همشهری آنلاین: وزیر بهداشت می‌گوید سال گذشته ۱۰ میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به فشار خون بالا و عوارض آن جان خود را از دست دادند و برآورد می‌شود حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون بالا در ایران داشته باشیم.

دکتر نمکی

به گزارش ایرنا دکتر سعید نمکی روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون که در وزارت بهداشت ‏برگزار شد، افزود: «حداقل ۴۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناک است. این ‏افراد وقتی متوجه می‌شوند که با سکته مغزی یا قلبی به بیمارستان می‌روند یا با نارسایی کلیه باید دیالیز شوند.‏»

وی ادامه داد: «فشار خون بالا یکی از اولویت‌های مهم نظام سلامت است و می‌توان آن را قاتل خاموش دانست. اولین گامی که می‌توان ‏برای این موضوع برداشت، توجه دادن مردم به کنترل فشار خون است. متاسفانه در برخی موارد پزشکان اصلا از دستگاه فشار ‏خون استفاده نمی‌کنند و باید به پزشکان گفت که بررسی فشار خون بیمار بسیار مهم است.‏»

نمکی بیان کرد: «هر ایرانی در سن بالای ۳۰ سال باید فشار خون خود را کنترل کند. در کنار این موارد باید روش‌هایی را توصیه کرد ‏که مردم برای کنترل فشار خون اقدام کرده و تسهیلات و زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود تا مردم به موقع برای کنترل فشار خون ‏مراجعه کنند.‏»

نمکی اظهار داشت: «یکی از مواردی که مردم باید در نظر داشته باشند، مصرف کمتر نمک برای کنترل فشار خون است. هیچ قومی ‏در طول تاریخ، هیچ رفتار تغذیه‌ای را بدون علت تاریخی ندارند. ایران یک سرزمین پر آفتاب است. در تهران ۲۵۴ روز آفتابی وجود ‏دارد. به علت تعریق بالا، بدن سدیم از دست می‌دهد و شیوه تغذیه به این شکل شد که مصرف نمک افزایش یافت. حالا همان شیوه ‏غذایی ادامه یافته، اما تلاش‌ها و فعالیت‌های فیزیکی و تعریقی که مردم در گذشته داشتند، دیگر وجود ندارد.‏»

وی ادامه داد: «ناگهان نمی‌توان الگوهای تغذیه‌ای جامعه را تغییر داد و ابتدا باید ۳۰ درصد از مصرف نمک در جامعه را کاهش داد. ‏چون یکی از عوامل مهم مرگ و میر و فشار خون، مصرف بی رویه نمک است. ابتدا باید سراغ رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ ‏برویم. امسال شعار من این بود که هر خانواده، یک پایگاه سلامت است. مهمتر از هر چیزی باید سراغ خانم‌ها برویم. البته نیازی نیست ‏نمکدان از سفره‌ها حذف شود و شاید با کم نمک کردن غذا بتوان درصدی از نمک مصرفی جامعه را کاهش داد.‏»

وزیر بهداشت بیان کرد: «در مرحله اول می‌خواهیم فشار خون ۲۰ میلیون نفر را بسنجیم و ۱۰ درصد این میزان، یعنی ۲ میلیون نفر را که از فشار خون بالای خود اطلاع ندارند، شناسایی کنیم. آخرین گام ما نیز این خواهد بود که بعد از شناسایی این بیماران، هم ‏مردم نسبت به خطرات فشار خون آگاه شوند و هم سیستم وزارت بهداشت در کنار مردم حضور مستمر داشته باشد.‏»

وی افزود: «همه معاونت‌های وزارت بهداشت برای این بسیج ملی همراه شدند و رسانه‌ها نیز در این زمینه می‌توانند کمک بسیاری انجام ‏دهند. سازمان‌های مردم نهاد و بسیج جامعه پزشکی نیز پای کار آمده اند، اما باید گفت که هیچ کدام به اندازه رسانه موثر نخواهند بود.‏»

نمکی اظهار داشت: «از رسانه‌ها می‌خواهم که اولا در زمینه بسیج ملی فشار خون همواره کنار وزارت بهداشت باشند و ثانیا پیام‌ها را ‏عالمانه منتقل کنند. اگر پیامی به جامعه منتقل شود که اثرات سوء آن بیشتر باشد، اصلا خوب نیست.‏»

مجله فشار خون

کد خبر 440452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha