معاون فنی و عمران شهرداری مشهد گفت: اعتباری که برای مجموعه جلوخان آرامگاه فردوسی تا به امروز صرف شده نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان است و امیدواریم بتوانیم فاز بعدی این پروژه که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد را در زمان تعیین شده یعنی ۱۰۰ روز به بهره‌برداری برسانیم.

فردوسی

به گزارش ایسنا، خلیل‌اللّه کاظمی که در مراسم افتتاح پروژه جلوخان آرامگاه فردوسی سخن می‌گفت، اظهار کرد: خدا را شاکریم که این توفیق را به ما داد که در فاصله زمانی کوتاه و فشرده، یکی از پروژه‌هایی که ویژگی‌ خاص و منحصر به فردی داشت را در ۲۵ اردیبهشت افتتاح کنیم.

وی افزود: این پروژه‌، دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که به چند نمونه از آن‌ها به صورت مختصر اشاره می‌کنم؛ همانطور که می‌دانید در سال ۹۱ محدوده منفصل توس جزء محدوده‌های متصل شهرداری شد و مسئولیت آن را تا حدودی شهرداری به عهده گرفت؛ اما از آن سال تا قبل از آغاز این پروژه به خصوص در خود مجموعه‌ای که در اختیار سازمان میراث فرهنگی بود، به دلایل مختلف فعالیت اجرایی انجام نشده بود.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد ادامه داد: سال گذشته که با همت، پشتکار و تاکید شورای اسلامی شهر به خصوص آقای ریاضی که کمیسیونی را خاص این مجموعه به نام «کمیسیون محدوده منفصل توس» تشکیل دادند، اعتباری در نظر گرفته شد و فعالیت‌های اجرایی آن در ۲۷ شهریور ۹۷ آغاز شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های این پروژه هماهنگی و همکاری بین‌بخشی بسیاری خوبی بین شهرداری و مجموعه میراث فرهنگی بود و به دلیل ثبت جهانی که قرار است انجام گیرد، باید این ارتباط خوب و مناسب برقرار می‌شد تا بتوانیم فعالیت‌هایی که قصد انجام آن را داریم، در چهارچوبی که مصوب شده بود، اجرا کنیم و هیچ گونه خللی در آن راستا به وجود نیاید.

وی مطرح کرد: ویژگی‌ بعدی این پروژه وضعیت اجرایی آن است، فازی که امروز بهره‌برداری می‌شود، نزدیک به ۳.۰۱ هکتار است. در این ۳.۰۱ هکتار چند ویژگی وجود دارد، یکی این که تقریبا مساحتی که افتتاح شده است، نمادی از باغ‌های ایرانی است که با مجموعه‌ای که در داخل آرامگاه کار شده همسان است، هم‌چنین در محوطه این پروژه نزدیک به ۲۰ هزار متر سنگ کار شده است که بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع آن توسط دست کنده‌کاری شده است.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد اظهار کرد: تامین فضای سبز این مکان نزدیک به ۱۰ هزار متر مربع، روشنایی برای این محل مخصوصا در شب که زیبایی خاصی را به مجموعه می‌دهد و آب‌نمایی به طول ۷۰ متر برای این پروژه در نظر گرفته شده است؛ هم‌چنین صندلی‌هایی سنگی به تعداد ۵۰ عدد جزء ویژگی‌هایی است که در این سه هکتاری که امروز به بهره‌برداری می‌رسد، در خدمت زائرین و مجاورین قرار می‌گیرد.

  • ثبت جهانی توس باید با صدای بلندتری مطالبه شود

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس گفت: یکی از اقداماتی که به نظر می‌رسد باید با صدای بلندتری مطالبه شود، ثبت جهانی توس است که تا امروز مغفول بوده؛ بسیاری از مکان‌هایی که در ایران مایه فخر ما هستند، ثبت جهانی شده‌اند؛ ولی هنوز این اتفاق برای توس نیفتاده است.

مسعود ریاضی که در مراسم پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی سخن می‌گفت، اظهار کرد: امروز در مسیر ورود به آرامگاه فردوسی از دو المان فاخر نصب شده رونمایی شد و قرار است که این جریان ادامه داشته باشد؛ چرا که در جلوخان آرامگاه فردوسی که امروز افتتاح شد ۶ موقعیت برای نصب مجسمه وجود دارد و امیدوارم که در آینده ۶ اثر فاخر در آنجا نصب شود.

وی افزود: در یکی از تابلوهایی که امروز به مهمانان ما هدیه شد، تصویری از جوانان برومند این سرزمین که دیروز از سرای شاهنامه تا آرامگاه فردوسی مسافتی ۹ کیلومتری را با شعار «تا ثبت جهانی توس» دویدند، به تصویر کشیده شده است.  

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس ادامه داد: یکی از کارهایی که لازم است انجام شود، بحث تهیه و تصویب طرح‌های شهری است که امیدوارم مسئولین مسکن شهرسازی کمک کنند تا به زودی مراحل تصویب آن سریع‌تر انجام شود تا این آرامگاه بتواند رونق شایسته‌ای را داشته باشد.

  • شهر تاریخی توس در آستانه تغییر

به همت شورای اسلامی و شهرداری مشهد؛ جلوخان آرامگاه فردوسی افتتاح شد.

پس از سفر مقام معظم رهبری در تیرماه سال ۷۵ به شهر تاریخی توس و تاکید ایشان بر لزوم احیای این شهر و رسیدگی ویژه به این منطقه، موضوع بهسازی توس در دستور کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد قرار گرفت.

با روی کار آمدن شورای شهر و مدیریت جدید شهری و با پیگیری‌های شهردار وقت تقی‌زاده خامسی، محمدرضا کلایی شهردار مشهد و تلاش‌های رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر، سامان‌دهی این منطقه تاریخی و خارج کردن فردوسی از غربت مورد توجه قرار گرفت؛ موضوعی که ۲۳ سال پیش در سفر مقام معظم رهبری به منطقه توس و آرامگاه فردوسی بر آن تاکید کرده و در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته بود. اما با گذشت سال‌های متمادی از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود.

با پیگیری‌های مدیریت شهری و شورای شهر مشهد در اردیبهشت ماه ۹۷ تفاهم‌نامه سه‌جانبه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی از سوی شهردار وقت مشهد، رییس شورای شهر مشهد و مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی به امضا رسید و۶ ماه پس از امضا شدن این تفاهم‌نامه و با انجام فعالیت‌های مقدماتی، عملیات اجرایی ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در ۲۶ آبان ماه ۹۷ با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی در این محل آغاز شد. 

پروژه سامان‌دهی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در محدوده‌ای به وسعت ۷ هکتار از ۴۲ هکتار اراضی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موسوم به پردیس توس در دست اجرا است. این پروژه با مبلغ اولیه قرارداد ۱۶ میلیارد و پانصد میلیون تومان در دو فاز با مدت زمان ۱۸ ماه در حال اجراست.

در روز چهارشنبه  ۲۵ اردیبهشت ماه؛ همزمان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فاز نخست این پروژه شامل سه هکتار - معادل ۶۰ درصد کل پروژه- آماده‌سازی شده و با اعتبار بالغ بر  ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

این محدوده که حکم جلوخان آرامگاه فردوسی را دارد، از طرح مصوب شورای عالی میراث فرهنگی کشور تبعیت می‌کند و به صورت ره‌باغ و بوستان طراحی شده است. این بخش شامل اجزای مختلفی همچون پیاده‌راه، فضای سبز، آب‌نما، هفت میدان موضوعی، مقبره الشعرا، مسیر سواره رو پیرامونی و سرویس‌های بهداشتی است. پیش‌بینی می‌شود با اتمام این پروژه زمینه ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی فراهم شود و آغازی بر بهسازی مسیر پردیس توس باشد.

از جمله ویژگی‌های طرح می‌توان به رعایت اصول باغ‌سازی ایرانی، هماهنگ بودن هندسه طرح با باغ آرامگاه فردوسی، استفاده از مصالح تماما سنگی در کف‌سازی و احداث آب‌نماها و استفاده از مصالح بوم‌آورد نظیر سنگ کریستال گناباد، گرانیت نیریز و سنگ قلوه رودخانه‌ای نیشابور اشاره کرد.

در عین حال اجرای سنگ‌فرش در مساحتی معادل ۲۰۰۰۰ متر مربع و تیشه‌کاری دستی ۱۵۰۰۰ متر مربع از آن، بازیافت سنگ‌های حجمی قدیمی در اجرای جداول باغچه‌ها و سنگ‌فرش با هدف حفظ ارزش‌های تاریخی و رعایت اصول معماری پایدار و ایجاد اختلاف سطوح انسان ساخت با روش باغ‌سازی ایرانی به جهت نمایش بهتر آب‌نماها و ایجاد تنوع در گذر اصلی از دیگر ویژگی‌های این پروژه است.

پیش‌بینی رواق‌هایی به طول بیش از ۱۰۰ متر در طرفین بخش میانی، به جهت تامین سایه و استقرار گونه‌های گیاهی متنوع، احداث مسیر سواره رو پیرامونی جهت تردد خودروهای برقی ، کالسکه و خودروهای امدادرسان و خدماتی و احداث مخزن ۲۰۰ متر مکعبی و ۶۰۰۰ متر لوله‌گذاری جهت آبیاری فضای سبز نیز در این راستا قابل ذکر است. همچنین ایجاد بستر فضای سبز در سطحی معادل ۱۰ هزار متر مربع و کاشت انواع بوته گل فصلی و دائمی، نصب ۵۰ عدد نیمکت از سنگ یکپارچه گرانیتی و تامین روشنایی محدوده جلوخان با نصب ۱۰۰ پایه چراغ و نورپردازی فضای سبز نیز دیگر ویژگی‌های این پروژه محسوب می‌شود.

کد خبر 440603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha