مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز با اولویت تغییر الگوی کاشت با استفاده از گونه‌های بومی، مقاوم و سازگار خبر داد.

سازمان فضاي سبز شهرداري

علی محمد مختاری در گفت‌وگو با شهرنوشت توضیح داد: بر اساس رهنمود آقای میلانی، عضو و رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران و بررسی‌های به عمل آمده توسط مشاوران شورا  و کارشناسان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، عرصه‌ای به مساحت ۲ هکتار واقع در حد فاصل بوستان آزادگان با بوستان جنگلی توسکا برای راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی فضای سبزشهر تهران در نظر گرفته شده است.   

او ادامه داد: این ایستگاه تحقیقاتی به عنوان مزرعه تولیدی و خزانه نهال های زینتی بومی، مقاوم و سازگار مورد استفاده سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در توضیح علت راه‌اندازی این مرکز گفت: با توجه به محدودیت‌های آب و هوایی در مناطق مختلف شهر تهران، برای شناسائی گونه های گیاهی مناسب میکروکلیماهای مختلف شهر و همچنین چگونگی مقابله با محدودیت های آب و خاک و مبارزه با آفات و بیماری ها و سایر مشکلات و معضلات فضای سبز، احتیاج به اجرای پروژه ها و طرح‌های تحقیقاتی خاصی در این زمینه است.

مختاری با اشاره به این‌که یکی از تحقیقات مهمی که در این ایستگاه شروع خواهد شد جمع‌آوری انواع  گونه‌های گیاهی مقاوم ، بومی و سازگار است، عنوان کرد: قسمتی از این ایستگاه به پایه‌های ژنتیکی و کلکسیون گیاهان پوششی و گیاهان جایگزین چمن اختصاص خواهد یافت.

او ادامه داد: انجام پروژه های تحقیقاتی مرتبط با گیاه و آب و خاک که با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی انجام خواهد شد، یکی دیگر از اهداف این ایستگاه تحقیقاتی است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به سایر علل راه‌اندازی این مرکز گفت: تعیین نیاز آبی گیاهان، مقاومت در برابر آلودگی هوا ، مقاومت در برابر ریزگردها ، تغییر اقلیم و تاب آوری در شرایط بحران از دیگر موضوعات مورد بررسی در این ایستگاه است.

او تاکید کرد: هدف اصلی این ایستگاه، بررسی‌های علمی در زمینه حل موانع علمی و فنی مرتبط با توسعه کمی و کیفی تولید درختان، گل و گیاهان زینتی کشور است که پس از انجام مراحل تحقیق، نتایج علمی و فنی مربوطه را از طریق ارائه گزارش‌های نهایی، مقالات، نشریه‌های فنی ایستگاه تحقیقاتی - ترویجی و یا برپایی دوره‌های آموزشی در اختیار بهره برداران قرار می‌دهد.

مدیرعامل بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان این‌که این ایستگاه به عنوان یک مرکز شبکه‌ای عمل کرده و با ۹۳ مرکز تحقیقات و آموزش و مشاوره فضای سبز مستقر در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ارتباط مستقیم خواهد داشت، اضافه کرد: این مرکز یافته‌های تحقیقی خود را با این مراکز به اشتراک می‌گذارد تا نتایج به دست آمده قابل ارزیابی و اجرا برای کلیه مناطق شهر تهران باشد.

به گفته مختاری یک ایستگاه تحقیقاتی دیگر نیز در آینده نزدیک در جنوب غربی تهران راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 440321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha