادی که وارد این مناطق و طبیعت می‌شوند، مستقیم و غیر مستقیم، به صورت بی‌احتیاطی، آتشی در مناطق و طبیعت روشن می‌کنند، خاموش نمی‌کنند و قبل از خاموش شدن آتش، منطقه را ترک می‌کنند. در اثر وزش باد و آماده بودن بستر مناسب از طریق گیاهان علوفه‌ای موجود که خشک شده، احتمال آتش‌سوزی افزایش می‌یابد. یا در اثر جاگذاشتن پسماندها به ویژه اجسام فلزی براق یا حتی شیشه‌ها در اثر تمرکز نور خورشید از طریق شیشه‌ها، درجه احتراق علوفه‌ها و احتمال آتش‌سوزی بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: بر این اساس احتمال می‌دهیم آتش‌سوزی به دلیل این که مقدار علوفه‌های خشک در طبیعت زیاد است، کم نباشد. نشست‌های متعددی که برای هماهنگی و هم فکری و بررسی این که چه امکانات و تجهیزات اطفا حریقی داریم، با روسای ادارات محیط زیست شهرستان‌ها به ویژه مناطق تحت مدیریت، برگزار کردیم و امکانات و تجهیزاتی که در ارتباط با اطفا حریق داریم را احصاء کردیم. نیازمندی‌ها و کمبودها را برآورد کردیم و به حوزه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی انعکاس دادیم که در چارچوب امکانات و اعتبارات موجود، نیازمندی‌ها را در حد توان برطرف کنیم. به یگان دستور دادیم، آتش‌نشانی و ستاد حوادث هماهنگی‌های لازم را کسب و آمادگی بیشتر داشته باشند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: فارغ از این مسائل انتظاری که از طبیعت دوستان، گردشگران و افرادی که برای استفاده از طبیعت وارد مناطق تحت مدیریت می‌شوند، داریم، این است که پیشگیری و مراقبت‌های لازم را انجام دهند، احتیاط لازم را به خرج دهند؛ تا جایی که مقدور است از روشن کردن آتش در دل مناطق طبیعت خودداری کنند. اگر بنا به ضرورت آتشی را روشن کردند قبل از ترک محل از خاموش شدن آن حتماً اطمینان حاصل کنند و همانطور که عرض کردم پسماندهایی که در طبیعت تولید می‌شود با خودشان به مراکزی که برای جمع‌آوری تجهیزات است، انتقال بدهند.

محسنی هشدار داد: مجدد تأکید می‌کنم اگر شیشه یا فلز براقی را در طبیعت رها کنیم از این طریق احتمال آتش‌سوزی را بالا برده‌ایم.

وی توضیح داد: شیشه‌ها به عنوان عدسی عمل می‌کنند. در اثر تمرکز نور در یک نقطه مشخص، درجه احتراق بوته خشک و پسماندهای به جا مانده در طبیعت را بالا می‌برد و احتمال آتش‌سوزی هست.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان این که افرادی با بی‌احتیاطی محض و یا برای تسریع در دخل و تصرف در طبیعت، با اغراض دیگر دست به اقدامات ناشایست می‌زنند گفت: از مردم خواهش می‌کنیم، پیشگیری‌های لازم را انجام دهند، احتیاط لازم و ملاحظات محیط زیستی و توصیه‌ها از جمله مواردی را که بیان شد رعایت کنند تا طبیعت مناسب‌تر و سالم‌تری داشته باشیم. همچنین از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند اطلاعات و گزارش‌های لازم را به اطلاع ما برسانند تا از این طریق راحت تر بتوانیم وارد عمل شویم.

کد خبر 441162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha