همشهری آنلاین: مدیرکل بهزیستی استان تهران از وجود ۱۸۰۰ پشت نوبتی فرزندخواندگی در پایتخت خبر داد و گفت: بیشترین درخواست‌ها برای دختران زیر دو سال است.

كودك

داریوش بیات نژاد، مدیر کل بهزیستی استان تهران، در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح برنامه‌های سال ۹۸ سازمان بهزیستی استان تهران گفت: افزایش گروه همیار زنان سرپرست خانوار را در سال جاری خواهیم داشت و این اتفاق بسیار خوبی است که برای توانمندسازی، اشتغال و استقلال آنان در جامعه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پویش "مهرورزی" هدف این پویش را آموزش نوع دوستی دانست و افزود: پویش مهرورزی با هدف آموزش نوع دوستی کودکان جهت حمایت از کودکان آسیب دیده از سیل را در دفتر کودک و نوجوان در مهدهای کودک امسال داریم.

مدیر کل بهزیستی استان تهران همچنین از افتتاح دو اورژانس اجتماعی در دو منطقه پرند و چهار دانگه خبر داد و گفت: همچنین اجرای طرح حمایت از فرزندان در خانواده‌های واجد الشرایط را در برنامه‌های آینده خود داریم. تاسیس و راه‌اندازی خانه‌های تربیتی برای فرزندان دختر و پسران نیازمند حمایت از سن ۶ تا ۱۸ سالگی نیز در دستور کار ماست.

بیات نژاد با تاکید بر اینکه ایجاد مرکز راه نوین برای حمایت و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی باید حتما راه‌اندازی شود، گفت: مراکزی که در گذشته حمایت‌های روانی و اجتماعی دختران و خانواده‌های آنان را بر عهده داشت، قرار است متناسب با نیاز استان تهران بنابر کلان شهر بودن گسترش دهیم.

مدیر کل بهزیستی استان تهران در خصوص برنامه‌های این سازمان در حوزه توانبخشی اظهار کرد: اتفاق خوبی که در سال ۹۷ رخ داد، برگزاری جشنواره مسابقه نقاشی با عنوان «دوست معلول من حق دارد» بود که هر بچه‌ای براساس ایده ذهنی‌اش نقاشی می‌کرد که بیشتر در حوزه مناسب‌سازی بود که ورود افراد دارای معلولیت به جامعه و اشتغال آنان  و حضورشان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را تسهیل می‌کرد.

بیات‌نژاد گفت: در سال ۹۸ برگزاری جشنواره موسیقی معلولان را در نظر داریم، موسیقی و هنر یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند در توانمندی و در نشاط و امید به زندگی معلولان اثرگذار باشد.

وی در خصوص تاسیس مرکز اقامتی موقت شبانه برای کودکان اتیسم گفت: در نظر داریم برای اولین بار مرکز اقامتی موقت شبانه‌روزی برای معلولان دارای اختلال اوتیسم را تاسیس کنیم. همچنین ۶ مرکز روزانه برای ارائه خدمات داشتیم که به ۱۲ مرکز گسترش یافته است.

مدیر کل سازمان بهزیستی درخصوص مسکن معلولان گفت: تعداد کثیری از معلولانی که متقاضی دریافت مسکن هستند، شناسایی شده‌اند، اما در حال حاضر اولویت با خانواده‌های دو معلول و بیشتر است که در این راستا تفاهم‌نامه خوبی منعقد شده است که تا پایان ماه رمضان و هفته بهزیستی حداقل ۱۰۰ واحد آماده تحویل است که به صورت نمادین به خانواده‌های دو معلولی و بیشتر تحویل خواهیم داد. سهمی در قالب این تفاهم‌نامه برای خانواده‌های دو معلولی درنظر گرفته شده که ۱۰ میلیون سازمان بهزیستی، ۱۵ میلیون بنیاد مستضعفان و ۵ میلیون تومان خیرین مسکن‌ساز بر عهده دارند و باقی‌مانده قیمت تمام شده مسکن نیز تسهیلات بانکی است.

وی در ادامه اظهار کرد: تعدادی از مددجویان فاقد مسکن شناسایی شده‌ و در نوبت کمک‌ها هستند، امیدواریم امسال علیرغم همه سختی‌ها بتوانیم، سهم قابل توجهی به ساخت مسکن مددجویان اختصاص دهیم.

او با بیان اینکه در حوزه فرزندپذیری و فرآیند فرزند خواندگی نسبت به سالهای گذشته توفیقات خوبی کسب شده است، گفت: در سال ۹۷ خانواده‌های صاحب صلاحیت را شناسایی و  شرایط واگذاری بچه‌هایی که در شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند را فراهم کردیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خانواده‌های صاحب صلاحیت، داده می‌شوند. خوشبختانه بیش از هزار و ۸۰۰ نفر متقاضی فرزندپروری و فرزندخواندگی در پشت نوبت هستند.

وی در خصوص اینکه چرا بیشترین درخواست‌ها برای فرزندپروری، دخترها هستند، گفت: این مورد را باید از خانواده‌ها جویا شد. به لحاظ فرهنگی این چنین حساسیت‌هایی وجود دارد، البته با فعالیت‌ در طی سال‌های اخیر، توانسته‌ایم، خواسته‌های خانواده‌های متقاضی را تعدیل کنیم، به عنوان مثال این خواسته متقاضیان که حتما کودکان زیر ۲ سال و ترجیحا دختر باشند را سعی کردیم تعدیل کنیم، هرچند که باز هم وجود دارد.

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر خانواده‌هایی هم هستند که درخواست کودکان بیمار را دارند که علاوه بر پذیرش فرزند خواندگی به مسائل درمانی آنان نیز بپردازند.

کد خبر 440235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha