مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

زهرا اشرف‌زاده- البرز- خبرنگار: یکی از مسائلی که در این سال‌ها گریبان کشور را گرفته، مهاجرت از روستاها به شهرهاست؛ مهاجرت‌هایی که اغلب به دلیل نبود اشتغال و امکانات در روستاها اتفاق می‌افتد.

روستای دنگیزگ

 بنابراین تلاش دهیاری‌ها در ایجاد رونق و توسعه روستاها می‌تواند از خالی شدن روستاها از سکنه جلوگیری کند، البته درست است که دهیاری‌ها نهادهای عمومی و غیردولتی هستند اما هر دهیاری بودجه‌ای دارد که بتواند امکانات روستا را توسعه و افزایش دهد. حال به گفته برخی دهیارهای البرزی بیش از ۶ ماه است که سهم آنها از بودجه کم شده و این موضوع گلایه آنها را در پی داشته و این کاهش سهم دهیاری را مانعی برای رشد و توسعه روستا 
می‌دانند.

  • کم شدن خدمات دهیاری‌ها با کاهش بودجه

دهیار روستای دنگیزگ نظرآباد با اشاره به وضعیت بودجه روستا می‌گوید: کم شدن بودجه و سهم ارزش افزوده دهیاری‌ها برای همه روستاها اتفاق افتاده است. البته باید بگویم چند ماهی است که وضع بهتر شده اما به حالت سابق بازنگشته است.
«سیدحسین میرحسینی» ادامه می‌دهد: البته افزایش دوباره بودجه به این معنی نیست که به حالت اول بازگشته، بلکه بودجه‌ای که در آبان و آذر به یک‌پنجم رسیده بود حالا دو برابر شده است. برای مثال اگر سهم ما ۱۰۰ میلیون بود در آبان ۲۰ میلیون تخصیص داده شد و حالا دو برابر شده و به ۴۰ میلیون رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: در اردیبهشت سال گذشته سهم ما از بودجه و ارزش افزوده بیشتر از اردیبهشت امسال بود.میرحسینی با اشاره به مشکلاتی که کاهش بودجه برای روستا داشته می‌گوید: دهیاری قراردادهایی را برای انجام طرح‌های عمرانی و خدماتی بسته بود که با توجه به این کاهش حالا فقط بدهی آنها روی دستمان مانده است، اکنون دهیاری حدود ۸۰۰‌میلیون بدهی بابت انجام طرح‌های روستایی دارد. حالا مجبوریم سهمی را هم که می‌گیریم به طلبکاران بدهیم و دیگر فکر نمی‌کنیم طرح عمرانی خاصی را در روستا اجرا کنیم. فقط کارهای خدماتی مانند جمع‌آوری زباله را می‌توان انجام 
داد.

وی در پاسخ به این‌که آیا دلیل این کاهش بودجه را می‌داند یا نه، می‌گوید: با توجه به این‌که سهم بودجه روستا از ارزش افزوده و مالیات‌ها در بخش‌های مختلف کشور پرداخت می‌شود، شرایط اقتصادی وضعیت گمرکات و... می‌تواند بر کاهش بودجه تاثیر بگذارد، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که این شرایط برای ما هم وجود دارد و با این مبالغ نمی‌شود در روستا کار ویژه‌ای انجام داد.

  • نگاه ویژه به روستاهای گردشگری

روستای ورده یکی از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان ساوجبلاغ است که همواره مورد توجه مردم بوده تا تعطیلات خود را در این منطقه زیبا بگذرانند. دهیار روستا با بیان این‌که ورده ۵۲ خانوار دارد، می‌افزاید: با توجه به این‌که روستا هدف گردشگری است به‌خصوص در این فصل سال، آخر هفته‌ها به بیش از هزار نفر خدمت‌رسانی می‌کنیم، در حالی که از ابتدای سال تاکنون سهم ما از ارزش افزوده ۵/۳‌میلیون‌تومان بوده است.

«سید زهرا میرحبیبی» در پاسخ به این‌که دهیاری به غیر از سهم ارزش افزوده منبع درآمد دیگری نیز دارد یا خیر، می‌گوید: منبع دیگر از صدور جواز است که آن هم به همین راحتی امکان‌پذیر نیست و قوانین بسیاری دارد.
وی ادامه می‌دهد: تنها خواسته ما این است که با توجه به این‌که ورده روستایی با گردشگران فراوان است بودجه‌ای که به ما تعلق می‌گیرد بودجه گردشگری باشد تا بتوانیم به افرادی که به اینجا می‌آیند خدمات ارائه دهیم. سهم ما از ارزش افزوده به اندازه ۵۲ خانوار، شاید هم کمتر است اما آخر هفته به تعداد هزار نفر پسماند و زباله از روستا جمع می‌شود که هزینه بسیاری دارد.

میرحبیبی می‌گوید: یک سال است که برای سنگفرش کردن خیابان به سازمان گردشگری و ادارات مختلف می‌رویم اما هنوز بودجه این کار را به ما نداده‌اند. از مسئولان استانی می‌خواهیم که به چشم منطقه گردشگری به روستا نگاه کنند و سهم ویژه‌ای برای اینگونه مناطق قائل باشند.

  • شایعاتی که کاهش بودجه به دنبال داشته است

دهیار روستای سنقرآباد چهارباغ نیز می‌گوید: طبق قانون ارزش افزوده‌ها و مالیات‌هایی را که دولت در طول سال در بخش‌های مختلف می‌گیرد بخشی از آن به دهیاری‌ها اختصاص دارد، اما می‌بینیم که این سهم به‌درستی پرداخت نمی‌شود.
«مجتبی فلاح رفیع» می‌افزاید: بودجه سنقرآباد تا یک سال قبل ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون بود اما از مهرماه آن را نصف کردند و از آذر نیز یک‌پنجم شد، در حالی که می‌بینیم هزینه‌ها سه برابر شده است؛ حالا مردم انتظار دارند ما همان خدماتی را به آنها بدهیم که سال قبل می‌دادیم.وی ادامه می‌دهد: متاسفانه این موضوع شایعاتی را به دنبال داشته و مردم وقتی می‌بینند ارائه خدمات کم شده دهیار و شورا را با اتهام برداشت پول زیر سوال
 می‌برند.

  • ایجاد اشتغال در روستاهای البرز

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری البرز موضوع کاهش بودجه را فقط محدود به آبان و آذر سال ۹۷ دانسته و می‌گوید: کاهش ارزش افزوده روستاها یک موضوع سراسری و به دلیل مشکل ورودی‌هاست که برای سامانه کل کشوری بوده است.
«غفور قاسم‌پور» می‌افزاید: سهم ارزش افزوده دهیاری‌ها در گذشته ۱۰ درصد بوده که در ۲ سال گذشته ۳۰ درصد شده و این نشان می‌دهد دولت به فکر این بخش است.وی ادامه می‌دهد: طبق قانون در زمان پرداخت بودجه دهیاری‌ها، باید از طریق کارشناسان با حسابرسی و بررسی موارد مختلف این سهم را به روستاها پرداخت کنیم که این کار همواره انجام می‌شود.

قاسم‌پور اضافه می‌کند: البرز ۳۳۳ روستا دارد که در ۲۶۰ تای آن بالای ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند و ما در یکی ۲ سال اخیر سعی کرده‌ایم بر موضوع اشتغال روستاییان تمرکز بیشتری داشته باشیم.وی می‌افزاید: در روستاهای البرز ۵ هزار بیکار شناسایی شده بود. اکنون با برنامه‌هایی که اجرا شد از جمله ارائه تسهیلات برای ۳ هزار نفر آنان اشتغال ایجاد شد که این مسئله بر مهاجرت معکوس تاثیر زیادی دارد.مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری البرز با بیان برنامه‌های استانداری برای سال ۹۸ می‌گوید: امسال هم در تلاشیم تا بتوانیم منابع جدید دریافت کرده و آن را برای ادامه روند توسعه روستاها در حوزه اشتغال هزینه کنیم.

کد خبر 440275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha