سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: کارگزار عرضه‌کننده سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در آستانه عرضه سهام این شرکت در بورس تهران اعلام کرد: براساس بازاریابی انجام شده چندین شرکت داخلی و 2 مشتری خارجی برای خرید سهام فولاد اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهری، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از طرف سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران(ایمیدرو) 790 میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان را معادل 5 درصد به قیمت پایه هر سهم 390 تومان در بورس عرضه خواهد کرد. این واگذاری برمبنای سیاست‌های اصل 44 انجام می‌شود.

در همین رابطه محمد غفارپور، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت درباره مشتریان احتمالی سهام فولاد مبارکه گفت: براساس بازاریابی‌هایی که توسط ما و دیگر کارگزارانی که عرضه سهام فولاد را برعهده دارند انجام شده، سهام شرکت فولاد دارای چندین مشتری داخلی است و به احتمال زیاد بلوک 5 درصدی سهام فولاد امروز فروخته خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود چندین شرکت سرمایه‌گذاری برای خرید سهام فولاد ابزار تمایل کرده‌اند گفت: بله، براساس رایزنی‌های انجام شده چندین شرکت سرمایه‌گذاران برای خرید سهام فولاد ابراز تمایل کرده‌اند و فردا این خریداران وارد بازار رقابت برای خرید خواهند شد.

غفارپور در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت‌ها در قالب کنسرسیون اقدام به خرید سهام خواهند کرد؟ گفت: هنوز مشخص نیست که این شرکت‌ها پس از ورود به صورت تک‌تک اقدام خواهند کرد یا در قالب کنسرسیوم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت درباره مشتریان خارجی سهام فولاد گفت: براساس آخرین اطلاعات 2 مشتری خارجی به صورت جدی درصدد خرید سهام شرکت فولاد هستند که در این زمینه با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی صحبت‌هایی انجام شده و درصورتی که این مشتریان مجوزهای لازم را از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی دریافت کنند وارد رقابت خرید خواهند شد.

غفارپور در ادامه درباره ویژگی و ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال‌جاری 49 درصد پیش‌‌بینی شده بود که در حال حاضر این رقم به 610 ریال افزایش یافته و در طول 9 ماهه سال‌جاری 485 ریال از این رقم محقق شده است.

ارزیابی کارشناسان

هادی بیدختی مدیرعامل کارگزاری عمران فارس هم در گفت‌وگو با ایسنا،  بااشاره به آغاز عرضه بلوکی فولاد مبارکه و آلومینیوم از فردا گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ ابتدا باید از وجود حداقل یک مشتری بالقوه اطمینان حاصل کرده و سپس نسبت به عرضه سهم اقدام کند زیرا اگر قرار باشد منابع مورد نیاز خارج از بازار تأمین شود بازار دچار مشکل می‌شود.

وی اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص عرضه‌های عمده بهتر است ابتدا از وجود یک مشتری مطمئن بوده و سپس نسبت به آگهی آن اقدام شود، در این صورت با وارد شدن مشتری جدید در روز عرضه رقابت ایجاد شده یا سهم به قیمت پایه معامله می‌شود.

بیدختی تأکید کرد: منابع معامله عمده باید از محل سهامداران عمده و امکانات ویژه تأمین شده و پول جدیدی وارد بازار شود زیرا منابع بازار برای گردش خود بازار است ولی اینکه تصور شود از منابعی که به صورت خرد وارد بازار می‌شود امکان معامله عمده وجود دارد اشتباه است.

این کارگزار بورس احتمال داد که درصورت اطمینان نداشتن از وجود مشتری عرضه بلوکی فولاد مبارکه و آلومینیوم با شکست مواجه می‌شود. بنابراین امید است برای عرضه جدید حداقل بعد از اطمینان از وجود مشتری نسبت به عرضه آن اقدام شود.

امتیاز برای سرمایه‌گذاران

نصرالله برزنی مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین هم گفت: شرایط عرضه چهار بلوک 5درصدی به صورت 20‌درصد نقد طی‌30‌روز کاری و پرداخت مابقی آن در اقساط 5‌ساله امتیاز خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به کشش مورد نیاز بازار برای عرضه این سهم ادامه داد: سهام فولاد مبارکه سهام شناخته‌شده و دارای بازدهی مناسب و طرح توسعه است بنابراین برای سرمایه‌گذاران مناسب است.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اعلام کرد: به‌دلیل عرضه این سهم در 4‌بلوک 5‌درصدی می‌توان این رقم را به صورت سندیکایی معامله کرد بنابراین موفقیت آن بسیار زیاد است.

آغاز دوباره موج فولاد

به گزاش ایرنا، مهدی عقدایی، معاون امور واگذاری سازمان خصوصی‌سازی،  از اعلام آمادگی خریداران داخلی و خارجی برای خرید سهام این شرکت‌ها خبر داد و گفت: تاکنون 2خریدار خارجی از کشورهای روسیه و تاجیکستان درخواست خرید سهام فولاد مبارکه را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرده‌اند.

وی افزود: از آنجا که این خریداران درخواست خرید بیش از   ۵۰ درصد از سهام این شرکت را ارائه کرده‌اند و عرضه سهام این شرکت‌ها کمتر از میزان درخواستی است،  نمی‌توان سهام شرکت‌ها را به خریداران خارجی واگذار کرد.

پیش از این سهام فولاد مبارکه در 2مرحله عرضه شده بود که در مرحله اول ۲۰‌درصد سهام به صورت نقدی و در مرحله دوم 4 بلوک 5درصدی به صورت نقد عرضه شد که با اقبال خریداران مواجه نشده است.

کد خبر 44090

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز