شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
۰ نفر

بهاره خسروی - خبرنگار: کوچه «حمام خورشید» از آن دست کوچه نوستالژیک خیابان «رودکی» است که زمانی پاتوق بسیاری از قهرمانان و پهلوانان ورزش‌های باستانی و کشتی بود.

زورخانه

دلیل این حضور وجود زورخانه «پوریای ولی» در انتهای این کوچه قدیمی بود. به گفته «محمود حبیبی» از ورزشکاران و بچه‌های قدیم محله رودکی، سلسبیل سابق، این زورخانه که اکنون تبدیل به یک آپارتمان چند طبقه شده است، سال ۱۳۱۳ توسط «جواد شاه محمدی» از ورزشکاران باستانی کار افتتاح شد. او در ادامه می‌گوید: «جواد آقا و پسرانش همگی از ورزشکاران مطرح ورزش باستانی بودند. در واقع این زورخانه را برای تربیت نسل سالم و پویا راه‌اندازی کرد.»این هم‌محله‌ای ما، تعدادی عکس سیاه و سفید چسبیده به دیوار مغازه کوچکش را نشان می‌دهد. در لابه‌لای عکس‌هایش، به عکسی از جهان‌پهلوان «تختی» در حال ورزش کردن در گود زورخانه پوریای ولی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «زورخانه پوریای ولی، ورزشکاران بزرگی را تحویل جامعه ورزشی کشور داد که هر کدامشان در زمان خود الگوی مرام و معرفت پهلوانی بودند. از همه نامداران این زورخانه می‌شد کلی درس اخلاق و جوانمردی را یاد گرفت.

قدیم‌ها رسم بود که در زورخانه‌ها برای تقویت روحیه ورزشکاران و ایجاد رابطه نزدیک میان پهلوانان با مردم و جوان‌ها از پهلوان‌ها دعوت می‌کردند سری به زورخانه‌ها بزنند که در یکی از همین مهمان بازی‌های زورخانه‌ای، مرحوم تختی مهمان محله شد.»به گفته آقای حبیبی «اکبر عزیزی»، «عبدالله قبادیان» قهرمان سنگین‌وزن تهران، «محمود عباسی»، «جواد افشار»، «علیرضا حسین»، پهلوان «عنایت‌الله‌ نوبرانی» معروف به پهلوان «عنایت»، «قبادی»، سید «نقی» و... از ورزشکاران بنامی بودند که همگی از گود زورخانه پوریای ولی به جامعه ورزشی معرفی شدند.  اما متأسفانه با همه تلاش‌های ورثه مرحوم «شاه‌محمدی» برای روشن نگه داشتن چراغ زورخانه پوریای ولی، ۱۰ سال پیش این مکان تخریب و به آپارتمانی چند طبقه تبدیل شد.  

کد خبر 440773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha