سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا کوتاه‌زمانی پس از انتقال زندانیان افغان به پایگاه گوانتانامو، شبکه زندان‌های خود را در سراسر جهان گسترش داد.

بازداشت‌های طولانی و اعمال شکنجه در زندان‌های آمریکا، انتقادات دبیرکل سازمان ملل و دادگاه عالی آمریکا را در پی داشته‌‌است.

اکنون 14 هزار زندانی در سخت‌ترین شرایط و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در زندان‌های آمریکا در سراسر جهان به سر می‌برند.

تلخ‌ترین صداها و انتقادات نیز از گلوی زندانیان آمریکایی برمی‌خیزد که در زندان‌های آمریکایی در خارج از کشور در بازداشت به سر می‌برند.

امجد قاسم العلیاوی مغازه‌دار ساکن بغداد، پس از آزادی‌اش از یک بازداشتگاه آمریکایی در مصاحبه با آسوشیتدپرس، احساسش را از زندگی در کنار زندانیان آمریکایی، اینگونه بیان می‌کند: آزادیم را به سختی می‌توانم باور کنم، من یک سال و نیم را با آمریکایی‌ها سر کردم و شرایطم بسان افرادی بود که در جهنم  زندگی می‌کنند.

این زندانیان خارجی نگون‌بخت را از میادین جنگ، از تختخواب‌هایشان در ساعات میانی شب و یا از خیابان‌ها به بازداشتگاه‌ها می‌برند.

گفته می‌شود، اغلب بازداشت‌شدگان آمریکایی را عراقی‌ها تشکیل می‌دهند.

از بسیاری از آنان ساعت‌ها در پستوهای پایگاه‌های نظامی آمریکا بازجویی می‌کنند، در اغلب موارد نیز پس از چندین ماه و سال بدون حتی یک عذرخواهی کوچک از زندان آزاد می‌کنند.

یکی از مقامات نظامی آمریکا ضمن اذعان به بی‌گناهی اکثر زندانیان، خطاب به مسئولان صلیب سرخ جهانی گفته‌بود: 70 تا 90 درصد از بازداشت‌ها در عراق تا کنون به اشتباه صورت گرفته‌است.

در مقابل مدافعان زندان‌های آمریکا در سراسر جهان حتی آنان که مدافع زندانی کردن اشخاص خاطی آمریکایی در ماه‌های پس از انتشار گسترده اخبار مربوط به رسوایی‌های زندان گوانتانامو و زندان ابوغریب هستند، در سخنانی وجود چنین زندان‌هایی را برای آرام کردن اوضاع در عراق و افغانستان ضروری دانسته‌‌اند.

یکی از سخنگویان نظامیان آمریکایی که مسئولیت بازداشت افراد مظنون را به عهده داشته‌اند، درباره زندانیان آمریکایی می‌گوید: هر زندانی آمریکایی که در عراق تحت بازداشت در آمده، از نظر امنیتی تهدیداتی را متوجه دولت عراق، مردم این کشور و یا نیرو‌های ائتلاف کرده‌است.

این اظهارات در حالی از سوی نظامیان آمریکایی مطرح می‌شود که بنا به نظر زندانیان سابق، وزرای دولت عراق، حقوقدانان و فعالان حقوق بشر، اغلب بازداشت‌های صورت گرفته توسط ارتش ایالات متحده ناعادلانه بوده‌است.

کد خبر 4410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز