سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سامانه سجاد درحقیقت سامانه جامع امداد و بازسازی دولت است.

وزارت كشور

سامانه «سجاد» پس از آن‌که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور مسئولیت قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده را پذیرفت در وزارت کشور طراحی و راه‌اندازی شد.

این سامانه چهار حوزه اصلی دارد؛ بخش اول حوزه امداد و نجات است. در بخش امداد و نجات کلیه اقدام‌هایی که در این بخش انجام شده است یا انجام خواهد شد، ثبت می‌شود. به‌طور مثال اطلاعات امدادرسانی‌های انجام شده یا بسته‌های غذایی توزیع شده میان سیل‌زدگان  یا افرادی که اسکان موقت یافتند از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط مانند هلال احمر و... و. دریافت و در سامانه ثبت می‌شود. ثبت تمامی اطلاعات باعث می‌شود که عملیات به‌درستی انجام شود.

مسئولان کارگروه فناوری اطلاعات و آمار قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده  قرار است تمامی امدادرسانی و توزیع اقلامی که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد نیز انجام می‌شود را دراین سامانه ثبت کنند

حوزه دیگر این سامانه برآورد خسارات است. در این حوزه اطلاعات بخش‌های خسارت‌دیده که توسط تمام دستگاه‌های ذی ربط ازجمله بنیاد مسکن، آبفا، توانیر و دیگر مجموعه‌ها تهیه شده با جزییات وارد سامانه می‌شود تا دقیقا مشخص شود که به چه قسمت‌هایی خسارت وارد شده است بدین‌ترتیب براساس این اطلاعات و جمع‌بندی آن‌ها می‌توان میزان خسارات را مشخص کرد.  

بعد از این که خسارات با دقت مشخص شد، حوزه بعدی تخصیص منابع و پرداخت خسارت است که این پرداخت بر اساس دستورالعمل‌های مصوب انجام می‌شود. به عبارت دیگر براساس میزان خسارت وارده پرداختی‌ها محاسبه و به مرور به حساب فرد که اطلاعات آن قبلا دریافت شده است، واریزمی‌شود البته این اطلاعات توسط فرد وارد سامانه نمی‌شود بلکه دستگاه مربوطه اطلاعات سامانه را تکمیل می‌کند.

درحوزه چهارم سامانه «سجاد» سیستم مدیریت پروژه وجود دارد که از ابتدا تا انتهای پروژه را مدیریت می‌کند، منابع را بر اساس پیشرفت تخصیص می‌دهد و کار مدیریت می‌شود.  

فرمانداری‌ها متولی ورود اطلاعات خسارت‌های وارد شده به استان‌ها در سامانه «سجاد» هستند چون فرمانداری‌ها استان را  به‌خوبی می‌شناسند و اطلاعات کافی را در اختیار دارد.

این سامانه در اختیار عموم مردم نیست و انتقال اطلاعات از طریق شبکه داخلی انجام می‌شود اما خروجی آنها برای اطلاع عموم در سایت‌ها قرار خواهدگرفت.

منبع: برگرفته از صحبت‌های امیر شجاعان، مسئول کارگروه فناوری اطلاعات و آمار قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در گفت‌وگو با ایسنا

کد خبر 440333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha