یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب: خدیجه(س)، همتای بی‌همتا تالیف دکتر مرضیه محمد زاده است که به همت انتشارات روزنامه اطلاعات با قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر شده است.

خدیجه(س)، همتای بی‌همتا

دکتر مرضیه محمد زاده که تا کنون درحوزه تاریخ اسلام پژوهش‌های متعددی داشته ، پیش از این کتاب زنان پیامبراکرم و زنان با پیامبر اکرم  و کتاب زنان ائمه معصومین و زنان با ائمه معصومین را نیز منتشر کرده و اکنون در این پژوهش جدید خود به یکی از چهره های مهم تاریخ صدر اسلام که نگارشهای مستقل زیادی نیز از ایشان در دست نیست پرداخته است.

 کتاب خدیجه(س)، همتای بی‌همتا در دو فصل فراهم شده است، فصل اول با نام زندگانی خدیجه(س)  قبل از ازدواج با رسول‌الله(ص) شامل پنج بخش است که با تلألو نور شروع می‏‌شود. در بخش‌های بعد به مسائلی چون نسب، همسران و فرزندان، ثروت و سرانجام تجارت پرداخته می‏‌شود.

 فصل دوم کتاب شامل نه بخش است و اختصاص به زندگانی خدیجه بعد از ازدواج با رسول‌الله دارد و حیات آن حضرت از این منظر مورد کنکاش قرار می‏‌گیرد. این فصل با بخش ازدواج شروع می‏‌شود و سپس شخصیّت، رسالت رسول‌الله(ص)، فعالیت‌های اجتماعی-سیاسی، وفات، فضائل، فرزندان، سخنان معصومین و  اندیشمندان درباره خدیجه(س) و کتابنامه بخش پایانی این فصل را تشکیل می‌دهد.

در فرازی از کتاب، دکتر محمد زاده  خدیجه(س) را به عنوان الگوی کامل زن مسلمان مستقل معرفی می‌کند و اشاره می‌کند که جلوه‌های این استقلال در ابعاد مختلف زندگی خدیجه(س) به خوبی قابل مشاهده است، ایشان در کتاب طی شش عنوان این استقلال حضرت خدیجه را باز نمایی می‌کند.

۱- حرکت بر مبانی دین حنیف در برابر غلبه جریان عمومی شرک بر جامعه.

۲- اولین ایمان‌آورنده و تصدیق‌کننده پیامبراکرم(ص) با وجود مخالفت گسترده 

۳- حضور اجتماعی مؤثر در اجتماع مردسالار با حفظ و اشتهار به عفت و پاکدامنی در برابر استیلا و حاکمیت نگاه ابزاری به زن؛

۴- انجام فعالیت‌های اقتصادی موفق و پاک مبتنی بر روابط کار در مقابل جریان ناپاک تجاری مبتنی بر معاملات ربوی.

۵- مقابله با سنّت‌های مندرس جامعه جاهلی با اقدام به خواستگاری از مرد آرزوهای خود.

۶- نگاه انسانی و برابر به طبقات اجتماع در مقابله با نظام طبقاتی جامعه آن روز.

کد خبر 440924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha