همشهری آنلاین: رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ۹۰ درصد دانشجویان مخاطب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها نیستند، گفت: دانشگاه‌ها باید برنامه‌ریزی اساسی برای تربیت مهارت‌های زندگی کردن دانشجو داشته باشند.

حجت الاسلام مصطفي رستمي

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست با اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مسؤولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای که در دانشکده شریعتی برگزار شد، با تاکید بر این که خروجی‌های حاصل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌های کشور کاملاً متفاوت است، گفت: اگرچه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از لحاظ بودجه، حمایت و سایر مسائل در سطح متوسط قرار دارد اما در عمل خروجی‌های این دانشگاه که همان فارغ‌التحصیلانی هستند که در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها وضعیت بهتری از نظر اشتغال و مهارت‌آموزی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از ۷۰ و حتی در برخی از رشته‌ها حدود صد درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند. و این افراد علاوه بر این که خود صاحب شغلی هستند در مواردی نیز با عنوان کارآفرین اشتغال ایجاد می‌کند که البته این وضعیت در دانشگاه‌های دیگر دیده نمی‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: همزمان با تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای که در سال ۷۰ اتفاق افتاد مقام معظم رهبری عنوان کردند که این یک دانشگاه علم و عمل است. 

حجت‌الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند و ما انتظار نداریم تمامی این دانشجویان به اوج قله علمی دست پیدا کنند و اینکه تمامی این دانشجویان صرفاً به منظور دستیابی به قله علم تربیت شوند امری اشتباه است. چرا که یک درصد از این افراد در این راستا قدم برمی‌دارند و باقی دانشجویان باید امور جامعه را در دست بگیرند و نیازهای بخش‌های مختلف جامعه را برطرف کنند به همین جهت یکی از مهارت‌های لازم که باید به دانشجویان آموخته شود انتقال علم است؛ سایر مهارت‌ها که اغلب مهارت‌های زندگی کردن است به آنها آموزش داده شود، رویکردی که در دانشگاه‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شود.

به گفته وی، رویکرد فعلی وزارت علوم تربیت دانشجوی مهارتی است؛ در واقع ما تصور می‌کنیم اگر دانشجویی در رشته طراحی دوخت لباس پذیرفته می‌شود، صرفاً باید در این حوزه موفق باشد و سایر مهارت‌ها را به او آموزش نمی‌دهیم؛ این در حالی است که باید دانشگاه به دانشجویان بیاموزد که مهارت‌های آینده زندگی چه چیزهایی است؛ امری که در نظام تربیتی ما مورد غفلت قرار گرفته و در حوزه تربیتی نیز پیام‌های لازم به دانشجویان ارائه نمی‌شود. به همین جهت دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای تربیت صلاحیت‌های دیگر دانشجویان ندارند.

حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: عدم وجود برنامه برای تربیت مهارت‌های زندگی کردن به دانشجویان موجب می‌شود که آنها برای آموزش این مهارت‌ها به سایر حوزه‌های نظیر تشکل‌ها، کانون‌ها و غیره متوسل شوند. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد دانشجویان ما مخاطب برنامه‌های سیاسی و اجتماعی نیستند و اگر نظام آموزشی ما که متولی تربیت دانشجو است به این حوزه بی‌توجهی کند با خسارات زیادی مواجه خواهیم شد. که البته نقش اساسی به دانشگاه‌ها و مدیران و غیره در این زمینه بسیار بارز است.

وی خاطرنشان کرد: ما در شرایط فعلی در برهه حساسی از هجمه‌های دشمن قرار داریم. در واقع در صحنه جنگ و مبارزه واقعی قرار گرفتیم اگر چه این مبارزه ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی وجود داشت و ما ۴۰ سال روی پای خود ایستادیم اما لازم است در حوزه تربیتی برای مواجه با چنین اقداماتی آماده باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که رشد علمی ایران ۱۱ تا ۱۶ برابر رشد علمی متوسط دنیا است، گفت: این پیشرفت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که ما با محدودیت‌های مواجه بودیم و در شرایط فعلی نیز می‌توانیم به این موفقیت‌ها دست پیدا کنیم.

وی تفکیک جنسیتی در دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای را نقطه قوت از جهت مدیریت در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان مهارت را همراه با دانش آموزش می‌بینند در واقع وجود دانشکده‌های تفکیک شده نیز موجب می‌شود این مهارت‌ها افزایش پیدا کند و مدیریت خوبی صورت بگیرد. ضمن این که بر اساس آمار اعلام شده در کشور انگلستان از ۱۰۰ دبیرستان برتر ۳۰ دبیرستانی که تفکیک جنسیتی داشت رتبه اول را کسب کردند بنابراین این موضوع از نظر جهانی نکات مثبت زیادی دارد.

کد خبر 440948
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha