دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

فرشته بامری-  خبرنگار: با خروج ۳۰ دستگاه اتوبوس از خطوط اتوبوسرانی زاهدان شهروندان زاهدانی با مشکل معطلی در ایستگاه‌های اتوبوس مواجه هستند و گرمای هوا نیز بر نارضایتی آن‌ها افزوده است.

اتوبوسرانی زاهدان

از طرفی بخش خصوصی نیز به دلیل هزینه بالای نوسازی اتوبوس‌ها تمایلی به این کار نشان نمی‌دهد و از سوی دیگر خرید یک دستگاه اتوبوس هزینه بالایی را می‌طلبد که شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند اقدام به آن کند.  

  • گلایه شهروندان

«امیر ابراهیمی»، یکی از شهروندان ساکن خیابان امام خمینی(ره) زاهدان، می‌گوید: برای رسیدن به محل کارم از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می‌کنم.  وی می‌افزاید: در سال جاری وضعیت خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی نامطلوب شده و باید برای سوار شدن حدود ۲۰ دقیقه در ایستگاه اتوبوس منتظر بمانم. این زمان در گذشته به دلیل کافی بودن تعداد اتوبوس‌های فعال در خط واحد جام‌جم کمتر از ۵ دقیقه بود. وی ادامه می‌دهد: شاید در ۶ ماهه دوم سال که هوای شهر زاهدان خنک است این معطلی شهروندان را تا این حد آزار ندهد، اما اکنون با گرمای هوا ایستادن طولانی در ایستگاه‌های اتوبوس آزاردهنده و طاقت‌فرساست؛ همچنین این تأخیرها سبب می‌شود شهروندان برخی روزها دیر به محل کار خود برسند.  

«ناهید شهنوازی»، یکی دیگر از شهروند زاهدانی، می‌گوید: از خطوط اتوبوسرانی خیابان دانشگاه استفاده می‌کنم و به تازگی اتوبوس‌ها در این مسیر با تأخیر در ایستگاه‌ها حضور می‌یابند. وی می‌افزاید: ایستگاه‌های اتوبوس نیز به گونه‌ای ساخته شده‌اند که نمی‌توانند در کنترل گرما و سرما موثر باشند. وی ادامه می‌دهد: ایستگاه‌های اتوبوس معمولاً محلی برای نشستن دارند، اما سایبان آن‌ها فقط در ساعاتی از روز قابل استفاده است و در ساعات دیگر با جابه‌جا شدن سایه، عملاً شهروندان در زیر آفتاب سوزان قرار می‌گیرند.  

  • پایان قرارداد سازمان اتوبوسرانی با بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زاهدان در این خصوص به همشهری می‌گوید: سال گذشته قرارداد سازمان اتوبوسرانی با بخش خصوصی پایان یافت و این موضوع سبب شد ۳۰ دستگاه اتوبوس از چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر زاهدان خارج شود.  «مهران رودینی» با اشاره به محدودیت‌های موجود درباره عمر اتوبوس‌ها می‌افزاید: به همین دلیل ناوگان فوق از چرخه حمل‌ونقل خارج شد. بر اساس محدودیت‌ها، هر اتوبوس بیش از ۱۰ سال نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بخش خصوصی نیز به دلیل هزینه بالای نوسازی تمایلی به این کار ندارد.  وی ادامه می‌دهد: در بخش تعمیر و نگهداری تقریباً ۹۰درصد هزینه حمل‌ونقل از طریق یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود. ما در صورتی می‌توانیم خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه دهیم که به ازای هر هزار نفر یک دستگاه اتوبوس موجود باشد.  وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون ۶۰دستگاه اتوبوس در ۲ نوبت صبح و عصر به شهروندان زاهدانی خدمات‌دهی می‌کنند که این تعداد با استانداردها خیلی فاصله دارد و پاسخ‌گوی جمعیت ۸۰۰هزار نفری زاهدان نیست.  

  • هزینه‌های بالای نوسازی

رودینی می‌گوید: از طرفی هر دستگاه اتوبوس افزون بر ۲۵میلیارد تومان هزینه دارد که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند اقدام به خرید کند؛ از سوی دیگر هزینه‌ای که شهروندان بابت کرایه پرداخت می‌کنند نیز بسیار پایین است. طبق توافقاتی که در گذشته صورت گرفته بود، باید یک‌سوم هزینه حمل‌ونقل شهری را شهرداری‌ها و حداقل یک‌سوم را مردم بپردازند. اما مبلغ کرایه که از سوی مردم پرداخت می‌شود ناچیز است و پاسخ‌گوی هزینه‌های فوق نیست.  

  • خرید اتوبوس در سال گذشته

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زاهدان می‌گوید: در سال گذشته ۱۸ دستگاه اتوبوس از شرکت ایران‌خودرو خریدیم که باید به ناوگان عمومی تزریق شود؛ همچنین ۶ مینی‌بوس پیشرو دیزل به بخش خصوصی واگذار شد.   رودینی با اشاره به هزینه بالای تعمیر و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی افزود: با رایزنی‌های صورت‌گرفته تعمیر و نوسازی ۵ دستگاه اتوبوس نیز در دستور کار قرار گرفت و ۶ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است.  
وی ادامه می‌دهد: در تلاشیم تا در سال جاری تعداد ناوگان اتوبوسرانی افزایش یابد و مشکلات مطرح‌شده رفع شود. وی با اشاره به مشکلات ایستگاه‌های اتوبوس نیز می‌گوید: اگر بخواهیم سیستم حمل‌ونقل عمومی را تقویت کنیم باید شهروندان را به استفاده از ناوگان عمومی تشویق کنیم و بتوانیم به جذب سرمایه برای ایجاد زیرساخت‌ها اقدام کنیم.

  • پیاده‌محوری و استفاده از حمل ونقل عمومی

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری می‌گوید: نباید فراموش کرد مطالعات حمل‌ونقل شهری در طول ۵۰ سال گذشته تغییرات بسیاری داشته است. به طوری که در دهه‌های اولیه تاکید اصلی مطالعات امور حمل‌ونقل، بر افزایش ظرفیت برای پاسخ‌گویی به روند رو به رشد تقاضای سفر با وسایل نقلیه موتوری استوار بوده است. مطالعات پس از آن در پی نگرانی‌ها از تاکید بر توسعه ظرفیت معابر نشان داد تعریض خیابان‌های شهری برخلاف تصور عموم به کاهش حجم و شدت ترافیک نمی‌انجامد. «مهران رودینی» می‌افزاید: مطالعات انجام‌شده در شهرهای مختلف دنیا نشان می‌دهد هرچه میزان زیرساخت‌های جاده‌ای و مقدار فضای تخصیص‌یافته به حمل‌ونقل درون‌شهری بیشتر باشد به همان‌اندازه میزان استفاده از اتومبیل، مصرف بنزین و آلودگی بیشتر خواهد شد. از این رو روند پیشرفت‌ سیستم‌های حمل‌ونقل شهری در دنیا نشان می‌دهد رویکرد صنعتی اتومبیل‌محور طی دهه‌های اخیر به سمت پیاده‌محوری و استفاده از حمل ونقل عمومی تغییر یافته است.  

کد خبر 440438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha