همشهری آنلاین: نتایج تحقیقاتی طولانی‌مدت در دانشگاه الزهرا (س) با بررسی علمی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش نشان می‌دهد که روش‌های کم‌هزینه و مؤثرتری برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها وجود دارد.

شناسایی روش‌های مؤثر برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها

به گزارش ایرنا، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه الزهرا (س) و رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی، ضمن انتشار بخشی از نتایج تحقیقات و داده‌های مربوط به پایان‌نامه دانش‌آموخته دکترای خود «مهناز قلی پور شهرکی» می‌گوید: در نخستین طرح با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و همکاری هرباریوم گلسنگ موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، موفق به شناسایی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش با روش‌های کلاسیک و مولکولی شدیم.

پریسا محمدی با اشاره به این که در این تحقیق، به‌طور کمی میزان تخریب فراوان‌ترین گلسنگ سطح بنای آرامگاه کوروش محاسبه شد، افزود: با اندازه‌گیری این عدد که مبتنی بر تأثیرات فیزیکوشیمیایی تال گلسنگ بر بستر سنگی آرامگاه است امکان برنامه‌ریزی حفاظت و مرمت این بنا با روش‌های کم‌هزینه‌تر، به‌روزتر، کارآمدتر و با اثرات سوء جانبی کمتر وجود دارد.

وی تصریح کرد: ارزیابی کمی فرسایش گلسنگ‌ها به محققان و مرمتگران کمک خواهد کرد که در وهله نخست زمان‌بندی مناسب اقدامات مرمتی را به دست آورند و از میان رویش‌های مختلف گلسنگی، انواع مخرب و مؤثرتر در فرسودگی زیستی را شناسایی کنند.

اطلاعات جامع این تحقیقات در سایت NCBI آمریکا به ثبت رسیده و چاپ نتایج کلی نتایج در قالب سه مقاله ISI در دست اقدام است.

کد خبر 440176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha