سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان - خبرنگار: در حالی که با شروع سال ۹۸ به نظر می‌رسید با توجه به تغییر قیمت مصالح ساختمانی، تورم، قدرت خرید و توان اقتصادی مردم، رکود بازار مسکن ادامه‌دار باشد، اما برخی سازندگان و فروشندگان گلستان به‌ویژه در مرکز استان در این‌باره نظر دیگری دارند.

گرگان

برخی مشاوران املاک به همشهری می‌گویند با این‌که پیش از عید نوروز طی یک ماه، حتی ۱۰ معامله خرید و فروش نداشتند، در حال حاضر روزانه حداقل یک یا ۲ قرارداد می‌بندند. جالب اینجاست ‌که بیشتر این خرید و فروش‌ها در مناطق متوسط و متوسط رو به پایین شهر، اما با قیمت‌هایی چند برابر گذشته انجام می‌شود. «محمد. م» ادامه می‌دهد: تعداد معاملات مسکن زیاد شده و این موضوع کاملا مشهود است.

  • افزایش قیمت مسکن در برخی نقاط شهر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: افزایش قیمت مسکن شامل همه نقاط شهر نیست و فقط در برخی محله‌های گرگان بیشتر قابل مشاهده است. «رضا گرجی» بیان می‌کند: تمایل به خرید برخی خانه‌ها با ویژگی‌های خاص درساخت، زیاد شده است. در ناهارخوران، منطقه سروش جنگل، با افزایش چشمگیر قیمت‌ها روبه‌رو هستیم. علاوه بر این‌که شاهد افزایش قیمت خانه‌ها به شکل غیرمنطقی هستیم، الگوی خاصی هم وجود ندارد که بگوییم خانه‌های دارای مشخصات ویژه‌ با قیمت بیشتر یا کمتر خریداری می‌شوند.

وی می‌گوید: برخی از مردم به سمت خرید خانه تمایل پیدا کرده‌اند و چون ملک، سرمایه‌ای مطمئن محسوب می‌شود، با بغرنج شدن شرایط اقتصادی همه پول‌ها به سمت خرید خانه و زمین سرازیر شده است. این تمایل باعث شده مالکان قیمت‌ها را بالا ببرند، اما قیمت‌ها کاذب است و این روندنمی‌تواند ادامه‌دار باشد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه می‌کند: متاسفانه افزایش قیمت تابع نظارت‌های دولتی یا صنف مشاوران املاک نیست و عدد پیشنهادی و قیمت‌گذاری توسط خود مالک انجام می‌شود. به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که خانه‌های کدام محله‌ها ارزان‌تر یا کدام محله‌ها گران‌تر هستند.

  • مشارکت مالکان در ساخت

یکی از سازندگان مسکن در گرگان می‌گوید: تمایل مالکان زمین برای مشارکت در ساخت‌وساز افزایش پیدا کرده است؛ چراکه مشارکت در ساخت، ارزش افزوده بیشتری به همراه دارد. «محمد مرادی» می‌گوید: اگر امروز زمینی به قیمت یک میلیارد تومان فروخته شود، در صورت تبدیل به آپارتمان، ارزش افزوده بیشتری پیدا می‌کند. چراکه اگر به ازای زمین، ۲ واحد هم بگیرد، نزدیک به ۲ برابر ارزش زمین دریافت می‌کند. مالک زمین می‌داند که مردم در حال خرید خانه هستند، پس ترجیح می‌دهد زمین را به خانه تبدیل کند.

وی اضافه می‌کند: برخی از مردم در نوسانات ارز و طلا به انتفاع مالی خوبی دست پیدا کردند و حالا این سود به‌ویژه از سوی کسانی که به ارز دولتی دسترسی داشتند، وارد بازار مسکن شده است. اما این قیمت‌ها حقیقی نیست و رونق نسبی ایجاد شده به دلیل رکود است. مرادی بیان می‌کند: البته این را هم باید در نظر گرفت که قیمت تمام شده برای سازنده هم افزایش داشته، در این میان سرامیک تا ۳ برابر با افزایش قیمت مواجه است. بیشتر مصالح ساختمانی در فاصله پیش از نوروز تا پس از آن، افزایش قیمتی بین ۵ تا ۳۰ درصد داشته‌اند. به همین دلیل طبیعتا قسمتی از افزایش قیمت ساختمان طبیعی است اما این افسارگسیختگی طبیعی نیست. از آن جالب‌تر پول‌هایی است که پس از عید نوروز به سمت بازار مسکن آمده، این‌که چنین پول‌هایی چرا پیش از این نبود عجیب است.

  • سرمایه‌گذاران مهاجر

«علی عبدلی» یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: ما به جمعیتی که سرمایه‌های خود را جابه‌جا می‌کنند، سرمایه‌گذاران مهاجر می‌گوییم. بخشی از این خریداران، سرمایه‌گذاران بازار طلا و ارز بودند که اکنون به سمت بازار مسکن آمده‌اند. منظور از این سرمایه‌گذاران بخشی از جامعه و طبقه متوسط و حتی متوسط رو به پایین است.

کد خبر 440443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha