سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار: بسیاری از پروژه‌های شهری به دلیل کاهش درآمد شهرداری‌ها معطل مانده است. از این رو جلب مشارکت بخش خصوصی و انعقاد قرارداد به صورت واگذاری یا مشارکتی می‌تواند راهگشای پروژه‌های اجرا نشده و نیمه‌تمام باشد.

پروژه-شهری-یزد

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نسبت به انتشار کتابچه فرصت‌های سرمایه گذای در شهرهای استان اقدام کرده، موضوعی که استاندار یزد نیز در اولین همایش هم‌اندیشی شهرداران سراسر استان در سال جاری مورد تاکید قرار داده است. «محمدعلی طالبی» در این جلسه با تشریح وضعیت اقتصادی دولت و شرایط سخت تحریم‌ها اظهارکرده است که راهی جز جذب سرمایه برای پروژه‌های مشارکتی شهرداری‌ها نداریم و امیدواریم سال ۹۸ سال ویژه‌ای در جذب سرمایه از سوی شهرداری‌ها باشد.

  • ۱۹۹ طرح در حال معرفی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  یزد با اشاره به تدوین کتابچه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌های استان یزد می‌گوید: استان یزد دارای ۱۰ شهرستان و ۲۱ شهر است که تعداد پروژه‌های اعلام شده از سوی شهرداری‌ها به منظور معرفی برای مشارکت بخش غیردولتی ۱۹۹ طرح است.
«محسن صادقیان» می‌افزاید: این طرح‌ها شامل ۱۴ طرح در شهر ابرکوه، ۴ شهر در شهر احمدآباد، ۱۱ طرح در شهر اردکان، ۱۰ طرح در شهر اشکذر، ۸ طرح در شهر بافق، ۳ طرح در شهر بفروئیه، ۹ طرح در شهر بهاباد، ۱۴ طرح در شهر تفت، ۷ طرح در شهر حمیدیا، ۱۰ طرح در شهر زارچ، ۳ طرح در شهر شاهدیه، ۷ طرح در شهر عقدا، ۷ طرح در شهر مروست، ۸ طرح در شهر مهردشت، ۱۳ طرح در شهر مهریز، ۲۱ طرح در شهر مهریز، ۵ طرح در شهر نیر، ۲۱ طرح در شهر ندوشن، ۵ طرح در شهر هرات و ۱۹ طرح در شهر یزد است.

وی طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری را در حوزه‌های عمرانی و خدمات شهری، کشاورزی، صنعت و تولید، گردشگری، فرهنگی، ورزشی و تفریحی و تجاری و تبلیغاتی عنوان می‌کند.

  • تشکیل هیات سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اظهار می‌کند: امروزه شهرداری‌ها علاوه بر وظیفه انجام امور عمرانی و خدماتی، مسئول فراهم کردن بسترهای لازم به منظور کسب درآمدهای پایدار نیز هستند و این موضوع در اتخاذ تصمیمات و اقدامات ماندگار شهرداری‌ها نقش بسزایی دارد.  
وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته به دلیل کاهش اعتبارات دولتی و همچنین درآمد شهرداری‌ها ناشی از دریافت عوارض و ساخت و سازها به دلیل رکود در بخش ساختمان، کاهش چشمگیری داشته است.

به همین دلیل پرداختن به برون سپاری و فعال کردن «هیأت عالی سرمایه گذاری» در شهرداری‌ها تماماً در راستای فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی برای انجام بخشی از وظایفی است که در حال حاضر توسط شهرداری‌ها انجام می‌گیرد. صادقیان می‌افزاید: براساس همین سیاست و خط مشی استان یزد در چند سال گذشته با شکل‌گیری هیأت عالی سرمایه گذاری و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی توجیهی توانسته است شهرداری‌های استان را به سمت تلاش برای جلب و ترغیب بخش خصوصی و مشارکت مردم در انجام پروژه‌های شهری کند.

  • به میدان آمدن بخش خصوصی 

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری یزد نیز می‌گوید: خوشبختانه با اقدامی شایسته امروزه شاهد احصا و معرفی تعداد قابل توجهی پروژه، طرح و پیشنهاد از سوی شهرداری‌ها هستیم که همه آمادگی لازم برای به میدان آوردن بخش خصوصی و مردم را دارند. «محمود شاکری شمسی» ادامه می‌دهد: آنچه حاصل شده است اگر چه با نقایصی همراه است اما آغازی است برای انجام یک اقدام برد-برد که نتیجه آن قطعاً متوجه مردم و شهروندان گرامی خواهد شد.

وی می‌افزاید: این سرآغازی است برای یک کار بزرگ که نیاز به حمایت و حفاظت و بازنگری از سوی شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرها دارد.  به گفته وی، قطعاً ارائه، انتشار و معرفی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها» می‌تواند در گرایش شهروندان برای مشارکت در انجام پروژه‌ها و طرح‌های پیشنهادی مؤثر واقع شود.

کد خبر 440319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha